Piastri a 2. helyről rajtolva tudott parádés győzelmet szerezni Bakuban — a fiatal tehetség a 20. körben egy határozott manőverrel megelőzte a pole pozícióból induló Charles Leclerc-t, majd remek védekezéssel maga mögött tudta tartani a monacóit a verseny hátralévő részében. A futamot követően azonban a közösségi médiában kezdtek el terjedni olyan felvételek, melyek megkérdőjelezik a McLaren hátsó szárnyának szabályosságát — annak felső szárnyeleme ugyanis nagy sebességnél szemmel láthatóan meghajlott.
Ez a jelenség további légellenállás-csökkentést eredményezhetett, amely megnövelhette az autó egyenesbeli sebességét. Az ügy ismét előhozhatja a flexibilis szárnyak kérdését — az idei szezonban eddig inkább az első szárnyak kialakítása váltott ki vitákat, most azonban valószínűleg a hátsó szárnyak rugalmasságára is több figyelem irányul majd.
A McLaren hátsó szárnyának kialakítása azért is különleges, mert Piastri a verseny során képes volt Leclerc előtt maradni, annak ellenére, hogy ellenfele DRS-előnyt élvezett. A rugalmas szárnyak hosszú ideje problémát jelentenek a Forma-1-ben, hiszen a csapatok folyamatosan keresik az aeroelaszticitás kihasználásának lehetőségét a teljesítmény növelése érdekében, miközben az autók rendre teljesítik a FIA egyre szigorúbb statikus tesztjein.
Pályán, terhelés alatt viszont ezek az alkatrészek másképp deformálódnak, mint a tesztek során, amelyek inkább csak biztonsági alapértékeket állapítanak meg. Ennek eredményeként újabb módszereket vezettek be a szabályok betartatására, például a fedélzeti kamerák felvételeinek nyomon követését, hogy látható legyen, miként deformálódnak a szárnyak, és szükség esetén módosíthassák a szabályokat.
Ez a módszer 2021-ben került bevezetésre, amikor a szabályalkotók minden csapattól megkövetelték, hogy 12 referenciapontot helyezzenek el a hátsó szárny fő terelőelemén, valamint a felső szárnyelemen — ezek segítségével a kamerafelvételek alapján követhetők a deformációk. Ezek a pontok a McLaren autóján is jól láthatók, hat fekete a felső szárnyon és hat fehér a fő szárnyelemen.
A FIA vélhetően elégedett azzal, amit a fedélzeti kamerák rögzítettek, hiszen a szezon eddigi versenyein is megfigyelhető volt az MCL38-as felső szárnyának elmozdulása. A szárny rugalmassága csökkenti a légellenállást, hasonlóan a DRS-hez, bár annak teljesítményét természetesen nem tudja reprodukálni. Ennek ellenére egy teljes körön át javíthatja az autó teljesítményét.
Ez a jelenség nemcsak az egyenesekben, hanem az azeri verseny középső szakaszában is észlelhető volt, ahol a felső szárny külső része megemelkedett. A “mini-DRS” névre keresztelt megoldás újabb példája annak, hogy a Forma-1 mérnökei milyen kreatívan használják ki a szabályokat, ezzel előnyt szerezve a riválisokkal szemben.
Az igazi kihívás azonban csak most kezdődik, hiszen a többi csapat is vizsgálni fogja, hogyan építheti be hasonló megoldásokat az autóiba. Valószínű azonban, hogy a McLaren már kihasználta ezt az előnyt, különösen a szezon gyors pályáin.