Bár a Mercedes csapata és Lewis Hamilton idén is verhetetlen volt a Forma-1-ben, a 2018-as szezon sokak számára emlékezetes marad majd.
Kimi Räikkönen utolsó versenyét teljesítette a Ferrarinál, miközben bemutatkozott Charles Leclerc, aki jövőre már a finn helyén versenyezhet, és elköszönt a száguldó cirkusztól Fernando Alonso is.
A listát persze folytathatnánk még, de most összeszedtük a legérdekesebb statisztikai adatokat az elmúlt idényből.
1. Hamilton beállította az egy szezonon belüli győzelmi rekordját
2014-ben a brit versenyző 11 futamgyőzelemmel szerezte meg pályafutása második világbajnoki címét. Habár a következő években még két vb-címet szerzett, ezt a dominanciát nem tudta megismételni. Idén viszont pazar formát nyújtott az idény második felében, az utolsó 9 versenyből 6-ot megnyert, így végül 11 győzelemmel zárta az évet.
2. Hamilton az első, aki egy évadon belül több mint 400 pontot gyűjtött
A brit versenyző stílusosan, győzelemmel zárta a 2018-as szezont Abu Dhabiban. Ezzel ő lett az első a Forma-1 történetében, aki egy idényen belül több mint 400 pontot gyűjtött – egészen pontosan 408-at. Ő egyébként az első versenyző, aki F1-es pályafutása során átlépte a 3000 egységet.
3. Verstappen legjobb F1-es szezonján van túl
A Red Bull ifjú titánja számára nehezen indult a 2018-as idény: az első hat verseny mindegyikén belekeveredett valamibe, emiatt pedig kritikák kereszttüzébe került. Végül összekapta magát, és a nyári szünet után csak a világbajnok Hamilton tudott több pontot gyűjteni nála. Sorozatban 5 alkalommal állt dobogón az évad utolsó versenyein, így a pontverseny 4. helyén zárt.
4. Ricciardo: 48 éve nem volt ilyen…
Daniel Ricciardo jövőre már a Renault színeiben folytatja pályafutását, idén azonban két győzelmet még szerzett a Red Bull csapatának. Ennek ellenére nem lehet túl elégedett, hiszen az elsőségeket leszámítva igencsak nehéz idényen van túl. A Kínában és a Monacóban szerzett győzelmeken kívül egyszer sem állt dobogón. Utoljára 1970-ben Jochen Rindttel fordult elő az, hogy bár több győzelmet is szerzett, ezeket leszámítva egyszer sem tudott felállni a pódiumra.
5. Ricciardo és a rengeteg műszaki gond
Ricciardo kiábrándító idényét mi sem bizonyítja jobban, minthogy összesen 8 alkalommal esett ki a versenyeken műszaki gondok miatt. Csak hozzátennénk: Lewis Hamiltonnak a hibrid-erőforrások 2014-es bevezetése óta 7 ilyen kiesése volt…
6. Bottas küszködése a Mercedesnél
Miközben csapattársa, Hamilton 11 győzelmet szerzett, Bottas egyetlen egyszer sem tudott nyerni a 2018-as szezonban. 7 alkalommal végzett a 2. helyen, ezzel rekordot állított fel az egy idényen belüli 2. helyezéseket tekintve úgy, hogy egyetlen futamot sem nyert. Sőt, Michael Schumacher 2012-es szereplése óta ő az első versenyző, aki nem tudott versenyt nyerni a Mercedesnek.
7. A Williams is elfelejtené az idei szezont…
Nemcsak Bottas, hanem korábbi csapata, a Williams is kiábrándító idényen van túl. Szergej Szirotkin és Lance Stroll mindössze 7 pontot szereztek az évad során, így a csapat az utolsó helyen zárta a konstruktőri bajnokságot. Ilyen még soha nem fordult elő az F1-ben a patinás brit istállóval.
8. Alonso bucira verte Vandoorne-t az időmérőkön
Stoffel Vandoorne számára is rendkívül kiábrándítóan alakult a 2018-as idény. Nem elég, hogy a McLaren autója nem volt versenyképes, a belga csapattársával, Fernando Alonsóval is nehezen boldogult. A kétszeres világbajnok 21 alkalommal volt gyorsabb az időmérőkön, mint Vandoorne – tehát az összes kvalifikáción a fiatal versenyző előtt végzett. Utoljára Nelson Piquet Jr. kapott ki ennyire csapattársától még 2008-ban: kitalálhatjátok, akkor is Alonso volt a győztes fél!
9. Räikkönené a Forma-1 történetének leggyorsabb köre
Az idei Olasz Nagydíjat megelőzően senki sem futott gyorsabb kört az F1-ben, mint Juan Pablo Montoya 2004-ben. A kolumbiai a monzai időmérőn akkor 262,242 km/h-s átlagsebességű kört futott. Ezt a rekordot döntötte meg idén Räikkönen: a finn 262,587 km/h-s átlagsebességgel szerezte meg a pole-t az 5,7 km-es pályán. A Ferrari versenyzője 38 évesen szerzett rajtelsőséget, ezzel Nigel Mansell 1994-es pole-ja óta ő a legidősebb versenyző, akinek ez összejött.
10. Körrekordok a hiperlágy gumikkal
A Forma-1 kizárólagos gumiszállítója, a Pirelli 2018-ban bevezette a hiperlágy abroncsait a száguldó cirkuszban. A leglágyabb keverékeknek is köszönhetően összesen 10 helyszínen született új körrekord: Spanyolországban, Monacóban, Franciaországban, Ausztriában, Belgiumban, Szingapúrban, Oroszországban, az Egyesült Államokban, Mexikóban és Brazíliában.
11. Szépre sikeredett Räikkönen ferraris búcsúja
Kimi Räikkönen az idei szezont követően távozik a Ferraritól, helyét Charles Leclerc veszi át. A finn jövőre a Saubernél folytatja, a Ferraritól viszont szépen búcsúzik. Ő a maranellói gárda legutóbbi bajnoka, futamgyőztese és pole pozíciósa. Austini győzelmével egy 112 versenyből álló nyeretleségi sorozatot tört meg, utoljára a 2013-as Ausztrál Nagydíjon nyert a Lotusszal. Első, 2003-as maláj győzelme óta [McLaren] 15 év és 212 nap telt el az idei Egyesült Államok Nagydíján aratott elsőségéig.
12. Egy szép sorozat vége Hamilton számára…
Sokáig úgy tűnt, a Mercedes csapata az Osztrák Nagydíjon is verhetetlennek bizonyul, ám végül Valtteri Bottas és Lewis Hamilton is kiesett műszaki gondok miatt. Hamilton a 62 körben volt kénytelen kiállni, mindössze 1 körre volt attól, hogy eredményét még beleszámítsák a verseny végeredményébe [ehhez a futam 75 százalékát teljesíteni kell]. Mivel kiesett, egy 33 versenyen át tartó pontszerzési/célba érési folyamat szakadt meg. A rekordot egyébként Nick Heidfeld tartja 41 célba érkezéssel 2007 és 2009 között.
13. Minden versenyző pontot szerzett idén
Miután Romain Grosjeant a padlólemez szabálytalansága miatt kizárták Monzában, Szergej Szirotkin örökölte meg a 10. helyet a Williamsszel. Az orosz pilótának ez volt az egyetlen pontszerzése idén, ám ez egyúttal azt is jelentette, hogy a 2018-as szezonban minden pilóta pontot szerzett. Korábban soha nem fordult elő ilyesmi.
14. 100 versenyből 51 győzelem
A hibrid erőforrások 2014-es bevezetése óta a Mercedes dominál a Forma-1-ben. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy Lewis Hamilton az azóta eltelt 100 versenyből 51-et megnyert. A Brazil Nagydíjon aratott diadala egyébként az első olyat, amelyet vb-címének bebiztosítása után nyert meg.
15. Verstappen továbbra is pole pozíció nélkül
A Red Bull versenyzője 2018-ban 2 versenyt nyert meg, F1-es pályafutása során pedig már 5 alkalommal diadalmaskodott. Rajtelsőséget viszont mindezidáig nem tudott szerezni. Ezzel ő a Forma-1 történetének legtöbb futamgyőzelmet szerző versenyzője úgy, hogy még nem szerepel pole a neve mellett. Verstappen egyébként arról már lecsúszott, hogy minden idők legfiatalabb pole pozíciósa legyen. Ezt a címet Vettel őrzi: ő 21 évesen és 72 naposan indult az élről a 2008-as Olasz Nagydíjon.
16. Alonso újabb rekordról csúszott le…
Nem elég, hogy méltatlanul ért véget F1-es pályafutása, Alonso a versenyben teljesített körök tekintetében sem tudott az élre törni. 47 versenykörrel elmaradt Michael Schumacher 16825 körös rekordjától. Ha befejezte volna a 71 körös Mexikói Nagydíjat, megelőzhette volna a német legendát – ám már 3 kör után kénytelen volt kiállni.
17. A bokszutca királyai…
Bár a Red Bull csapata nyerte a DHL Leggyorsabb Bokszkiállás-díjat, a leggyorsabb tényleges kerékcserét a Ferrari produkálta a Brazil Nagydíjon. Az olaszok Sebastian Vettel autóján 1,97 másodperc alatt cseréltek kereket, és mindössze pár századdal maradtak el a rekordtól, melyet a Williams állított fel 2016-ban Felipe Massa autójának szervizelésekor: a brit istálló akkor 1,92 másodperc alatt végzett. Összesen egyébként 538 kerékcsere volt a 2018-as F1-es szezonban…
18. Hamilton emlékezetes németországi diadala…
A 2018-as Német Nagydíj kétségkívül Sebastian Vettel hibája miatt marad emlékezetes, ám nem szabad elfelejteni, hogy a versenyt megnyerő Lewis Hamilton a 14. helyről vágott neki a versenynek. Ötödször fordult elő, hogy a brit versenyző úgy állt dobogóra, hogy a legjobb 10-en kívülről rajtolt, ami rekordnak számít. Fernando Alonso 2008-as szingapúri győzelme óta most fordult elő először, hogy egy versenyző ennyire hátulról rajtolva nyerjen.