Massa: Én veszítettem a legtöbbet 2008-ban, és ez nem fair! - F1VILÁG.HU

Massa: Én veszítettem a legtöbbet 2008-ban, és ez nem fair!

HIRDETÉS
A Ferrari Forma-1-es csapatának egykori verseenyzője, Felipe Massa azt mondja, ő volt az, aki a legtöbbet veszített a sportág történetének egyik, ha legnagyobb botránya révén, hiszen még a 2008-as Szingapúri Nagydíj eseményeinek kitervelőit sem büntették meg eléggé tetteikért.
Felipe Massa

A korábbi Forma-1-es versenyző 15 évvel a szingapúri események után döntött úgy, hogy egy rendkívül komoly jogi csapat révén beleássa magát a botrányos eseményekbe, céja pedig egyértelmű: igazságot akar szolgáltatni, és vissza akarja szerezni a 2008-ban elveszített világbajnoki címet. Massa nemrég a Track Limits című podcastműsorban beszélt újra az akkori eseményekről, és részletesen elmesélte azt is, mikor kezdett el gyanakodni arra, hogy a Renault csapata szándékos manipulációt hajtott végre azzal, hogy a szingapúri futamon a falnak küldte versenyzőjét, Nelsinho Piquet-t Fernando Alonso győzelme érdekében.

“Kétségkívül nagyon furcsa volt az egész. Fernando utolsó volt, a csapattársa összetörte az autót, így végül megnyerte a versenyt. Azt gondolom, ez eleve nagyon furcsa volt” – magyarázta a brazil pilóta. “De semmilyen bizonyítékunk nem volt arra, hogy manipulálták a versenyt.”

“Én mindig az a versenyző voltam, aki tisztelte az embereket, tisztelte a szabályokat, és soha nem gondoltam, hogy… Talán túl jóhiszemű voltam, de ilyen vagyok. Soha nem gondoltam, hogy tényleg egy ilyen komoly manipuláció történt, mert ez nem tartozik hozzá a sporthoz sem. És aztán nem is nagyon harcoltunk, azt gondolván, hogy manipuláció volt. Ha rögtön elkezdtünk volna harcolni, minden másképp alakult volna, elindult volna egy vizsgálat. De soha nem is igazán gondoltam erre, a csapat sem. Még akkor sem, ha azért hallottunk olyan véleményeket, hogy ‘direkt csinálták’, de semmiféle bizonyíték nem volt ahhoz, hogy elkezdjünk harcolni.”

“De aztán 2009-ben, a szezon elején egyre többen kezdtek el egy kicsit többet beszélni, viszont bizonyítékok még ekkor sem voltak. Aztán, amikor ott voltam Bahreinben, a versenyen, találkoztam Briatoréval az étteremben. Én voltam ott és Nicolas Todt, Briatore pedig Jean Alesivel ebédelt. Mi is csatlakoztunk, velük ebédeltünk, én pedig megkérdeztem őt, hogy szándékosan csinálta-e azon a versenyen. És az alapján, ahogyan válaszolt, látszott, hogy kamuzik. Azt mondta, hogy ‘soha nem tennék ilyet’. De ahogy mondta… az arca… Nem nagyon hittem el. És akkor gondoltam arra, hogy talán van valami… valami talán nem úgy történt.”

“És aztán májusban vagy júniusban, már nem emlékszem pontosan, elmentünk tesztelni gokarttal Olaszországban, Nelsinho Piquet-vel közösen. Én pedig a repülőn megkérdeztem tőle, hogy direkt csinálta-e. És az, ahogyan válaszolt, nagyon hasonló volt ahhoz, ahogy Flavio válaszolt nekem: ‘Sohe nem tennék ilyet, elmondanám, ha igen…’. De ahogy mondta, kissé nevetve… Nem volt őszinte. Ekkor kezdtem biztos lenni a dologban. Pár hónappal később aztán kiállt és kiderült minden, hogy tényleg így csinálta.”

Massa versenyre rossz fordult a Piquet szándékos balesete után | Fotó: Scuderia Ferrari

Massa kiemelte, végül azért döntött úgy, hogy beleássa magát a 15 évvel ezelőtt történtekbe, mert Bernie Ecclestone idén tavasszal adott egyik interjúja egyértelművé tette számára, hogy a sportág akkori vezetői már a botrányos események évében tudomást szereztek a csalásról.

“Néha szerintem nagyon fontos elmondani azt is, hogy nem csak úgy hirtelen döntöttem el 15 év után, hogy visszatérek erre az ügyre, és összeállítok egy komoly jogi csapatot számos országból: nemcsak Brazíliából, hanem Angliából, Franciaországból, Svájcból, az Egyesült Államokból. Egy komolyl, profikból álló csapatot állítottunk össze, hogy dolgozzunk az ügyön és megértsük azt, miután 15 év után kiderült minden Bernie interjúja révén.”

“Mert ez nem fair. Nem fair a sport számára. Nem fair, hogy elveszítesz egy bajnokságot egy manipulált verseny miatt. Ezért döntöttem így. Mert a fiam is odajött hozzám, aki most 13 éves, mondván, hogy ‘te vagy a bajnok, csinálnod kell valamit, meg kell mutatnod, hogy minden manipulált volt’. És nem fair a sport, az emberek szempontjából. Ezért vágtunk bele.”

“Hiszen Bernie interjúja után lettek új hírek, új érvek, mint ahogy Charle Whiting interjúja után is Max Mosley dokumentumfilmje kapcsán, miszerint tudtak már a dologról 2008-ban, de nem akarták megnyitni az ügyet, nem akarták kivizsgálni, hogy ne ártsanak a Forma-1-nek.”

Hirdetés

“Végső soron én voltam az, aki a legtöbbet veszített ezzel a többi versenyzőhöz képest, még azokhoz képest is, akik kitervelték ezt a manipulációt. Flavio Briatorét örökre eltiltották a Forma-1-től, de két év után már dolgozhatott az F1-ben. Pat Symondsot 5 évre tiltották el a Forma-1-től, de két év után már dolgozott a Forma-1-ben. A Renault felfüggesztett kizárást kapott a konstruktőrök versenyéből, ha a következő két évben semmi rosszat csinálnak, ami őszintén szólva… Alonso megnyerte a versenyt, megtarthatta a pontjait és a győzelmét, Nelsinho pedig szintén nem kapott semmiféle büntetést.”

“Ez így fair? Egy évvel korábban, amikor a McLaren ellopta a Ferrari autójának terveit, 100 millió dolláros pénzbüntetést kapott, kizárták a konstruktőri bajnokságból… És aztán itt van a legnagyobb manipulációs ügy, és semmi sem történt. Én pedig elveszítettem a bajnoki címemet. Ezért is nem fair az, ami történt.”

“Mindent azért teszek, azért csinálunk, hogy az igazságért harcoljunk.”

Massa a 2008-as szezonzárón, miután egyetlen ponttal elbukta a világbajnoki címet | Fotó: Scuderia Ferrari

Massát ezután megkérdezték arról, mit gondol azokról a véleményekről, melyek szerint nem feltétlenül Szingapúrban bukta el a 2008-as bajnokságot, hanem más futamokon, melyeken Lewis Hamilton jobb teljesítményt nyújtott nála.

“Hogy őszinte legyek, szerintem nagyon fontos, hogy az emberek megértsék, pontosan mi is történt azon a versenyen, abban a szezonban” – folytatta a 42 éves brazil. “Vélemények… Az ember bármit is csinál, lesznek pozitív és negatív vélemények. Nem ez a legfontosabb dolog.”

“De abban az idényben lenyűgöző küzdelmünk volt, és abban az évben több győzelmet szereztem, több pole pozíciót gyűjtöttem, mint Lewis. De a harcok, a hibák a versenyeken… Mindez része a sportnak. Mint ahogy a megbízhatósági problémák is. Budapesten vezettem a versenyt, és 3 körrel a vége előtt motorhibám volt… Neki is voltak gondjai például Budapesten a gumikkal… Kanadában beleszállt Kimibe [Räikkönen] a bokszutcában! Én Malajziában kicsúsztam… Silverstone-ban talán életem legrosszabb versenyét futottam, amikor rengetegszer megpördültem a szakadó esőben. De ez a sport! Ez része a sportnak. Neki Interlagosban is nagyon rossz versenye volt. De ez része a sportnak. Ezért voltunk ott. Azért, hogy lenyűgöző versenyünk legyen, de voltak hibák a csapat részéről is. A Ferrari például sokszor hibázott abban az évben. De ez a versenyzés, ez a sport része. A manipuláció nem része a sportnak.”

Massa hozzátette, Lewis Hamiltonnal az elmúlt 15 év során soha nem beszélt a 2008-ban történtekről. A brazil pilóta kifejtette azt is, az ő ügyét nem szabad összehasonlítani a sportág egyéb, vitatható történéseivel.

“Az én ügyem teljesen más. Ez egy manipuláció. Olyasvalami, amit kivizsgáltak, és kiderült róla minden! Szóval már eleve vizsgálták, és megvolt az egyértelmű eredmény, hogy manipuláció történt. A büntetések pedig, illetve minden más nem úgy történt, ahogy kellett volna. Ami 2021-ben történt, az egy más dolog volt. Nyilván bizonxyítani kell, hogy ez egy hiba volt a versenyigazgató részéről, vagy a szövetség emberei részéről. Ez a fontos: bizonyítani, hogy az egy hiba volt, és ha igen, akkor abszolút megvan a lehetőség arra, hogy harcoljanak az ügyben.”

“De a fociban sem mindig ad a bíró tizenegyest, vagy az eredmény nem olyan, amilyennek lennie kellene, mert hiba történt a játékvezető részéről. Számos sportágban előfordul ilyen. De ha van egy csapat, ami lefizeti a bírót, az már korrupció, manipuláció. És ezekben az esetekben, ha kiderült, törölték az eredményt számos sportágban. Visszaküldték a csapatot a B-ligába… Ez egy teljesen más dolog.”

“Ha tehát 2021-ben kiderült volna, hogy a Red Bull lefizette Michael Masit, kivizsgálták volna, és ez kiderül, akkor egy hasonló helyzet alakul ki, mint az én esetemben. Szóval külön kell választani a dolgokat, és megfelelően ki kell vizsgálni mindent, mielőtt azt mondanánk, hogy ‘oké, ha Massa nyer, mindenkinek küzdenie kell, és visszakapják a bajnoki címüket’. Két külön dologról beszélünk, az én ügyemet pedig kivizsgálták, ez volt a legnagyobb manipuláció a Forma-1-ben.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!