Meggyőző teljesítménnyel bérelte ki az első rajtsort a Francia Nagydíj szombati időmérő edzésén a Mercedes csapata, a pénteki versenytempókat látva azonban a Ferrari komoly ellenfél lehet vasárnap. A versenyen az időjárásnak is komoly szerepet juthat, csakúgy, mint az új generáció feltörekvő tehetségének, Charles Leclercnek.
Szokásunkhoz híven összeszedtünk néhány dolgot, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a vasárnapi Francia Nagydíjon. A verseny 16 óra 10 perckor rajtol majd.
Mennyire gyors valójában a Mercedes?
A német istálló a korábbi megbízhatósági aggályok után végül Franciaországban bevetette új fejlesztésű erőforrását, mely úgy tűnik, egy körön, nyers tempó tekintetében hozza az elvárt szintet.
Lewis Hamilton és Valtteri Bottas magabiztosan szerezték meg az első rajtsort a szombati kvalifikáción, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel hátránya közel 4 tizedmásodperc volt a 3. pozícióban. A verseny azonban egy teljesen más történet lehet.
A pénteki hosszú etapos tempó alapján ugyanis nem valószínű, hogy az Ezüstnyilak olyan könnyen leszakítják majd az üldözőbolyt, a Ferrari és a Mercedes párharcába ráadásul a Red Bull is beleszólhat, hiszen Max Verstappen és Daniel Ricciardo is ott van a mezőny elején.
A bajnokság ezen szakaszában látszólag nem sok választja el egymástól a három topcsapatot, az viszont kétségtelen, hogy az új Mercedes-motor előnyt jelenthet majd Hamiltonéknak, mint ahogy a tiszta pálya is a futam elején.
A stratégiák
A fentebb leírtak miatt természetesen a stratégiáknak is komoly szerep jut majd a mai versenyen. Az első sorból rajtoló Mercedesek, illetve a két Red Bull a Pirelli szuperlágy abroncsaival vág majd neki a futamnak, miközben a két Ferrari az ultralágy abroncsokkal vett részt az időmérő második szakaszában, így nekik ezekkel a keverékekkel kell majd elrajtolniuk.
A pénteki edzések alapján a három élcsapat versenytempója között nagyjából 1 tizednyi különbség mutatkozott, a nyitóetap pedig az eltérő gumiválasztások miatt különösen izgalmasnak ígérkezik.
Pénteken, meleg időben a szuperlágy és az ultralágy gumik között nagyjából fél másodpercnyi volt a körönkénti különbség a hosszú etapokon. A két vegyület degradációja mindazonáltal meglehetősen hasonló volt.
Ez mindenképpen jól jöhet majd a Ferrarinak, hiszen Vettelék így jobb tempóra lehetnek majd képesek a verseny első etapjában, ráadásul sokáig el is tudnak majd menni az ultralágy gumikkal. Az a kockázat persze még fennáll, hogy ezek az abroncsok a verseny napján gyorsabban degradálódnak majd, ez pedig lehetőséget kínálhat a két Red Bullnak.
Mennyire könnyű előzni a Paul Ricardon?
A Forma-1 mezőnye 10 év után tért vissza Franciaországba, ráadásul nem is Magny-Cours-ban kell vendégszerepelniük, hanem Le Castelletben, ahol utoljára a ’90-es években rendeztek királykategóriás futamot.
A Paul Ricard versenypályáról alapvetően elmondható, hogy egy igazán tempós aszfaltcsík, a hosszú egyenesek utáni féktávok pedig elméletileg lehetőséget kínálhatnak az előzésre. Mivel azonban számos, meglehetősen tempós kanyar is található a versenypályán, követni az elöl haladót igazán komoly kihívást jelent.
Szombaton a két betétszéria, a GP3 és a Forma-2 már teljesítette első versenyét, ezeken pedig az előzés nem tűnt olyan jelentős problémának – azt azonban mindenképpen hozzá kell tenni, hogy az F1-es versenyautók jóval nagyobb leszorítóerővel rendelkeznek, ráadásul az F2-es futamon az időjárási körülmények is változékonyak voltak.
A legnehezebb kanyarnak az eddig látottak alapján a 6-os forduló tűnik, a versenyzők ugyanis igyekeznek a lehető legjobban kigyorsítani belőle, hogy a Mistral-egyenesben a lehető legjobb végsebességet érhessék el, és tökéletesen teljesíteni tudják a következő, padlógázas kanyart.
Az időjárás
Bár vasárnap délelőtt még napos időjárás volt a jellemző Le Castelletben, az előrejelzések szerint igencsak jó esély van az esőre délután. A meteorológusok a verseny idejére több mint 50 százalékos valószínűséggel jósolnak zivatarokat, ami mindenképpen hozzátehet majd az izgalmakhoz.
A vizes pálya pedig különös kihívás elé állíthatja a Forma-1 mezőnyét: a szombati 3. szabadedzésen szintén eső áztatta a Paul Ricard versenypályát, és néhány ki is merészkedtek, hogy felmérjék a körülményeket.
A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel ezt követően azt mondta, a pálya olyan volt, „mintha samponnal öntötték volna le”, vélhetően a meglehetősen új aszfaltréteg miatt.
Érdemes megemlíteni azt is, hogy az 5,8 km hosszú pályán könnyedén előfordulhatnak a változó körülmények: magyarán, hogy míg az aszfaltcsík egyik részén esik az eső, addig más helyeken még bőven száraz lehet az aszfalt.
Leclerc, a Räikkönen-utód?
A Francia Nagydíj helyszínén terjedt el a hír, miszerint a Ferrari csapata eldöntötte, a 2018-as szezon végén megválik legutóbbi világbajnokától, Kimi Räikkönentől. Bár az olaszok eredetileg Daniel Ricciardóra vetették ki hálójukat, az ausztrál szerződtetése túl drága lenne, így a Ferrari inkább juniorversenyzőjének, Charles Leclercnek szavaz bizalmat.
Az ifjú monacói az Alfa Romeo Sauber színeiben idén mutatkozott be az F1-ben, és eddig három alkalommal is pontot szerzett, szám szerint 10-et. Leclerc Franciaországban tovább folytatta remeklését, hiszen az időmérő edzésen beverekedte magát a Q3-ba, ahol végül a 8. rajtkockát szerezte meg, mindössze két hellyel elmaradva Räikkönentől.
Az újonc az időmérő után természetesen alig tudta szavakba önteni boldogságát, ugyanakkor pontosan tudja, a mai versenyen rendkívül nehéz dolga lesz.
A középmezőny csapatai közül ugyanis a Haas tűnt a leggyorsabbnak a versenyhétvége során, Kevin Magnussen és Romain Grosjean pedig közvetlenül Leclerc mögül várják a piros lámpák kialvását. A versenytempó alapján a Haas autója körönként több mint fél másodperccel is gyorsabb lehet Leclerc Sauberjénél.
Az mindenesetre biztos, hogy Leclerc mindent belead majd, hogy újabb pontokat gyűjtsön – a legutóbbi, kanadai versenyen is láthattuk, hogy még Fernando Alonso sem tudott ráijeszteni.