Háttér: Így működik egy Forma-1-es versenyautó kormánya

Fotó: Mercedes
Großer Preis von Aserbaidschan 2018, Donnerstag - Steve Etherington Steering Wheel Mercedes

A Forma-1-es autók hihetetlen masinák: gyorsak, gyönyörűek, és többszáz elhivatott szakember kemény munkájának eredményei. Habár manapság hihetetlenül komplex versenyautókról beszélünk, a versenyzőknek alapvetően három lehetőségük van arra, hogy befolyásolják azok viselkedését: a gázpedál, a fékpedál és a kormány. Utóbbi révén persze lehetőségek széles tárháza nyílik meg a versenyzők előtt.

A Mercedes csapatának jóvoltából most megmutatjuk, hogyan is működik Lewis Hamiltonék F1-es kormánya, és számos érdekes információt elárulunk erről a csúcstechnológiás eszközről.

Mik egy Forma-1-es kormány legfőbb funkciói?

A kormányzás mellett egy Forma-1-es kormány számos más feladatot is ellát. Az egyik legfőbb funkciója például a sebességváltás, hiszen a váltófülek – akárcsak a kuplung – a kormány hátsó részén vannak elhelyezve. Emellett pedig információátadásra és kommunikációra is szolgál, hiszen a középső kijelzőn a versenyzők rendkívül fontos adatokhoz juthatnak hozzá: sebességadatokhoz, a többi versenyautóhoz mért deltaidőkhöz, illetve a szenzorok által mért értékekhez, például gumihőmérsékletekhez. A versenyzők emellett gombnyomással jelezhetik, hogy érkeznek a bokszba, valamint a rádióbeszélgetést is a kormányon elhelyezett gomb segítségével kezdeményezhetik.

A kormányon emellett 25 LED szolgáltat információkat a különféle helyzetekkel kapcsolatban, legyen szó sebességváltásról, az éppen aktuális zászlójelzésekről.

A kormány segítségével pedig az autó beállításain is lehet módosítani: szabályozni lehet a fékerőelosztást, a differenciálmű értékeit, illetve az erőforrás beállításait is.

Hogyan lehet megbizonyosodni arról, hogy a versenyző nem nyom meg véletlenül valamilyen gombot?

Versenyhelyzetben, amikor az autó nagy tempóval halad a pályán, és heves vibrációnak van kitéve, emellett pedig a pilótában is dúl az adrenalin, nem éppen ideális élethelyzet apró gombokat nyomkodni a kormányon. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a versenyzők kesztyűben irányítják versenygépeiket… Hogy minimalizálják annak kockázatát, hogy a versenyző véletlenül megnyom egy gombot, a csapatok apró műanyag burkokat alkalmaznak egyes gombok esetében. Ezeket persze versenyről-versenyre módosíthatják. Az efféle „védelemnek” komoly jelentősége van például Monaco szűk kanyarjaiban, ahol a versenyzők olykor teljesen elfordítják autóik kormánykerekeit. A csapatok emellett olyan gombokat használnak, melyeket repülőkhöz fejlesztettek ki. Ezeket meglehetősen nagy erőkifejtéssel lehet csak lenyomni, a versenyző pedig még kesztyűben is egy meglehetősen határozott kattanást érez a használatuk során.

Grafika: Mercedes/F1VILÁG

Egy körben mennyit nyomkodják a versenyzők a kormányt?

Ez nagyban függ a pálya vonalvezetésétől, és az adott szituációtól. Egy „átlagos” versenykör során Silverstone-ban például 40-szer váltanak sebességet, 2-szer állítanak a fékerő-elosztáson, szintén 2-szer váltanak a kijelzőn, és 3 alkalommal változtatnak a differenciálmű beállításain – emellett pedig természetesen folyamatosan kormányoznak!

Összesen hány lehetséges beállításvariáció létezik?

A kormányon 16 gomb van, 6 forgókerék, és 3 forgókapcsoló. Emellett adottak még a váltófülek és a kuplung. Ez azt jelenti, hogy többszázmillió kombináció lehetséges. De nyugalom, a versenyzőknek nem kell mindet letesztelni…

Hogyan néz ki egy F1-es kormány fejlesztési folyamata, és hogyan vonják be ebbe a versenyzőket?

Amikor a mostani kormányokat megtervezték, a versenyzőket alaposan bevonták a tervezési folyamatba. Úgy a kormány ergonómiai kialakítása, mint a fizikai formája miatt. A karbonstruktúra egy rendkívül tartós komponens, melyet 1-2 évig is használnak. Ha bevezetnek egy új struktúrát, a csapat számos prototípust kipróbál, a versenyzők pedig például a pénteki edzéseken próbálhatják ki őket. A szezon során a csapatok az egyéni igényeknek, vagy a pálya vonalvezetésének megfelelően változtatni tudnak a markolaton, a gombok és a kapcsolók fekvésén, illetve a gombokat körülvevő védelmen.

Fotó: Scuderia Toro Rosso

Mennyire fontos az ergonómia a tervezési folyamatban?

Nagyon fontos – úgy a kormány érzése, mint a kényelem bizonyos szempontjai miatt. Mivel egy Foma-1-es autó rendkívül szűkre szabott, nincs sok hely a pilótafülkében. Minél nagyobb tehát a kormány, annál jobban akadályozza a versenyző térd- vagy csuklómozgását.

Mennyi ideig tart megépíteni egy új kormányt?

A valós építési folyamat 2 hetet vesz igénybe – körülbelül 80 munkaórát. Az alkatrészek többsége házon belül készül, a középső kijelző és az alaplapi áramkör viszont kivételt képez, ebből minden csapat ugyanolyat használ. Minden más alkatrész, a nyomtatott áramköri lapok, a kormánymű, a karbonburkolat, a gyorskioldó, az elektromos csatlakozók az adott csapatnál készülnek. A kormányban használt anyagok a karbon, az üvegszál, a titán, a szilícium és a réz. A szezon során minden versenyző 3-4 kormányt kap. A tervezési és gyártási folyamatban mechanikai tervezők, elektronikai tervezők és villamossági szakemberek vesznek részt.

Mi jelenti a legnagyobb kihívást egy F1-es kormány tervezése és gyártása során?

A kormány a biztonság szempontjából egy igazán kritikus komponens (házon belül A besorolású). Ennek megfelelően pedig szigorú vizsgálatoknak kell alávetni – ugyanúgy, mint például a felfüggesztés elemeit, vagy a túlélőcella komponenseit. A kormány mindazonáltal egy rendkívül testreszabott összetevő, mely versenyről-versenyre változhat a versenyző igényeinek megfelelően. E két követelmény, a legmagasabb szintű gondosság és az állandó változások nagy kihívássá teszi a tervezési és gyártási folyamatot.

Fotó: Williams F1

Hogyan szervizelik az F1-es kormányokat?

A kormányok minden második vagy harmadik versenyre szervizelésen esnek át. Mint ahogy a versenyautó minden összetevőjének, ennek is van egy maximális futásteljesítménye. Az autóban a kormány folyamatos vibrációnak van kitéve, és mivel biztonsági szempontból kritikus összetevőnek számít, roncsolásmentes teszteken (NDT) esnek át, hogy megbizonyosodhassanak arról, nincsenek rajtuk repedések. A repedések ellenőrzéséhez a kormányokat alacsony viszkozitású színezőanyagba merítik, és ebben áztatják. Ez a festék behatol minden repedésbe, amik aztán UV-fény alatt száraz állapotban egyértelműen megmutatkoznak. A kormányokat elektromos teszteknek is alávetik. A fogantyúkat és a gombokat rendszeresen ellenőrzik, hiszen minden gombnak van egy maximális megnyomási értéke.

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS