Friss hírek

Biztonságba öltözve: Jön az újgenerációs versenyruházat az F1-ben

A biztonság egy újabb területét, a versenyzők öltözékét fejleszti az FIA, a pilóták így még nagyobb védelmet kapnak. Az elmúlt két évtizedben nem volt forradalmian nagy átalakítás az overálok anyagát, összetételét és tesztelését illetően, azonban a kutatások már jó ideje zajlanak – 2020-tól új szabvány szerint készült versenyszettet kell viselniük a pilótáknak.

Nem is gondolnánk, milyen kutatások rejlenek egy versenyoverál tervezése mögött – az alap, hogy tűzálló legyen, de hogyan tud fejleszteni a ruhákon az FIA, és mi az, amit vizsgálnak egy teszt során? Az FIA új versenyoveráljai biztonságosabbak, erősebbek, és a legnagyobb megpróbáltatásokat is állják, amelyekkel versenykörülmények között találkozhatnak a versenyzők. 

Büntetik, ha nincs rendben a „dress code” 

A Formula-E 2018-as Punta Del Este E-Prix-jén Lucas di Grassi súlyos büntetést kapott amiatt, hogy nem viselte a megfelelő tűzálló aláöltözéket. A brazil versenyzőt 10 000 eurós büntetéssel és 3 büntetőponttal sújtották – a szankciót di Grassi azonnal elfogadta. 

„Ez az én hibám volt” – mondta. „Azért hoztam ezt a döntést, mert extrém meleg volt, és kifogytam az alsóruházatokból, és nem gondoltam, hogy ez probléma. De természetesen tisztában kell lennem azzal, hogy a megfelelő öltözéket kell viselnem a verseny alatt.”

2020-tól minden versenyzőnek a Forma-1-ben, a Formula-E-ben (a szezon 2019-ben kezdődött, így nekik már most is), a WRC-ben és a WEC-ben nagyobb figyelmet kell szentelnie annak, hogy mit visel. 2020-tól tehát az FIA által kiadott új, „Védőruházatokra vonatkozó szabályzat” kötelező lesz ezekben a sorozatokban, 2021-től a Formula-2-ben, a rali világversenyeken és az FIA világkupákon is, 2029-től pedig minden sorozatban, amely megtalálható a Nemzetközi Sportnaptárban. 

Ez azt jelenti, hogy a versenyzők csak olyan ruházatot (overál, alsóruházat, kesztyűk, cipők) viselhetnek, amelyek átmentek a szigorú teszteken. A védőruházatokat közel 20 éve ugyanazon szabályzat szerint újítják, így az FIA idejét látta egy új szabvány kifejlesztésére, amit a vezető versenyzői overálgyártókkal együtt hozott létre. 

Itt is kulcsfontosságú a súly

Az overálok korábban nehéz anyagból készültek, azonban az elmúlt években már az anyagokon is változtattak, és a Nomexre váltottak – egy könnyű kialakítású, mesterséges anyagra, amely hő- és vegyi anyagok ellen véd. Ezt a szabványt 18 évvel ezelőtt fogadták el, de a legújabb fejlesztés szélesebb körű módosítást igényelt minden versenyoverál esetében. 

Az új szabályzat előírja, hogy minden ruházati darabnak át kell mennie a szigorú teszteken. Újítást jelent az úgynevezett Hőátadási Index (HTI), amelyet 20 százalékkal növeltek. Nuno Costa, az FIA Versenyzői Biztonságért felelős vezetője elmondta, a fejlesztés kulcsfontosságú volt, hiszen ez további előrelépést jelent a közvetlen lángokkal és másodfokú égési sérülésekkel szembeni védelem területén. 

„Az előző szabvánnyal az volt a problémánk, hogy amikor a hőátadást teszteltük az overálokon és a kesztyűkön, az aláöltözet, a maszkok, a zoknik és a cipők kapcsán csak az anyagsűrűségre vonatkozóan voltak elvárásaink” – mondta Costa.

[su_quote]Az évek során a versenyzők elkezdtek olyan anyagokat viselni, amelyek inkább a kényelmet szolgálták, és az anyagsűrűség már nem volt releváns.[/su_quote]

A sűrű anyagokról való áttérés mögött az is állhat egyébként, hogy a pilóták minél kevesebb súlyt szeretnének magukon cipelni a versenyek során. A „súlyspórolás” már olyan szintre emelkedett, hogy Lewis Hamilton megkérte a gyártót, hogy varrás nélküli aláöltözetet biztosítson számára – ezzel ugyanis 10 grammot spórolnak. De nem ez volt az egyetlen módosítási kérése a ruhával kapcsolatban: a Puma olyan overált gyártott, amely mindössze 650 grammot nyom és két rövidebb cipőfűzővel 50 grammot spóroltak. 

Fotó: F1VILÁG

Eddig nem így teszteltek 

Az aláöltözet az új szabályok szerint része lesz a hőátadási tesztnek, ami azt jelenti, hogy ennek is meg kell felelnie az új előírásoknak. 

Annak megfelelően nyújtjuk az anyagokat, ahogyan a trikókat és az alsónadrágokat hordják a versenyzők az autóban. Szóval megbizonyosodunk arról, hogy ha az anyag nyúlik is, a versenyző megfelelő védelemben részesül” – mondta Costa. 

A teszt során, amennyiben az anyagot láng éri, minimum 5 másodpercnek kell eltelnie ahhoz, hogy 24 °C-kal emelkedjen a hőmérséklete. 

Éppen ez a fejlesztés kulcsterülete: a gyártók küszködtek is vele, hiszen a teszt során az anyagot nyújtják is, erre pedig korábban nem került sor. A gyártóknak így új technológiákat kellett kialakítaniuk a ruhadarabok készítéséhez. 

„Sokkal inkább az anyag szövéséről van szó, nem is az anyag típusáról” – magyarázta Costa. 

Fotó: Scuderia Ferrari

5-12 másodpercig védett a versenyző 

A szabvány tehát jócskán szigorodott a korábbihoz képest: minden ruhadarabot érinti, és a teszten minden darabnak át kell esnie.

[su_quote]A teszten ellenőrzik, hogy amennyiben az overált láng éri, 11 helyett már 12 másodpercig kell ellenállnia, a zokniknak és a maszknak 5 másodpercig, a cipőknek 11 másodpercig, a kesztyűknek 11 másodpercig – kivéve a tenyér részét, amelynél 8 másodperc a határérték.[/su_quote]

A feladat nagy kihívást jelentett a gyártók számára, ezt Nico Buzzatti, az Alpinestars ruhagyártó minőségügyi vezetője is elismerte. 

„Az overálok HTI-tesztje jelentette a legnagyobb kihívást. Meg kellett bizonyosodnunk arról, hogy az overál megfelel az új, sokkal szigorúbb szabályoknak, ugyanakkor ugyanolyan könnyű marad, megadva a továbbfejlesztés lehetőségét. És biztosra kellett mennünk abban is, hogy még mindig ugyanolyan magas szintű a légáteresztő képessége, amit eddig tapasztalhattak a termékeinknél.”

Túl vastag overálok = fáradtság 

A modern versenyoverálok könnyűek, jól szellőznek, így a kényelem és a biztonság is magas szintű az autókban. A dilemmát az okozta számukra, hogy hogyan tartsák fenn ezt a minőséget az új szabályoknak való megfelelés során. 

Ha az overálok túl vastagok, akkor a versenyzők könnyebben elfáradhatnak, mert alacsonyabb lesz a légáteresztő képessége a ruhának” – mondta Costa. „Ezért van az, hogy a kényelem ennyire fontos – az overáloknak megfelelőnek kell lenniük az FIA bajnokságai során is.” 

Fotó: McLaren

Amikor 1-2 mm-en múlik a kényelem 

Mivel a versenyzők óriási sebességgel versenyeznek, gyakorlatilag tökéletes környezetben, ezért a legkisebb kényelmetlenséget is megérzik a pilótafülkében ülve. Az Alpinestars így a versenyzőkkel együtt dolgozik a ruhák fejlesztése során. 

„Sokszor a versenyző testalkata vagy az ülés kialakítása okozza a kényelmetlenséget – ekkor 1 vagy 2 mm-rel arrébb tesszük a varrást, hogy megoldjuk ezt a problémát” – magyarázta Buzzatti. „A ruhák légáteresztő képessége rendkívül magas a méhsejtszerkezet miatt. A lényeges helyeken, a hát alsó részénél, az ágyéknál és az alsó karoknál könnyebben nyúló, légáteresztő paneleket helyeztünk el, amelyeknek köszönhetően könnyebben mozognak a pilóták.”

Az új szabályozás szerint minden ruhadarab 10 évre kapja meg az „engedélyét” – az FIA kutatásai szerint a biztonságosság egy bizonyos idő után ugyanis csökkenhet. A ruhák eredetiségét is vizsgálja majd az FIA minden érintett versenysorozatban, ennek érdekében egy új rendszert vezetett be – így az ellenőrzés könnyebben megy majd számukra és a nemzeti hatóságok számára is. 

További tervek: a maszkok következnek

A jövőben vannak tervek a maszkok újratervezésére is, pontosabban egy, a maszkhoz kapcsolódó olyan rendszer bevezetésére, amellyel a sisakot levehetik a versenyzőről anélkül, hogy terhelést helyeznének a pilóta nyakára – ezzel további sérülésektől óvnák meg a sérültet. 

„Ezidáig nem voltak olyan előírások, amelyek szerint csökkenteni kellene a nyak terhelését a sisak eltávolítása során” – mondta Costa. „Ezért az FIA Orvosi Bizottsága arra kérte a Biztonsági Igazgatóságot, hogy jöjjön elő tervekkel és teljesítményértékelésekkel.” 

Fotó: Scuderia Ferrari

Habár szerencsére nem sűrűn látni tüzet a Forma-1-ben és a motorsport csúcskategóriáiban, Costa úgy véli, ez nem azt jelenti, hogy nyugodtak lehetnek, és leállhatnak a fejlesztésekkel ezen a területen – az új szabványok minden eddiginél nagyobb biztonságot nyújtanak a versenyzők számára úgy, hogy a pluszköltségek minimálisak. 

A Formula-E mezőnye már az új szabvány szerint kezdte meg szezonját, 2020-tól azonban a fent említett sorozatokban, így a Forma-1-ben is kötelező lesz majd az új szabályok szerinti ruházat viselése

A szabálymódosítások mutatják, hogy az FIA folyamatosan kutatásokat végez és tesz is a biztonság növelése érdekében, együttműködve a gyártókkal, akik már most bemutattak jó néhány, az új szabványoknak megfelelő terméket, és teljesítették is az FIA tesztjeit.  

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!