A Bridgestone Motorsport gumiabroncs-fejlesztési igazgatója, Hirohide Hamashima értékelte az idei évet, és a jövő évi tervekről is beszélt.
A Bridgestone Motorsport gumiabroncs-fejlesztési igazgatója, Hirohide Hamashima értékelte az idei évet, és a jövő évi tervekről is beszélt.
Mi volt a legfontosabb esemény a Bridgestone számára 2009-ben?
HH: Visszahoztuk a slick abroncsot, ami jelentős változás volt a Forma-1 szabályzatában az elmúlt tizenegy év bordázott abroncsaihoz képest. Az aerodinamikai szabályok megváltozása következtében pedig a csapatok egész évadban azon dolgoztak, hogy fejlesszék és finomítsák az autókat, amit nehezített, hogy elmaradtak a tesztek. Szorosan együttműködtünk a csapatokkal és segítettük őket céljaik megvalósításában, ebben a kemény versenyben.
Az idei szezonban annak a kérésnek is eleget tettünk, hogy nagyobb különbség legyen a versenyre vitt két gumikeverék között. Eltérő hőmérsékleten működő gumikeverékeket választottunk, ami újabb kihívást jelentett a csapatoknak a versenyeken.
Mi volt a legjelentősebb változás a sportágban az idei szezonban?
HH: Úgy vélem, a szabályok megváltozása és a tesztek elmaradása jelentette a legnagyobb kihívást. Korábban az egész szezon alatt voltak tesztek, ahol a csapatoknak lehetőségük és kellő idejük nyílt az autók fejlesztésére és az alkatrészek tesztelésére. Az idei változások eredményeképpen szoros küzdelem alakult ki a mezőny élén és hihetetlenül sokat fejlődtek az autók is a szezon folyamán a korlátozások ellenére.
A Bridgestone slick abroncsot használt az első Forma-1-es évadában – történt-e számottevő abroncsfejlesztés a közben eltelt tizenegy évben?
HH: Rengeteget tanultunk a Forma-1-es részvételből. Nagy hasznunkra volt az a tizenegy év, míg bordázott abroncsokon folyt a verseny. A bordázott abroncs alapvetően nem versenyzésre való, ezért nagy kihívást jelentett a versenyzésre alkalmassá tenni. A slick abroncshoz való visszatérésnél lehetőségünk nyílt a valódi versenyabroncsra – azaz a slick abroncsra – alkalmazni az előzőleg kifejlesztett technológiát és az eddig tanultakat.
A következő szezonban keskenyebbek lesznek az első abroncsok. Mi a véleménye erről?
HH: 2010-ben keskenyebbek lesznek az első abroncsok, s ennek köszönhetően jobb egyensúlyt alakíthatunk ki az első és a hátsó abroncsok tapadása között. Amikor visszatértünk a slick abroncsra, változatlan maradt az abroncsok mérete, aminek következtében az első abroncsnak arányosan nagyobb lett tapadása, mint a hátsónak. Ennek elkerülése végett lesz az első abroncs keskenyebb.
A 2009-es és a 2010-es gumiprofil összehasonlítása
Jövőre nem lehet az autókat újratankolni – mit jelent ez a Bridgestone számára?
HH: A verseny kezdetén mintegy 100 kilóval nehezebbek lesznek az autók, ezért erősebb gumiabroncsra van szükség. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy a leszorító erő akár 2000 kg is lehet egy autó esetében, akkor 100 kg többletsúly igazán nem számít jelentős különbségnek a gumikeverék és az abroncs kialakítása tekintetében.
A versenyzők számára az újratankolás elmaradása újabb kihívás lesz, s úgy vélem, ez egy sor új versenystratégiát fog eredményezni a következő évadban, ahogy fokozatosan mindenki kitapasztalja majd, mi a leghatékonyabb. A verseny kezdetén – amikor az autók a legnehezebbek és az abroncsok még nem melegedtek fel – nagy szükség lesz a pilóták vezetői tudására.
A jövő évi versenynaptárban szerepel egy új helyszín: Korea – hogyan készülnek az új helyszínen való versenyzésre?
HH: Sok új pályán jártunk az elmúlt évek során, és mindig izgalmas feladat új kihívásokkal szembesülni. A koreai új pálya versenynaptárban, de visszatérünk Montrealba is, s ennek a pályának is megvannak a maga nehézségei. A tizenkilenc verseny kitölti majd az egész esztendőt.