Binotto: Soha nem törekedtem arra, hogy csapatfőnök legyek - F1VILÁG.HU

Binotto: Soha nem törekedtem arra, hogy csapatfőnök legyek

HIRDETÉS
A Ferrari Forma-1-es csapatát irányító Mattia Binotto elárulta, soha nem volt az a célja, hogy egy napon az olasz istálló csapatfőnöke legyen – Maranellóban azonban egy éve mégis neki szavaztak bizalmat.
Mattia Binotto Ferrari

Az 50 éves szakember 1995 óta tagja a Ferrari csapatának: akkor fiatal mérnökként csatlakozott az istállóhoz, melynek később technikai igazgatója, majd tavaly januárban csapatfőnöke lett.

Binotto nemrég a Ferrari hivatalos magazinjában hosszasan beszélt az elmúlt esztendőről – elárulta például azt is, hogy a vártnál korábban be kellett jelenteniük csapatfőnöki kinevezését, az olasz sajtó ugyanis az év elején már tényként közölte, ő veszi át Maurizio Arrivabene helyét.

„Egy kicsit gyorsabban történt, mint vártam. Január 7-én Londonba kellett utaznom, és a bolognai repülőtéren vettem egy Gazzetta dello Sportot, aminek a címlapján ott virított a kinevezésem híre. Szóval előrehoztuk a bejelentést, ami nem volt könnyű, de végül sikerült jól kezelni” – mondta a szakember, hozzátéve, hogy még új irodájába sem rendezkedett be teljesen.

„Az igazság az, hogy a költözést még nem is fejeztem be! Rengeteg cuccom a régi helyemen van még. Kivéve a számítógépem, a fehér táblám, a tollaim és ceruzáim – azok nélkül ugyanis nem tudok dolgozni. De nem volt idő átpakolni mindent. Sem fizikailag, sem mentálisan.”

„Mert őszintén szólva nem gondolom azt, hogy ez a pozíció sokkal fontosabb, és nem is ez volt az én nagy ambícióm. Egyszerűen egy eltérő szerepkörről van szó.”

Fotó: Italian Grand Prix

Kinevezése után sokan megkérdőjelezték Binotto csapatfőnöki kvalitásait, és attól féltek, rossz kezekbe kerül az istálló, hiszen mégiscsak egy mérnökembernek kell menedzseri feladatokat ellátnia. A szakember elismerte, voltak dolgok, amikbe bele kellett tanulnia.

„Figyelembe véve, hogy a Gestiona Sportiva [a Ferrari sportrészlege] 90 százalékban technikusokból áll, a menedzsment sem lett kevésbé technikai. Az új pozíciómban viszont foglalkoznom kell a maradék 10 százalékkal is: kommunikációval, marketinggel, szponzorációval, szabályokkal. Mint ahogy jöttek még olyan területek, melyekben talán kevésbé vagyok kvalifikált.”

„Fogalmazhatunk úgy is, hogy miközben korábban, technikai igazgatóként csak költenem kellett, most, csapatfőnökként már a spórolásra, illetve a bevételszerzésre is gondolnom kell.”

Fotó: Scuderia Ferrari

Binotto először a 2019-es Ferrari februári bemutatóján jelent meg csapatfőnökként, elmondása szerint pedig ez egy igazán emlékezetes pillanat volt számára. A szezon eleje viszont meglehetősen kiábrándítóan alakult.

Hirdetés

„Azt hiszem, ez volt az egyik leggyönyörűbb autóbemutató az elmúlt években. Számomra pedig nagyon érzelemdús volt. És aztán a téli tesztek után – amik nagyon jól mentek – rengeteg elvárásunk volt, de ehelyett hidegzuhany ért bennünket. De ez volt 25 évnyi pályafutás után az első verseny, hogy a bokszutca falán ültem.”

„Amikor még motormérnök voltam, azt mondogattam magamnak, ’előbb-utóbb már nem jársz majd versenyekre, és az egyetlen dolog, amire gondolni fogsz később, hogy lecsúsztál arról, hogy ott ülj a bokszutca falán egy verseny erejéig’. És aztán itt debütáltam, egy olyan pozícióba kerülhettem ami teljesen más perspektívát ad a garázshoz képest.”

„Az ausztráliai kiábrándultság után a bahreini versenyt emelném ki, ahol a győzelem a zsebünkbe volt, de végül füstbe ment egy műszaki hiba miatt. És ott volt még Kanada, ahol Sebastian nyert, de aztán megbüntették. De aztán a nyári szünet után jöttek a győzelmek Spában, Monzában és Szingapúrban, amik részben a korábbi kiábrándító eredményeknek voltak köszönhetőek. Habár végül ezek sem voltak elegek ahhoz, hogy megnyerjük a világbajnokságot, hiszem, hogy a rajongók számára is különleges pillanatok voltak.”

Bár a Ferrari két versenyzője, Sebastian Vettel és Charles Leclerc a versenypályákon több alkalommal is egymásnak feszült, a Brazil Nagydíjon pedig össze is ütköztek, Binotto azt mondja, a csapatszellem rendkívüli Maranellóban.

„Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy kialakult a csapatszellem. Nagyon egységesek és kompaktak vagyunk, beleértve a versenyzőket is – annak ellenére, amit egyesek sugallnak. Példa erre? A Brazil Nagydíjon történt balesetük után csörgött a telefonom, és a kijelzőn Seb és Charles nevét láttam egyszerre. Beszéltek egymással, tisztázták a dolgokat, és közösen felhívtak egy hármas beszélgetésre. Ez nemcsak egy gesztus volt, de megmutatta azt is, micsoda csapatszellem uralkodik nálunk. És egyébként is, jobb, hogy most történt egy ilyen incidens, hiszen ez segíthet minket abban, hogy jobban megértsük egymást 2020-ban.”

Fotó: Red Bull Racing

A Ferrari csapatfőnökét kérdezték arról is, mi az, amit egy versenyistálló irányítása szempontjából létfontosságúnak tart.

„Valami, ami részből talán mérnöki tanulmányaimból, illetve abból fakad, hogy Svájcban nőttem fel: meggyőződésem, hogy nagyon fontos, hogy szigorú procedúrák legyenek. Ez segít engem abban, hogy menedzseljek egy olyan óriási struktúrát, mint a miénk.”

„Másfelől viszont való igaz, hogy gondozni kell az egyéni kapcsolatokat. Az emberi, érzelmi oldal alapvető fontosságú. Ám egy nagyon komplex gépezetről van szó, aminek tökéletesen kell működnie. Hogy világos legyek: a probléma nem az, hogy hogyan fejlesszünk ki egy 1000 lóerős valamit, hanem az, hogy a többiek előtt tegyük azt meg. És a hatékony folyamatok azok, amik lehetővé teszik, hogy gyorsabban fejlesszünk.”

A Ferrari 2020-ban természetesen ismét a világbajnoki címet tűzi ki célul, Binotto viszont azt mondja, a Mercedes és a Red Bull legyőzése rendkívül nehéz feladat lesz idén is.

„Úgy hiszem, hogy a versengés soha nem volt még ilyen komoly. Minden adott ahhoz, hogy jól teljesítsünk, de semmit sem vehetünk biztosra, mert az ellenfelek – hozzánk hasonlóan – erősödnek és fejlődnek.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!