Élő tudósítás: Ez történik Silverstone-ban!

  F170
Hamilton sejti, miért kaptak ki a Red Bulltól
Verstappen: Ebből nem lesz rendszer
Racing Point-ügy: Újabb idézés, majd megrovás a csapatnak
Hülkenberg: Nem volt rossz döntés a 3. kiállás
Vettel elismerte, dühös a Ferrarira
Next
Prev

Háttér: Így érte el a Red Bull, hogy megbüntessék Hamiltont

2020 Austrian Grand Prix, Saturday - LAT Images Lewis Hamilton Mercedes
Fotó: Mercedes
Már a rajt előtt komoly fordulatokat hozott a múlt vasárnapi Forma-1-es Osztrák Nagydíj, Lewis Hamilton ugyanis az utolsó pillanatokban kapott 3 rajthelyes büntetést – mint kiderült, a Red Bull felülvizsgálati kérelme után. Most eláruljuk, pontosan hogyan is történt mindez!

Hamiltont már a szombati időmérő edzés után beidézték a stewardok – két okból is: az egyik, hogy a kvalifikáció utolsó szakaszában [Q3] első mért köre során túlságosan kiszélesítette a pályát, míg második gyorskörében a gyanú szerint figyelmen kívül hagyta a sárga zászlós jelzést, mely csapattársa, Valtteri Bottas kicsúszása miatt volt érvényben.

A versenybírók végül Hamilton első Q3-as körét törölték, a második esetben azonban végül felmentették, mondván, ellentétes jelzéseket adtak a pilótának a fényjelző paneleken: magyarán, a sárga és a zöld jelzéssel is szembesült a címvédő.

„A versenyző megemlítette, hogy az 5-ös kanyarban elhaladt egy zöld jelzőpanel mellett. A videófelvételek megerősítették, hogy egyidőben világítottak a sárga és a zöld jelzőpanelek, ezért ellentmondásos jelzéseket adtak a versenyzőnek” – állt a stewardok közleményében.

„Ezt figyelembe véve a versenybírók úgy döntöttek, további intézkedésre nincs szükség.”

Nem sokkal a verseny előtt aztán bombaként robbant a hír, a Red Bull felülvizsgálati kérelmet nyújtott be az ügyben, és egy új videófelvétel alapján megbüntethetik Hamiltont. Végül 41 perccel a start előtt így is lett, a hatszoros bajnokot hátrasorolták a másodikról az ötödik helyre.

AZ A BIZONYOS TWITTER-BEJEGYZÉS

Az ügyet valójában a Forma-1 hivatalos Twitter-oldala göngyölítette tovább még szombat este, a szerkesztők ugyanis feltöltöttek egy videót az incidensről. Ebben egy 360 fokban elforgatható fedélzeti kamera képét is megmutatták. Ezeket az eszközöket már évek óta használják különböző közösségi médiás tartalmakhoz, az élő közvetítésekbe azonban ritkán kerülnek be az ilyen felvételek.

Az említett Twitter-bejegyzésben a szerkesztők pontosan tudták, mit csinálnak, hiszen a 360 fokos kamera felvételén ráközelítve és kimerevítve megmutatták, ahogy Hamilton elhaladt egy sárgán villogó jelzőpanel mellett.

A videó pedig természetesen a Red Bull figyelmét is felkeltette: Jonathan Wheatley csapatmenedzser a versenybírókhoz fordult, és megkérdezte tőlük, hogy látták-e a szóban forgó felvételt. A stewardok nemcsak, hogy nem látták a 360 fokos kamera által rögzítetteket, de kiderült, valójában egyetlen belső kamerás felvételt sem láttak, a kamerák ugyanis nem működtek Hamilton autóján az említett pillanatban.

„Elég egyszerű, nem volt onboard-felvételünk Lewis autójáról” – mondta Michael Masi versenyigazgató. „És amikor a Red Bull elég későn felhívta a figyelmünket arra, hogy van ez a 360 fokos videó, hirtelen új bizonyíték vált elérhetővé, ami felkeltette a figyelmünket.”

„Nem voltunk tisztában ennek létezésével, hogy őszinte legyek. Szóval nem tudtuk, hogy van ilyen. És nyilván elég szerencsés helyzetben vagyunk, hogy néhány éve más a nemzetközi sportkódexben is benne van a felülvizsgálat lehetősége.”

ÚJ ÉS SZIGNIFIKÁNS BIZONYÍTÉK

Az ügy kulcsa pedig az új bizonyíték volt, a Red Bull ugyanis nem kérhette volna a felülvizsgálatot pusztán azért, mert nem ért egyet a döntéssel. A folyamat két lépcsőből állt: a stewardok először megvizsgálták a rendelkezésre álló új bizonyítékot, majd újnak és „szignifikánsnak” ítélték meg, ami alapján indokolt volt a felülvizsgálat.

„Azt gondolom, néhány helyen helytelenül hivatkoztak a dologra úgy, hogy ez egy óvás volt a Red Bull részéről. Valójában nem óvás volt” – magyarázta Masi.

„Felmerült kérdésként, hogy ez egy új és szignifikáns összetevő-e? Valójában ezért volt két különálló döntés. Először azt kellett eldönteni, hogy ez egy új és szignifikáns bizonyíték-e. A versenybírók úgy ítélték meg, hogy igen, az, és aztán ennek eredményeképp következett a meghallgatás. Végül arra jutottak, hogy ha szombaton rendelkezésre állt volna ez a felvétel, akkor ugyanazt a döntést hozták volna, mint a verseny előtt.”

Jogosan merül fel a kérdés, hogy lehet, hogy a versenybírók nem tudtak az időközben előkerült felvételről?

„Ez valójában olyasvalami, amiről már egyeztettünk is a FOM-mal” – mondta Masi. „A sávszélesség miatt ez nem olyasvalami, ami elérhető számunkra élőben. Gyakorlatilag le kell tölteni az autóból, át kell konvertálni, és a többi.”

„És ahogy mondtam, a felülvizsgálat joga adott, lett egy új és szignifikáns bizonyíték, amit annak is ítéltek meg, és a végeredmény egy új meghallgatás lett. És ahogy láttuk, a kiosztott büntetés is következetes, egy három rajthelyes büntetés, amiért nem lassított a sárga zászlóknál.”

A CSAPATOK ELŐBB TUDTAK AZ ÍTÉLETRŐL

Maga a döntés késői mivolta igazán szokatlan: először 13 óra 30 perckor érkezett az első hivatalos dokumentum az FIA-tól az ügy kapcsán, 97 perccel a rajt előtt. Ez egy egyszerű tájékoztatás volt arról, hogy felülvizsgálják az ügyet, és a Mercedes csapatmenedzserét, Ron Meadowst beidézték a stewardok.

A folyamat viszont ekkor már zajlott, a versenybírók ugyanis elemezték a videót. Nem sokkal később pedig az első jeleit is láthattuk annak, hogy megszületett a döntés: az új koronavírus-járvány miatti protokollok miatt a csapatok a szokásosnál fél órával korábban elkezdhetnek kipakolni a rajtrácsra, hogy ne legyen tumultus a bokszutcában, a Red Bull pedig nem a 3., hanem a 2. rajtkockára helyezte el felszerelését, miközben a Mercedes az 5. kockához pakolt le. Magyarán, a csapatok már tudták, hogy változott a sorrend.

Fotó: Red Bull Racing

„Alapvetően igyekszünk 1 órával a felvezető kör előtt publikálni a végleges rajtrácsot” – mondta Masi. „Ebben az esetben viszont már látható volt a rajtrácson, amikor a csapatok elkezdtek kipakolni – mely folyamat 1 órával a felvezető kör előtt kezdődik el. A Mercedes az 1-es és 5-ös rajtkockákhoz ment.”

„És adminisztrációs szempontból nyilván először meg kellett hallgatnunk a Mercedest, van ennek egy menete. Aztán megvolt a döntés, amire el kellett jutni, majd publikálni, és aztán egy új rajtrácsot kiadni.”

A döntésről szóló hivatalos dokumentum végül 14 óra 29 perckor érkezett.

Forrás: FIA

Alapvetően elmondható, a Red Bull szerencsés volt, hogy időben előállt az új bizonyítékokkal.

„A legutolsó pont az lett volna, amikor nyit a bokszutca.  Azt gondolom, mindannyian a helyes döntéseket preferáljuk a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján, a megfelelő rajtrácsot. Szóval véleményem szerint a versenybírók abszolút jó döntést hoztak.”

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS