Biztonságba öltözve: Jön az újgenerációs versenyruházat az F1-ben

Michael Schumacher Collection, Cologne, 2019, overalls
Fotó: F1VILÁG.HU
A biztonság egy újabb területét, a versenyzők öltözékét fejleszti az FIA, a pilóták így még nagyobb védelmet kapnak. Az elmúlt két évtizedben nem volt forradalmian nagy átalakítás az overálok anyagát, összetételét és tesztelését illetően, azonban a kutatások már jó ideje zajlanak – 2020-tól új szabvány szerint készült versenyszettet kell viselniük a pilótáknak.

Nem is gondolnánk, milyen kutatások rejlenek egy versenyoverál tervezése mögött – az alap, hogy tűzálló legyen, de hogyan tud fejleszteni a ruhákon az FIA, és mi az, amit vizsgálnak egy teszt során? Az FIA új versenyoveráljai biztonságosabbak, erősebbek, és a legnagyobb megpróbáltatásokat is állják, amelyekkel versenykörülmények között találkozhatnak a versenyzők. 

Büntetik, ha nincs rendben a „dress code” 

A Formula-E 2018-as Punta Del Este E-Prix-jén Lucas di Grassi súlyos büntetést kapott amiatt, hogy nem viselte a megfelelő tűzálló aláöltözéket. A brazil versenyzőt 10 000 eurós büntetéssel és 3 büntetőponttal sújtották – a szankciót di Grassi azonnal elfogadta. 

„Ez az én hibám volt” – mondta. „Azért hoztam ezt a döntést, mert extrém meleg volt, és kifogytam az alsóruházatokból, és nem gondoltam, hogy ez probléma. De természetesen tisztában kell lennem azzal, hogy a megfelelő öltözéket kell viselnem a verseny alatt.”

2020-tól minden versenyzőnek a Forma-1-ben, a Formula-E-ben (a szezon 2019-ben kezdődött, így nekik már most is), a WRC-ben és a WEC-ben nagyobb figyelmet kell szentelnie annak, hogy mit visel. 2020-tól tehát az FIA által kiadott új, „Védőruházatokra vonatkozó szabályzat” kötelező lesz ezekben a sorozatokban, 2021-től a Formula-2-ben, a rali világversenyeken és az FIA világkupákon is, 2029-től pedig minden sorozatban, amely megtalálható a Nemzetközi Sportnaptárban. 

Ez azt jelenti, hogy a versenyzők csak olyan ruházatot (overál, alsóruházat, kesztyűk, cipők) viselhetnek, amelyek átmentek a szigorú teszteken. A védőruházatokat közel 20 éve ugyanazon szabályzat szerint újítják, így az FIA idejét látta egy új szabvány kifejlesztésére, amit a vezető versenyzői overálgyártókkal együtt hozott létre. 

Itt is kulcsfontosságú a súly

Az overálok korábban nehéz anyagból készültek, azonban az elmúlt években már az anyagokon is változtattak, és a Nomexre váltottak – egy könnyű kialakítású, mesterséges anyagra, amely hő- és vegyi anyagok ellen véd. Ezt a szabványt 18 évvel ezelőtt fogadták el, de a legújabb fejlesztés szélesebb körű módosítást igényelt minden versenyoverál esetében. 

Az új szabályzat előírja, hogy minden ruházati darabnak át kell mennie a szigorú teszteken. Újítást jelent az úgynevezett Hőátadási Index (HTI), amelyet 20 százalékkal növeltek. Nuno Costa, az FIA Versenyzői Biztonságért felelős vezetője elmondta, a fejlesztés kulcsfontosságú volt, hiszen ez további előrelépést jelent a közvetlen lángokkal és másodfokú égési sérülésekkel szembeni védelem területén. 

„Az előző szabvánnyal az volt a problémánk, hogy amikor a hőátadást teszteltük az overálokon és a kesztyűkön, az aláöltözet, a maszkok, a zoknik és a cipők kapcsán csak az anyagsűrűségre vonatkozóan voltak elvárásaink” – mondta Costa.

Az évek során a versenyzők elkezdtek olyan anyagokat viselni, amelyek inkább a kényelmet szolgálták, és az anyagsűrűség már nem volt releváns.

A sűrű anyagokról való áttérés mögött az is állhat egyébként, hogy a pilóták minél kevesebb súlyt szeretnének magukon cipelni a versenyek során. A „súlyspórolás” már olyan szintre emelkedett, hogy Lewis Hamilton megkérte a gyártót, hogy varrás nélküli aláöltözetet biztosítson számára – ezzel ugyanis 10 grammot spórolnak. De nem ez volt az egyetlen módosítási kérése a ruhával kapcsolatban: a Puma olyan overált gyártott, amely mindössze 650 grammot nyom és két rövidebb cipőfűzővel 50 grammot spóroltak. 

Fotó: F1VILÁG

Eddig nem így teszteltek 

Az aláöltözet az új szabályok szerint része lesz a hőátadási tesztnek, ami azt jelenti, hogy ennek is meg kell felelnie az új előírásoknak. 

Annak megfelelően nyújtjuk az anyagokat, ahogyan a trikókat és az alsónadrágokat hordják a versenyzők az autóban. Szóval megbizonyosodunk arról, hogy ha az anyag nyúlik is, a versenyző megfelelő védelemben részesül” – mondta Costa. 

A teszt során, amennyiben az anyagot láng éri, minimum 5 másodpercnek kell eltelnie ahhoz, hogy 24 °C-kal emelkedjen a hőmérséklete. 

Éppen ez a fejlesztés kulcsterülete: a gyártók küszködtek is vele, hiszen a teszt során az anyagot nyújtják is, erre pedig korábban nem került sor. A gyártóknak így új technológiákat kellett kialakítaniuk a ruhadarabok készítéséhez. 

„Sokkal inkább az anyag szövéséről van szó, nem is az anyag típusáról” – magyarázta Costa. 

Fotó: Scuderia Ferrari

5-12 másodpercig védett a versenyző 

A szabvány tehát jócskán szigorodott a korábbihoz képest: minden ruhadarabot érinti, és a teszten minden darabnak át kell esnie.

A teszten ellenőrzik, hogy amennyiben az overált láng éri, 11 helyett már 12 másodpercig kell ellenállnia, a zokniknak és a maszknak 5 másodpercig, a cipőknek 11 másodpercig, a kesztyűknek 11 másodpercig – kivéve a tenyér részét, amelynél 8 másodperc a határérték.

A feladat nagy kihívást jelentett a gyártók számára, ezt Nico Buzzatti, az Alpinestars ruhagyártó minőségügyi vezetője is elismerte. 

„Az overálok HTI-tesztje jelentette a legnagyobb kihívást. Meg kellett bizonyosodnunk arról, hogy az overál megfelel az új, sokkal szigorúbb szabályoknak, ugyanakkor ugyanolyan könnyű marad, megadva a továbbfejlesztés lehetőségét. És biztosra kellett mennünk abban is, hogy még mindig ugyanolyan magas szintű a légáteresztő képessége, amit eddig tapasztalhattak a termékeinknél.”

Túl vastag overálok = fáradtság 

A modern versenyoverálok könnyűek, jól szellőznek, így a kényelem és a biztonság is magas szintű az autókban. A dilemmát az okozta számukra, hogy hogyan tartsák fenn ezt a minőséget az új szabályoknak való megfelelés során. 

Ha az overálok túl vastagok, akkor a versenyzők könnyebben elfáradhatnak, mert alacsonyabb lesz a légáteresztő képessége a ruhának” – mondta Costa. „Ezért van az, hogy a kényelem ennyire fontos – az overáloknak megfelelőnek kell lenniük az FIA bajnokságai során is.” 

Fotó: McLaren

Amikor 1-2 mm-en múlik a kényelem 

Mivel a versenyzők óriási sebességgel versenyeznek, gyakorlatilag tökéletes környezetben, ezért a legkisebb kényelmetlenséget is megérzik a pilótafülkében ülve. Az Alpinestars így a versenyzőkkel együtt dolgozik a ruhák fejlesztése során. 

„Sokszor a versenyző testalkata vagy az ülés kialakítása okozza a kényelmetlenséget – ekkor 1 vagy 2 mm-rel arrébb tesszük a varrást, hogy megoldjuk ezt a problémát” – magyarázta Buzzatti. „A ruhák légáteresztő képessége rendkívül magas a méhsejtszerkezet miatt. A lényeges helyeken, a hát alsó részénél, az ágyéknál és az alsó karoknál könnyebben nyúló, légáteresztő paneleket helyeztünk el, amelyeknek köszönhetően könnyebben mozognak a pilóták.”

Az új szabályozás szerint minden ruhadarab 10 évre kapja meg az „engedélyét” – az FIA kutatásai szerint a biztonságosság egy bizonyos idő után ugyanis csökkenhet. A ruhák eredetiségét is vizsgálja majd az FIA minden érintett versenysorozatban, ennek érdekében egy új rendszert vezetett be – így az ellenőrzés könnyebben megy majd számukra és a nemzeti hatóságok számára is. 

További tervek: a maszkok következnek

A jövőben vannak tervek a maszkok újratervezésére is, pontosabban egy, a maszkhoz kapcsolódó olyan rendszer bevezetésére, amellyel a sisakot levehetik a versenyzőről anélkül, hogy terhelést helyeznének a pilóta nyakára – ezzel további sérülésektől óvnák meg a sérültet. 

„Ezidáig nem voltak olyan előírások, amelyek szerint csökkenteni kellene a nyak terhelését a sisak eltávolítása során” – mondta Costa. „Ezért az FIA Orvosi Bizottsága arra kérte a Biztonsági Igazgatóságot, hogy jöjjön elő tervekkel és teljesítményértékelésekkel.” 

Fotó: Scuderia Ferrari

Habár szerencsére nem sűrűn látni tüzet a Forma-1-ben és a motorsport csúcskategóriáiban, Costa úgy véli, ez nem azt jelenti, hogy nyugodtak lehetnek, és leállhatnak a fejlesztésekkel ezen a területen – az új szabványok minden eddiginél nagyobb biztonságot nyújtanak a versenyzők számára úgy, hogy a pluszköltségek minimálisak. 

A Formula-E mezőnye már az új szabvány szerint kezdte meg szezonját, 2020-tól azonban a fent említett sorozatokban, így a Forma-1-ben is kötelező lesz majd az új szabályok szerinti ruházat viselése

A szabálymódosítások mutatják, hogy az FIA folyamatosan kutatásokat végez és tesz is a biztonság növelése érdekében, együttműködve a gyártókkal, akik már most bemutattak jó néhány, az új szabványoknak megfelelő terméket, és teljesítették is az FIA tesztjeit.  

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Exkluzív F1-es videók!

Imádod a Forma-1-et? Megnézel mindent, ami kedvenc sportágadról szól? Akkor ne maradj le YouTube-csatornánk újdonságairól sem!