Magyarázat: A rizikófaktorokat zárta ki a McLaren a vitás stratégiával - F1VILÁG.HU

Magyarázat: A rizikófaktorokat zárta ki a McLaren a vitás stratégiával

HIRDETÉS
Részletes magyarázatot adott a McLaren Forma-1-es csapatfőnöke, Andrea Stella arra, miért Lando Norris hívták ki elsőként a bokszba a vasárnapi Magyar Nagydíjon — mely döntés végül meglehetősen feszült helyzetet eredményezett a wokingi istálló háza táján.
Lando Norris, McLaren MCL38, makes a pit stop

A pole pozícióból Lando Norris várhatta a piros lámpák kialvását a Hungaroringen, a brit pilóta azonban nem tudta megtartani az első helyet, az élre csapattársa, Oscar Piastri került. Az ausztrál pilóta jó darabig őrizte is a vezetést, az utolsó kerékcseréknél azonban a McLaren úgy döntött, Lando Norrist hívja ki elsőként a bokszba, míg Piastri csak két körrel később érkezett.

Mindez lehetőséget adott a brit pilóta számára az elévágáshoz, Norris így az élre tudott kerülni, a hajrában pedig szinte könyörögni kellett neki, hogy adja vissza a pozíciót Piastrinak. Norris ezt végül megtette, így a McLaren Piastri vezetésével végül kettős győzelmet szerzett, a Magyar Nagydíjon történtek azonban komoly beszédtémát szolgáltattak a paddockban a verseny után.

„Az az érzésem, hogy túlságosan megnehezítettük a saját dolgunkat” — mondta újságíróknak, köztük az F1VILÁG.HU képviselőinek Norris a Hungaroringen. „Oscart kellett volna kihívnunk először, és akkor egyszerűbbek lettek volna a dolgok — de nekem adták a vezetést, én pedig visszaadtam.”

A verseny végül megnyerő Piastri a leintés után azt nyilatkozta: „Biztos vagyok benne, hogy ez olyasvalami, amit meg fogunk vitatni csapatként. Azt az információt kaptam akkor, hogy Lando azért állt ki, hogy Lewisszal [Hamilton] szemben védekezzen, én pedig hosszabban megyek, hogy Maxszal [Verstappen] szemben védekezzek, mert tudtam, hogy ő később fog kiállni. Szóval szerintem csak nagyon a biztonságra játszottunk.”

„Persze így Lando elém tudott vágni, és ez talán egy kicsit bonyolultabbá tette a dolgokat, mint kellett volna. Biztos vagyok benne, hogy át fogjuk majd rágni magunkat rajta.”

A McLarennél attól tartottak, 40. körben kiálló, és ezt követően remek tempót diktáló Lewis Hamilton veszélyes lesz Norrisra. A hétszeres világbajnok ugyanis 29,36 másodpercről 27,9, majd 25,5 másodpercre csökkentette hátrányát. Mivel egy kerékcsere átlagosan 20 másodpercig tart a Hungaroringen, a wokingiaknak nem volt sok idejük vacillálni, így a bokszba kellett hívniuk Norrist, hogy az biztonsággal visszaérjen Hamilton elé. A McLarennél ugyanakkor a gumidegradációtól is tartottak, így túl korán sem akarták kihívni versenyzőiket, nehogy problémákba ütközzenek a verseny hajrájában.

Ez utóbbi különösen Piastri esetében volt tényező, mivel Max Verstappen egy eltolt stratégiával versenyzett, és mindössze 9 másodperces lemaradásban volt a futam ezen pontján. Ha pedig későn áll ki új gumikért, az komoly tempóelőnyt jelentett volna számára Piastrival szemben.

„Nem akartunk túl korán kiállni” — magyarázta Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke a verseny után. „Mivel a gumik nagyon degradálódnak, és nem akartunk kifogyni a gumikból abban az esetben, ha Verstappen problémává válik számunkra a verseny végén. Ezért szerettük volna csak elodázni a kerékcserét, amennyire csak lehet.”

„A második tényező pedig az volt, hogy bármikor lehet egy problémás kerékcserénk. Szóval a biztonságra kell rámenni a bokszkiállás szempontjából is. Hogy ki akarunk-e állni akkor, amikor csak 3 másodpercünk van? Mert ilyenkor minden nyomás a bokszutcai személyzetre kerül. És én nem akarom, hogy egy olyan versenyen, mint a mostani, minden felelősség a szerelőkre háruljon.”

Hirdetés

„Inkább vállalom én a felelősséget a bokszutca falán, hogy meglegyen az 1. és 2. hely. És aztán menedzselnünk kell a helyzetet a bokszfal és a versenyzők között.”

Hogy a McLaren hogyan döntött, azt tehát jórészt az diktálta, hogy mit csinált Verstappen és Hamilton — ha pedig Piastrit hívják ki először, akár a győzelmük is veszélybe kerülhetett volna. Mivel a Red Bull pilótája közeledett, az energiaital-gyárosok előnybe kerülhettek volna azzal, ha Piastri áll ki elsőként, ráadásul Hamilton számára is lehetőséget biztosíthatott volna ahhoz, hogy Norris elé kerüljön.

A McLaren tehát könnyen elkerülhette volna a csapatutasításokkal kapcsolatos hercehurcát, ugyanakkor viszont el is dobhatta volna győzelmét a Hungaroringen.

„Arrogáns lenne, ha egy nagyon pozitív végkifejletként tekintenénk erre a versenyre, és nem néznénk meg azt, hogy milyen lehetőségeink vannak arra, hogy jobbak legyünk” — magyarázta Stella. „De egy kicsit óvatos lennék azzal kapcsolatban, hogy ‘ó, igen, más sorrendben kellett volna kiállnunk’, vagy ‘korábban kellett volna kiállnunk’.”

„Ahogy említettem, voltak potenciális rizikófaktorok, amiket ki akartunk zárni. Mert annak semmi értelme, hogy az egyik autó — például egy bokszutcai probléma miatt — Hamilton és a Ferrari mögé kerül.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Magyarázat: A rizikófaktorokat zárta ki a McLaren a vitás stratégiával
A Ferrari-főnök szerint „furcsa”, hogy bepanaszolta őket a Red Bull
Bottas rajtbüntetést kap Las Vegasban
Hamilton az élen a Las Vegas-i nyitóedzésen

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!