A Red Bullfőtervezője, Adrian Newey szerint egyáltalán nem helyénvalóak azok a kijelentések, melyek szerint Sebastian Vettel kizárólag annak köszönheti sikereit, hogy a mezőny legjobb autója volt alatta.
A Red Bull Racing főtervezője, Adrian Newey szerint egyáltalán nem helyénvalóak azok a kijelentések, melyek szerint Sebastian Vettel kizárólag annak köszönheti elmúlt évekbeli sikereit, hogy a mezőny legjobb autója volt alatta.
Az osztrák alakulat és 26 esztendős versenyzője idén negyedszer is felült a királykategória trónjára. Adrian Newey legendás versenyautói rajta kívül olyan versenyzőket juttattak a Forma-1 csúcsára, mint Mika Häkkinen, Jacques Villeneuve, Damon Hill, Alain Prost, vagy Nigel Mansell.
Newey elárulta, felesleges azon gondolkodni, a sikerekben a versenyzőnek, vagy az autónak van-e nagyobb szerepe.
„A Forma-1 csapatsport. Ember és gép. Csupán időpazarlás elválasztani a kettőt egymástól és azt mondani, hogy csak az autónak, vagy csak a versenyzőnek köszönhető minden” – mondta a Red Bull géniusza az Auto Motor und Sport című német szaklapnak adott interjújában.
„Nem nyerhetsz sorozatban négy világbajnoki címet úgy, hogy nincs egy nagyszerű autód és egy nagyszerű versenyződ.”
„Azok a visszajelzések, melyeket Sebastian ad, nagyon fontosak az autó fejlesztése szempontjából. De persze nem becsülhetjük alá azt a munkát sem, amivel Mark Webber hozzájárult a sikereinkhez. Érdekes módon sokkal hamarabb és mélyrehatóbban érzékeli a legkisebb aerodinamikai változtatásokat is az autón.”
Newey elárulta, csupán a balszerencsének köszönhető, hogy Mark Webber autója többször hibásodik meg a versenyeken, mint világbajnok csapattársáé.
„Mit mondhatnék? Csupán annyit jelenthetek ki, hogy teljesen nonszensz összeesküvés-elméletek látnak napvilágot ezzel kapcsolatban. Az autók teljesen ugyanolyanok, egyszerűen balszerencséről van szó.”
A korábban a Williamsnél és a McLarennél is világbajnok autókat építő szakember elárulta, a Red Bull-korszakból a 2010-es modell a kedvence, ám rajongott a 2009-es, RB5-ös modellért is.
„Nehéz kérdés ugyan, de talán az RB6-os a kedvencem, mert azzal nyertük meg az első világbajnoki címet 2010-ben. Technikailag egyértelműen a 2009-es RB5-ös volt a legkifejlettebb autó. Jobban értelmeztük a szabályokat, mint riválisaink, még ha nem is volt dupla diffúzorunk. Továbbra is úgy gondolom, hogy illegális volt. Ettől eltekintve a csomagunk nagyon jó volt. Csapatként viszont nem tudtuk úgy kihozni az autóból a maximumot, mint manapság.”
2009 után jövőre ismét jelentősen változnak a technikai szabályok a Forma-1-ben, a jelenlegi 2,4 literes V8-as erőforrásokat 1,6 literes turbómotorok váltják majd, de aerodinamikai tekintetben is bőven lesznek újdonságok.
Newey elárulta, jó esély van rá, hogy az új regulák miatt meglehetősen csúnyák lesznek a jövő évi versenygépek.
„2014-ben is lesznek elég komoly aerodinamikai változások, bár nem olyan jelentősek, mint 2009-ben. De itt van a motorreform, és a karosszériát is tekintve is bőven van, ami fejfájást okoz, hiszen minden elemnek tökéletesen passzolnia kell az autóba.”
„Megtörténhet, hogy valamelyik motorgyártó nagy előnybe kerül a többivel szemben. A megbízhatóságnak is óriási szerepe lesz, szóval bőven vannak még nyitott kérdések.”
„Az új szabályok miatt nehéz lesz szép autót építeni.”