Hamilton és Verstappen a bírák előtt: Ez történt az időmérő után - F1VILÁG.HU

Hamilton és Verstappen a bírák előtt: Ez történt az időmérő után

HIRDETÉS
Újabb lenyűgöző fordulattal gazdagodott Max Verstappen és Lewis Hamilton eleve parádés világbajnoki küzdelme a Brazil Nagydíj időmérőjét követően. Mindkét bajnokesélyesnek jelenése van ma a versenybírók előtt, és az sem kizárt, hogy mindkettejüket a mezőny végére sorolják majd!
BUDAPEST, HUNGARY - JULY 31: Lewis Hamilton of Mercedes and Great Britain leads Max Verstappen of Red Bull Racing and The Netherlands as they go out for their final qualifying lap during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Hungary at Hungaroring on July 31, 2021 in Budapest, Hungary. (Photo by Peter Fox/Getty Images)

Nem sokkal a pénteki kvalifikáció után érkezett a hír, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) technikai delegáltja, Jo Bauer jelentést küldött az interlagosi stewardoknak, méréseik alapján ugyanis Hamilton versenyautójának hátsó szárnya nem felelt meg a technikai szabályokban foglaltaknak.

A jelentésben az áll, a DRS-rendszer utólagos tesztelése során kiderült, hogy a felső szárnyelem nyitott állásban 85 mm-nél nagyobb távolságra van a hátsó szárny alsó elemétől – ami ellentétes a szabályokban foglaltakkal.

MI IS ÁLL A SZABÁLYKÖNYVBEN?

A technikai szabályzat 3.6.3-as cikkelye ugyanis meglehetősen világosan fogalmaz: a két szárnyelem közti távolságnak 10 és 15 mm között kell lennie, a DRS nyitott állásában pedig 10 és 85 mm között. Ez lényegében azt jelenti, hogy amikor a versenyző használja a DRS-rendszert a versenypályán, a két szárnyelem közti távolság legfeljebb 85 mm lehet. Ha ennél nagyobb, az egyértelműen illegális, hiszen potenciálisan nagyobb végsebességet tesz lehetővé.

A Mercedesnél nyilvános magyarázatot még nem adtak a történtekre, a csapat képviselőinek azonban péntek este jelenésük volt a versenybíróknál – a stewardok pedig végül azt a döntést hozták, hogy szombat délelőtt tovább vizsgálják majd az ügyet. Mindemellett Hamilton autójának hátsó szárnyát lényegében lefoglalták és leplombálták a további vizsgálatokig.

Természetesen könnyen elképzelhető – sőt, ez a valószínűbb forgatókönyv –, hogy a Mercedes egyáltalán nem a szabályokat akarta kijátszani, csupán valamilyen technikai jellegű problémája akadt – esetleg megsérült az autó DRS-rendszere.

A Red Bull egyébként a legutóbbi versenyeken ugyancsak szárnyproblémákkal küzdött, sőt, a pénteki időmérőn Verstappennek ismét gondja támadt a hátsó elemmel, a videófelvételek alapján a DRS nyitott állásában a felső szárnyelem hevesen rezonált.

Ezt vélhetően Verstappen is érezte, és ez volt az oka annak, hogy a kvalifikáció leintése után, a parc fermében alaposan szemügyre vette versenyautóját.

DE MIT IS CSINÁLT VERSTAPPEN?

Miközben mindenki a Hamilton autójával kapcsolatos döntésre várt, egy olyan videó kezdett el terjedni a közösségi oldalakon, melyen jól látszott, Verstappen nemcsak saját autójának hátsó szárnyát ellenőrizte, hanem bizony Hamiltonéhoz is odasétált.

Ha pedig már ott volt, meg is tapogatta a Mercedes autóját – komoly bajba sodorva ezzel magát.

Hirdetés

A parc fermére ugyanis nagyon szigorú szabályok vonatkoznak: a Nemzetközi Sportkódex 2.5.1-es cikkelye kimondja, a parc fermébe csak a kijelölt hivatalos személyek léphetnek be, az autókon pedig semmiféle művelet, ellenőrzés, finomítás vagy javítás nem engedélyezett az említett illetékesek felügyelete és a szabályok betartása nélkül.

Nem kétséges, hogy Verstappen akciójával megszegte a szabályokat – ezért is idézték be őt a versenybírók Interlagosban. A holland pilótának helyi idő szerint 9 óra 30 perckor – magyar idő szerint 13 óra 30 perckor – kell megjelennie a versenybírók előtt, hogy magyarázatot adjon viselkedésére.

Bár nem valószínű, hogy Verstappen Hamilton autójának fogdosásával változtatni tudott a Mercedes hátsó szárnyának beállításain, a két ügy természetesen igazán lenyűgözővé teszi a Forma-1-es Brazil Nagydíj küzdelmeit.

MILYEN BÜNTETÉS VÁR A BAJNOKESÉLYESEKRE?

A szabályok szerint nem kizárt, hogy mindkét pilóta időmérős eredményét törlik – ez egyébként Hamilton esetében talán valószínűbb, hiszen a technikai szabályok megsértése automatikus kizárással jár.

Verstappen esete már jóval szubjektívebb, hiszen a négy versenybírón múlik az, hogy mennyire ítélik meg súlyosnak cselekedetét. Bár a viselkedése ártalmatlannak tűnt, és inkább megrovást vagy pénzbírságot érdemelne, maga a tény, hogy a Mercedesnek épp azon elemét vizsgálják, amit ő tapogatott az időmérő után, igazán pikánssá teszi az ügyet.

A Mercedesnél például érvelhetnek azzal is, hogy egy külső hatás – például egy érintés – elég lehet ahhoz, hogy kárt okozzon az autóban, még ha ez az elmélet meglehetősen elrugaszkodottnak is tűnik.

A két versenyző és a két csapat közti bajnoki küzdelem ráadásul eleve igencsak feszült, miközben Hamilton próbálja ledolgozni hátrányát Verstappennel szemben, a Mercedes arra törekszik, hogy a hátralévő versenyeken valahogy a Red Bull előtt maradjon. Bárhogy is alakul, az biztos, hogy az interlagosi hétvégének is döntő jelentősége lesz majd az idei világbajnokság alakulásában…

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Hamilton és Verstappen a bírák előtt: Ez történt az időmérő után
Érdekességek, amiket talán még nem tudtál az Azeri Nagydíjról
Ezeket érdemes tudnod az F1-es Holland Nagydíjról
Ismerd meg őt: Amit eddig nem tudtál Nico Hülkenbergről!
A Forma-1-nek köszönhetően fogunk olcsóbban tankolni néhány év múlva?

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!