Friss hírek
Mesteri taktikával nyert Hamilton Barcelonában!
Alonso: Az Alpine fejlődése szinte már „túl szép, hogy igaz legyen”
Az F1-es Spanyol Nagydíj rajtrácsa
Ekkor rajtol a Forma-1-es Spanyol Nagydíj
Sainz újabb erős időmérőn van túl
Leclerc egy jó rajtra fókuszál a 4. helyről
Videó: Hamilton 100. pole-köre belső kamerából
Horner: Egy jó rajtra lesz szükségünk ma!
Bottas: Ez megint szoros lesz
Ricciardo: Végre egy kis áttörés!
Next
Prev

A szezon, amikor Adrian Newey lapátra került

BAKU, AZERBAIJAN - APRIL 28: Adrian Newey, the Chief Technical Officer of Red Bull Racing looks on during qualifying for the Azerbaijan Formula One Grand Prix at Baku City Circuit on April 28, 2018 in Baku, Azerbaijan.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Adrian Newey a Red Bullnál idén ismét bizonyítja, hogy alighanem ő a jelenlegi F1 legjobb tervezőmérnöke. Nem akad csapat, amely ne tartana szívesen igényt a munkájára, ezért is meglepő, hogy volt egy istálló, amely szívfájdalom nélkül vált meg a brit zsenitől.

A 62 éves Newey 1988-ban kezdte Forma–1-es karrierjét a March csapatnál. Szuper kis gépet tett Ivan Capelli és Maurício Gugelmin alá, a két pilóta 22 pontot szorgoskodott össze abban a szezonban. Fantasztikus volt látni, ahogy az olasz a Japán Nagydíj 16. körében rövid időre átvette a vezetést Alain Prost McLaren-Hondájától. 1983 óta ez volt az első alkalom, hogy szívómotoros autó állt a mezőny élén.

Capelli kétszer dobogóra is állhatott, viszont az se hallgassuk el, hogy a 16 futam 14 kiesést hozott a türkizszínű autóknak. Már ekkor megmutatkozott Newey talán legnagyobb gyengesége: a kocsijainak nem minden pálya feküdt egyformán, ráadásul túlságosan kifinomultak, és emiatt sérülékenyek voltak. A gárda mindezzel együtt 6. helyen végzett a konstruktőröknél az összetettben, ami egy kvázi újonctól nem is volt rossz.

Az 1989-es szezont még az előző évi March 881-essel kezdték meg (Gugelmin harmadik lett vele az évadnyitó Brazil Nagydíjon), Monacóra pedig megérkezett az új „csodafegyver”, a March CG891. Ezt Newey a Ferrarinál is pallérozódott Gustav Brunnerrel közösen tervezte, és közös lónak túros lett a háta, mert a Judd-motoros versenygépek meg sem tudták közelíteni az előző év eredményeit. Csupán 4 pont került a zsákba, és a két pilóta összesen 6-szor látta meg a kockás zászlót.

„Ivan és Maurício elégedettek voltak a kocsival, különösen azért, mert eleget tettünk a kérésüknek, és hosszabbítottunk a cockpiten. Így már nem kellett behajtott térddel vezetniük. Papíron a gép jónak tűnt, és a szélcsatornában is megnövekedett leszorítóerőt mértünk. A gyakorlatban viszont egy rémálomnak bizonyult” – idézte fel önéletrajzában Newey.

1990-ben a March a japán főszponzor tulajdonába került, így az új konstrukció a Leyton House CG901 nevet viselte. Ezt Newey már ismét egyedül rajzolta meg, viszont megmaradtak a bevált pilótapárosnál és a nyolchengeres Judd-motornál. A brit tervező rájött, hogy a szélcsatornás adatok rossz irányba vitték az előző autónál, és szentül meg volt győződve arról, hogy ez az év jobban fog sikerülni.

Nem lett igaza. Az első hat futamon a türkizzöld versenygépek csak csetlettek-botlottak, amit a Leyton House – egyre fojtogatóbb anyagi gondokkal küszködő – tulajdonosa, Akira Akagi nem nézett jó szemmel. Newey leszegett fejjel dolgozott, és a Francia Nagydíjra teljesen új első szárnyat és diffúzort tervezett. A szélcsatornás adatok alátámasztották, hogy valamibe nagyon beletrafáltak – Akagi azonban éppen ekkor lefokozta (lényegében kirúgta) tehetséges tervezőjét.

Newey nem maradt állás nélkül, hiszen megkörnyékezte az Arrows, ő azonban mégis inkább a Williams ajánlatát fogadta el. Ha megnézzük az 1991-es FW14-es gépet (amely 7 futamgyőzelmet szerzett), nyilvánvalóan megmutatkozik a hasonlóság a Leyton House CG901-essel. Newey ekkor azonban még az otthonában nyalogatta a sebeit, és átkozta a balszerencséjét, hogy egy nagy siker kapujában tették lapátra. Abban ugyanis teljesen biztos volt, hogy a továbbfejlesztett kocsi versenyképes lesz a tökéletes aszfaltú francia pályán.

A Paul Ricard-on Gustav Brunner dolgozta ki a stratégiát, és úgy döntött, hogy nem cserélnek kereket, mert a relatíve alacsony teljesítményű Judd erőforrás nem veszi igénybe túlságosan a gumikat. Az ötlet bevált, és amikor a többiek kimentek a bokszba, Capelli és Gugelmin ugrottak az élre. A brazil motorhiba miatt az 58. körben kiesett, olasz csapattársa viszont mindenkit elképesztett a tempójával. Két héttel korábban, Mexikóban kvalifikálni sem tudta magát a futamra…

Capelli végül olajnyomás-probléma miatt csak a második helyen futott be Prost (Ferrari) mögött, de 3 másodpercet vert Senna McLaren-Hondájára. A Leyton House az évet a 7. helyen zárta, aztán megkezdte lassú agóniáját, miközben Newey karrierje 1991-től töretlenül felfelé ívelt. Jelenleg 10 konstruktőri vb-címnél jár, és ha Verstappenen és Perezen múlik, idén alighanem összejön a 11. is.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

További cikkek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!