Minden autóversenyző arról álmodik, hogy egy napon a Forma-1-ben fog versenyezni. Keveseknek adatik ez meg, és még kevesebben lesznek világbajnokok a száguldó cirkuszban. Pierre Gasly már ott van az autósportok királykategóriájában, és bár nincs könnyű dolga, egy többszörös világbajnok istállónál bizonyíthat.
Idáig eljutni viszont nem volt egyszerű – szülei sokszor hajnali 4-ig munkálkodtak azon, hogy valahonnan összeharácsolják a versenyzéshez szükséges pénzeket. Az anyagiak mellett pedig óriási tehetségre is szükség van, ez utóbbi pedig minden kétséget kizáróan megvan Gaslyban – mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a tehetséggondozásban élen járó Red Bull meglehetősen hamar felfigyelt rá.
A mindössze 23 esztendős versenyzővel a Német Nagydíj helyszínén, Hockenheimben ültünk le beszélgetni. Múltról, jelenről – no meg persze a rá váró kihívásokról. Hiszen ne tagadjuk, mostanság nehéz időket él meg a Forma-1-ben. Ennek ellenére a versenyhétvégét megelőző csütörtökön jókedvűen, mosolygósan fogadta az F1VILÁG.HU csapatát.
A KEZDETEK
„Nagyon korán megfogalmazódott bennem, hogy Forma-1-es versenyző szeretnék lenni. Amikor születtem, a testvéreim már gokartoztak, szóval kétéves koromban anyukám már babakocsival tologatott a pályákon, és néztük a testvéreimet. Úgyhogy már nagyon korán, kétéves koromban imádtam a gumi, a kipufogó, az üzemanyag illatát, háromévesen pedig már a bátyámnak segítettem gokartot szerelni.”
„Aztán néztem, ahogy Schumacher versenyzett a Forma-1-ben… Az első emlékeim közé tartozik, amikor elkezdett nyerni a Ferrarival. Ötéves lehettem. Én is olyan akartam lenni, mint ő, a dobogó tetején akartam állni, győzni akartam minden hétvégén. 6 éves koromban aztán először teszteltem gokarttal, és teljesen beleszerettem. Versenyezni akartam, Forma-1-es pilóta akartam lenni.”
Gasly karrierjének előmozdításában igazán nagy szerepe volt a francia autósport-szövetségnek (FFSA), mely 2009-ben kezdte el támogatni az ifjú pilótát. Rájöttek, hogy szükség van az utánpótlásra, hiszen a nemzet utolsó F1-es világbajnok címét még Alain Prost szerezte 1993-ban. Az FFSA ezért kisebb országok modelljeit kezdte el tanulmányozni: hogy lehet az, hogy Finnország viszonylag rövid időn belül két világbajnokot – Mika Häkkinent és Kimi Räikkönent – is ki tudott „termelni”? A válaszra hamar rájöttek: korán felfigyelnek a tehetségekre! Éppen ezért létrehoztak egy versenyzői iskolát, ahol fiatal gyerekek mérhették össze tudásukat – no és persze fejlődhettek!
„A 2000-es évek közepétől francia gokartbajnokságokban versenyeztem olyan versenyzők mellett, mint Charles Leclerc, Esteban Ocon, vagy épp Anthoine Hubert, aki most már szintén a Forma-2-ben bizonyít. És sok olyan pilóta volt, akik ma már LMP2-es autókkal versenyeznek. Szóval annak ellenére, hogy gyerekek voltunk, a mezőny rendkívül erős volt, ez pedig arra ösztönzött bennünket, hogy fejlődjünk, a határokat feszegessük. Úgy tűnik, ez egy igazán jó generáció volt.”
Mindössze 13 éves volt, amikor elköltözött otthonról, hogy Le Mans-ban folytassa a versenyzést – mellette pedig tanulmányait. A fent említett nevek mellett együtt cseperedett és fejlődött Jules Bianchival, Jean-Eric Vergne-nyel és Charles Pickel – akik szintén mindannyian eljutottak a Forma-1-ig.
„Aztán nemzetközi színtérre kerültem, ahol [Carlos] Sainz, [Daniil] Kvyat, [Max] Verstappen, [Charles] Leclerc és [Alex] Albon ellen versenyeztem már. Ma pedig már az F1-es paddockban futunk össze egymással. Azt gondolom, nagyon jó, hogy már fiatalon egymás ellen harcolhattunk és ösztönözhettük egymást, hogy folyamatosan fejlődjünk.”
Gasly 2013-ban megnyerte a Forma-Renault Eurocup kétliteres sorozatát. Meg kellett nyernie, hiszen a győzelemért 500 ezer eurós, azaz közel 160 millió forintos jutalom járt. Ez pedig elég volt ahhoz, hogy a Forma-Renault 3,5 literes géposztályában folytassa pályafutását. Tehetségére már ekkor felfigyelt a Red Bull, így bekerült az energiaital-gyárosok juniorprogramjába. 2014-ben a második helyen zárta a bajnokságot, így a következő szezont már a Forma-1 előszobájának számító GP2-ben versenyezhette végig. A sorozatot végül egy évvel később, 2016-ban pazar teljesítménnyel nyerte meg. A nagy ugrásra, a Forma-1-es szereplésre viszont még várni kellett…
A FORMA-1 KÜSZÖBÉN
„Már akkor is az F1-ről álmodtam, és mivel az összes juniorkategóriában a top 3-ban végeztem – a Forma-Fordban, a Forma-Renault-ban és a GP2-ben is –, kétségkívül szerettem volna szintet lépni, és a Forma-1-be kerülni. De aztán még egy évet el kellett töltenem a Super Formula nevű sorozatban, ami végül egy igazán fantasztikus szezon lett, lenyűgöző élményekkel. Nagyon szerettem azokkal az autókkal versenyezni, rengeteg volt a leszorítóerő, király old-school versenypályákon harcolhattunk.”
„A pályák hihetetlenül gyorsak, ennek szinte szakértői ebben a sorozatban. Olyan helyszíneken kellett versenyeznem, melyekről korábban fogalmam sem volt: nagyon szűk pályák, a falak hihetetlenül közel vannak, mindenféle kerékvető megtalálható rajtuk. És nagyon technikásak, és ezekkel a gyors autókkal nehéz volt versenyezni rajtuk. Egyáltalán nem volt könnyű bajnokság, nagyon erős széria. És együtt dolgozhattam a Hondával, és sikerült remek kapcsolatot kiépítenünk, hamarosan pedig már a Toro Rossónál folytattuk a közös munkát. Aztán a Red Bull-lal is leszerződtek, én pedig szintén a Red Bullhoz kerültem.”
Gasly pedig nemcsak a versenypályán akar fejlődni, hanem minden egyéb területen. Éppen ezért a mai napig szeret együtt dolgozni a szerelőkkel, mérnökökkel.
„Szeretem megérteni a dolgokat – számomra fontos, hogy értsem, mi történik az autóval, mit csinálunk éppen. Egyszerűen nem szeretem, ha kérdőjelek vannak bennem a dolgokkal kapcsolatban. Nyilván nem vagyok mérnök – nem is akarok az lenni –, de igyekszem belefolyni a technikai dolgokba” – magyarázta lapunknak.
A VÁRVA VÁRT HÍVÁS
2017 szeptemberében aztán érkezett a várva várt telefonhívás. A vonal végén nem más, mint a Red Bull hírhedten szigorú motorsport-tanácsadója, Helmut Marko volt.
„Emlékszem, Szugóban a 2. helyen értem célba, és Malajziába tartottam, hogy a tartalékversenyzői feladatokat lássam el a Red Bullnál. Hétfőn a hotelszobámban voltam, amikor Helmut és Franz Tost szóltak, hogy versenyezni fogok a hétvégén. Mondtam, hogy ’igen, tartalékos leszek’, ők viszont azt válaszolták, hogy ’nem, nem, versenyezni fogsz a Toro Rossóval’.”
Gasly így a 2017-es Maláj Nagydíjon már Daniil Kvyat helyét foglalhatta el a Toro Rosso versenyautójában, és bár a szezon hátralévő versenyein pontot nem szerzett, a következő idényre bebiztosította helyét a faenzai kiscsapatnál.
A 2018-as idényben pedig Gasly már a második, bahreini versenyen bombasztikus eredményt ért el: a negyedik helyen ért célba a Toro Rosso autójával, majd néhány héttel később, Monacóban 7. lett. A jövő szempontjából pedig a nyári Magyar Nagydíjnak komoly jelentősége volt: Gasly a 6. helyen futott be, majd épp nyári szabadságára igyekezett, amikor érkezett a hír, miszerint Daniel Ricciardo az idény végén távozik a Red Bull Racingtől, és a Renault-nál folytatja F1-es pályafutását.
„Sokkolt a hír, mert egyáltalán nem számítottam rá. Szerintem mindenkit nagyon meglepett a dolog. Épp Budapestről tartottam a szabadságomra: landoltam Görögországban, és hallottam a híreket. Helmut felhívott, hogy Daniel lelép. Úgy döntött, hogy távozik. Mondta, hogy ’szólunk majd, miképp döntünk, élvezd a pihenőt, próbálj kikapcsolni, én pedig hívlak majd, ha kitaláltuk, hogy mi a legjobb megoldás számunkra’.”
„Persze próbáltam élvezni a nyarat, de folyamatosan az járt a fejemben, hogy mikor jön már a hír. Aztán körülbelül 10 nap múlva hívtak, hogy szeretnék, ha a Red Bullnál versenyeznék. Valahányszor Helmut felhív… igazából életem eddigi két legjobb híre az ő hívásaival érkezett, ami vicces, és kétségkívül különleges pillanatok voltak ezek.”
KÜZDELMEK EGY TOPCSAPATNÁL
Gasly tehát 2019-ben már egy igazi topcsapatnál versenyezhet. Egy olyan istállónál, mely néhány éve Sebastian Vettellel közösen sorozatban négyszer jutott fel a Forma-1 csúcsára. A fiatal tehetség számára mindazonáltal nehezen indult az idény, nemigen tudta felvenni a versenyt csapattársával, a Forma-1 jövőbeli csillagának kikiáltott Max Verstappennel. Mi pedig természetesen kíváncsiak voltunk ennek okaira is.
„Nagyon sok különbség van. Idén nehezebb a dolgom, ennek pedig több oka van. Ha az ember egy új csapathoz csatlakozik, mindig időbe telik, mire ki tudja hozni a maximumot magából, és hozzászokik a környezethez. Egy kicsit tovább tart összerakni a dolgokat, ráadásul ez a motorsportok csúcsosztálya, ha tehát valami nem tökéletes, annak hatása van. Minden a fejlődésről szól, ki kell hoznom magamból a legtöbbet, amit eddig nemigen sikerült, de szerintem lassacskán összeállnak a dolgok.”
Olyannyira, hogy Silverstone-ban, a Brit Nagydíjon Gasly szemmel láthatóan szintet lépett: egész hétvégén parádés tempót diktált, a versenyen pedig végül a 4. helyen ért célba. Már akkor azt suttogták, a Red Bullnál eldöntötték, hogy a francia pilóta a folytatásban Verstappen beállításaival kell, hogy érvényesüljön – és úgy tűnik, ez egy jó iránynak bizonyult. De mit is jelent ez pontosan?
„Mi döntjük el, mit használunk – igazából olyan beállításokat választunk, amilyeneket csak akarunk. Néha eltérőeket választunk, máskor ugyanazokat” – magyarázta az F1VILÁG.HU kérdésére Gasly.
„A csapaton, illetve a versenyzőkön múlik mindez. Azok után, hogy külön utakon jártunk, Silverstone-ban elkezdtünk hasonló alapokat használni.”
Habár úgy tűnik, Gasly egyre jobban összecsiszolódik az autóval, a hockenheimi versenyhétvége szintén nem a várakozások szerint alakult. A Red Bull versenyzője pénteken balesetet szenvedett a szabadedzésen, a vasárnapi esős versenyen pedig szintén összetörte versenygépét, így nem tudott pontot szerezni.
IMÁDJA BUDAPESTET
A Forma-1 mezőnye ezen a hétvégén már a Magyar Nagydíjon, a Hungaroringen áll rajthoz, Gasly pedig két okból is optimistán várja a budapesti hétvégét.
„Szeretném megtartani a silverstone-i lendületet: az angliai egy igazán szolid hétvége volt péntektől egészen vasárnapig. Bár jobb volt a helyzet, még azért nem volt tökéletes, úgyhogy tovább kell nyomnunk, és fejlődnünk kell azokon a területeken, melyeken lehetőség van rá.”
„Budapestet pedig imádom! Az egyik kedvenc pályám a Hungaroring, mert nagyon technikás. Én nem vagyok oda a hosszú egyenesekért, inkább a kanyarokat szeretem!”
„Azt szeretem, ha egy pálya igazán technikás, mint ahogy Magyarországon is. Fantasztikus versenyem volt ott tavaly, anno a GP2-ben és a Forma-Renault 2 literes sorozatában is nyertem a Hungaroringen, a 3,5 literes géposztályban pedig 2. helyet szereztem ott. Szóval sok szép emléket őrzök erről a pályáról, jó lesz visszatérni!”
„Párszor pihenni is voltam Budapesten, mert a város lenyűgöző, szeretem az emberek mentalitását, pozitivitását, a légkör pedig nagyszerű. Szóval mindig szeretek Magyarországra menni, és itt ér véget a szezon első fele is.”
A száguldó cirkusz mezőnye ezen a hétvégén a Hungaroringen vendégeskedik, az F1VILÁG.HU csapata pedig a helyszínről számol be a Magyar Nagydíj eseményeiről! Weboldalunk mellett érdemes figyelemmel kísérni Facebook-oldalunkat is, de természetesen elérhetőek vagyunk az Instagramon is!