Látszódj, hogy lássanak! Fényszórókisokos – mikor, mit és miért cserélj? (x) - F1VILÁG.HU

Látszódj, hogy lássanak! Fényszórókisokos – mikor, mit és miért cserélj? (x)

Osram
Fotó: Osram
Hamiskásan pislákoló sárgás csóva, az éjszakai sötétségben motorosnak tűnő kiégett lámpájú autó, retinavakító fehérség – a magyarországi utakon gyakran közlekedő sofőrök az alábbi három változat valamelyikével minden nap szembesülnek. S, ami a felelőtlen tulajnak egy vállrándítás, az valójában a biztonságos közeledés szabotálása. Vajon hány métert csökken az évek alatt fényszóró világítása, s hogy függ össze a tudatalatti kontrollfunkciók csökkenése a pislákoló fényszóróval? Mindent a lámpákról!

A hazai autóskultúra számos sajátossággal bír, aminek sajnos részét képzi a fényszórók karbantartásának gyakori elmulasztása. A félig világító, épphogy még sárgásan villogó, vagy épp a garázs mélyéről előkerült eltérő lámpa okozta vakító fényáradatot árasztó autók, gond nélkül korzóznak az utakon, talán nem is feltételezve azt, hogy a nem megfelelő világítás, valójában potenciális balesetveszélyfaktor.

A biztonságos közlekedés három alapelve?

Az újabb, négy-öt éves autók már automatikusan működő világítással és a nappali fényben is jól látható DRL-rel, azaz nappali menetfénnyel vannak ellátva. Nem véletlenül, hiszen ezzel sokszorosan megnövelhetővé válik a forgalomban lévő gépkocsi láthatósága.

De szürkület után sem mindegy, hogy mit kapcsolunk fel. A több fény nagyobb menetbiztonságot eredményez, hiszen a belátható útszakasz hossza is megnövekszik. A fehérebb fény még több világosságot képes kiadni, a nagyobb világosság pedig növeli a kontrasztot, megkönnyítve az úton, az út mellett és a perifériás látómezőben megbúvó tárgyak, emberek, úthibák, objektumok időben történő felismerését. A halálos balesetek közel 50 százaléka éjszaka történik, a fehér fény azonban segít a veszélyek és a tárgyak gyorsabb felismerésében.

Ami a tudatos izzócserét, választást, és használatot illeti, az Osram autóipari szakemberei három alapelvet fogalmaztak meg a biztonságos vezetés érdekében:

#1 Tervezz előre!
#2 Mindig párban cseréld az izzókat!
#3 Merj az innovatív fényszórómegoldások felé nyitni!

De lássuk, mit takarnak a tanácsok.

Tervezz előre!

Nem érdemes a végtelenségig halogatni az izzók kicserélését, hiszen azok az évek előrehaladtával veszítenek a fénykibocsátásból, ami az éjszakai vezetésnél komoly problémát jelent.

Hirdetés

A fényszórók fényintenzitásának csökkenése olyannyira kézzel fogható módon jelenik meg, hogy míg egy vadiúj szabványos halogén fényszóró jellemzően 78 méterre világít, a három éve már használatban lévő izzó esetén ez mindössze 48 méter. Azaz legalább 30 méter látótávolságtól fosztja meg magát az a vezető, aki elodázza az izzócserét. Ez a plusz 30 méter pedig olykor életet menthet.

A tisztánlátás érdekében az izzókat még az elhasználódás előtt érdemes kicserélni! Ezzel pedig egy szabálysértési büntetést is megúszhatunk.

Párban szép az élet, így az izzócsere is!

Ami az fényszóróizzó cseréjét illeti, a szakemberek szerint, akárcsak a gumiabroncsokat, fékeket, ablaktörlőlapátokat, azaz a fontosabb alkatrészeket, ezeket is egyszerre, párban érdemes cserélni.

Abban az esetben, ha valamiért mégis elmaradna mindkét izzó cseréje, a vezetőnek azzal kell számolnia, hogy a kibocsátott fény kiegyensúlyozatlanná válhat, és annak iránya, magassága sem lesz azonos.

Ez több szempontból is veszélyforrás, hiszen a szemből érkező autóst elvakíthatja a felemás fényszóró, illetve maga a sofőr számára sem lesz kellő módon megvilágítva az aszfalt.

A felemás izzócsere ellen szól Murphy is, hiszen ami elromolhat, az el is fog. Gondoljunk csak bele, mekkora pech, hogyha az éjszaka közepén, az egyetlen működő fényszóró is megadja magát?

Innováció és hatékonyság kéz a kézben

Egyre több fehér fényszóval ellátott autóval találkozni a forgalomban, aminek az az egyszerű oka, hogy a gyártók a maximális biztonságot szem előtt tartva olyan izzókkal látták el az autókat, amelyek a legzordabb látási viszonyok között is tökéletes menetbiztonságot nyújtanak, legalábbis, ami a fényt illeti.

Nappal még csak-csak megállja a helyét a sárgás fény, de az sötétség leereszkedésével párhuzamosan a tudatalatti kontrollfunkciók is elkezdenek gyengülni. Így a reakcióidő megnő, az éjszakai vezetés pedig egy jó élmény helyett, tenyérizzasztó rémtetté avanzsál. Pedig nem kellene így lennie, hiszen vannak a piacon mindenki számára elérhető megoldások, amelyek az éjszakai vezetést rutinfeladattá, a nappali közlekedést pedig biztonságossá teszik a család minden tagja számára.

Hiszen nem csak a fiatalok és felnőttek kiváltsága a vezetés. Az idősebb korosztály képviselői is szívesen ülnek volán mögé az esti órákban, a fehér színű izzók, így ebben az esetben is növelik a biztonságot, hiszen nagyobb látótávolságot tesznek lehetővé. Így azokat is segítik, akik rosszabb látási viszonyok között már viszolyognak a vezetéstől.

Tartsuk be a közlekedés hüvelykujj-szabályát: látni és látszódni! Ez legyen a cél.

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!