Az önállósággal rendelkező alakulatok alapvető részei a Forma-1-nek. A kérdés már csak az, hogy vajon mit hoz számukra a jövő?
Az önállósággal rendelkező alakulatok alapvető részei a Forma-1-nek. A kérdés már csak az, hogy vajon mit hoz számukra a jövő?
Amíg a versenyben lévő gyártók komoly harcban állnak egymással a világbajnoki címért, illetve a futamgyőzelmekért, addig a Forma-1 nagy változások előtt áll, ugyanis a jövő évtől – ha minden a tervek szerint halad – szabad a karosszériák adás-vétele, ami alaposan megváltoztatja a szabályokat, és az üzleti terveket.
Bár egyesek szerint az sem elképzelhetetlen, hogy minden nagy gyártó fiókcsapatot indítson a Forma-1-ben, az egyik nagyvállalat képviselője még korábban elárulta, véleménye szerint soha nem valósulhat meg az, hogy az összes nagyvállalatnak legyen egy saját B kiscsapata. Az önállósággal rendelkező alakulatok ugyanis alapvető részei az F1-nek. A kérdés már csak az, hogy vajon mit hoz számukra a jövő?
WILLIAMS: Meggyőző visszatérés
A Williams, amely a harmadik legsikeresebb istálló a Forma-1 történetében, miután kiváló eredményeket ért el a Honda, a Renault, és a BMW partnereként, egy igazi független gárdának mondható. Frank Williams és a társtulajdonos Patrick Head mindig is a függetlenségükért harcoltak, ám mikor megbomlott a BMW-vel kötött “házasság”, sokan már a legrosszabbtól tartottak, mégpedig attól, hogy a grove-i bázisú alakulat nem lesz képes átvészelni egy nagyvállalt támogatása nélkül ezt a nehéz időszakot.
Sir Frank Williams és Patrick Head azonban úgy gondolták – hatvanas éveiket taposva –, még nincs itt a visszavonulás ideje. A grove-i bázisú alakulat túlélte a tavalyi évet is, bár csak a nyolcadik helyen végzett a konstruktőrök versenyében, melyre még nem volt példa a csapat történetében.
Ez nyilvánvalóan nem segített, ám annak ellenére, hogy jócskán le van maradva korábbi nagy riválisaitól, Williams úr továbbra is optimista a jövőt illetően. Elégedett a Toyotával kialakított kapcsolatával, még ha csak beszállítóként is működnek közre.
“Nagyszerű emberekkel dolgozunk együtt” – jelentette ki a Williams csapatfőnöke, anélkül, hogy megemlítette volna, az idei évben sikerült megkétszerezniük tavalyi pontjaik számát. A névadó nem tárta fel pontos jövőbeli terveit, de elhintette, a jelenlegi helyzetben nem lenne reális arról beszélni, hogy bekerüljön csapata a legjobb háromba. Ebből pedig arra lehet következtetni, hogy a legközelebbi célja a negyedik hely megszerzése, ami a McLaren kizárásával elérhetővé vált, viszont az erőviszonok figyelembe vételével még mindig “csak” az ötödik hely az övék.
A paddock-ban az a hír járja, hogy a Toyota már bejelentkezett az ifjabbik Rosbergre, aki már a következő idényben Ralf Schumacher helyére szerződhet. A német pilóta a múlt héten jelentette be, az év végén elhagyja a kölni bázisú csapatot.
Keke Rosberg mindig is tudta, hogy kell sok pénzt szerezni, így nem kizárt, hogy azt tanácsolja fiának, szerződjön át a Toyotához, ahol 24 évesen teletömheti zsebeit, aminek cserébe a japán gárda kap egy fiatal, feltörekvőben lévő tehetséget. A Williams is jól járhatna ezzel, mert vélhetően nagyobb támogatást kaphatna beszállítójától a jövőben.
SPYKER: Gondok valamint küzdelem
A Spyker versenyistálló nemrégiben tulajdonost váltott. Az egyedi sportautók gyártására specializálódott holland cégóriás megegyezett az indiai milliárdos, Vijay Mallya és a holland üzletember, Michiel Mol által vezetett konzorciummal, és nem kevesebb, mint 88 millió euróért eladta Forma-1-es csapatát, mely az elmúlt két évben háromszor váltott gazdát.
A hatalomátvétel azt eredményezheti, hogy számos indiai befektető érkezhet majd a csapathoz, ezzel felpezsdítve valamelyest az életet a Forma-1-ben. Személyi változások nem várhatók a csapatnál, amely továbbra is a Ferrari V8-as erőforrásaival szeretné megkezdeni a jövő évet. A jelenleg a Toyotát is támogató Kingfisher Airlines – szintén Mallya vállalata – lehet a csapat névadó szponzora, feltéve ha azt engedélyezik a névváltásra vonatkozó szabályok.
Az indiai befektetők érkezésével akár meg is duplázódhat a Spyker jövő évi költségvetése, ami komoly előnyt jelenthet majd a kicsapat számára, nem is beszélve arról, hogy az eddig megfizethetetlennek tűnő szuperszámítógépek hadrendbe állításával a CFD munka hatékonyabbá válhat.
SUPER AGURI: Beszélgetés a befektetőkkel
Az követően, hogy a szezon elején a japánok csalódottak voltak, hogy hazai hősük, Takuma Sato nem kapott helyet a Hondánál, a Super Aguri jövője kezd egyre biztosabbá válni, jóllehet az elmúlt hetekben kiderült, az idő szűke miatt nem elképzelhetetlen, hogy az idei autójuk egy továbbfejlesztett változatával kell megkezdeniük a jövő évet, míg el nem készül az új modell – amit szintén a Honda szállít majd le.
Bár az anyacég az utolsó előtti futamon szerzett öt pontjával beelőzte a Super Agurit, a kiscsapat sokáig a Honda előtt állt a konstruktőrök versenyében, ami szintén elárul valamit.
A Super Agurin azonban nem segített az SS United, amely a kitolt határidő ellenére sem tudott fizetni, így a kicsapat a Japán Nagydíj előtt megvált tőle. Daniele Audetto, a gárda igazgatója a következőképpen fogalmazott: “A határidő július volt, utána jogi eljárást indítottunk ellenük. Volt egy szerződésünk, az elején át is utalták a megfelelő pénzt, publicitást is kaptak, azonban később már nem fizettek. Szeptemberben már-már szinte lehetetlen egy megfelelő szponzort találni. Nagyon fontos, hogy ki tudjuk fizetni a hitelezőket és a szállítókat, hogy ezzel biztosítani tudjuk helyünket a Forma-1-ben.”
A Super Aguri a Japán Nagydíj előtt számos új támogatóval lett gazdagabb, melyek talán valamelyest pótolták azt a kiesést, amit az SS United elvesztése okozott számukra.
Audetto bízik benne, hogy ha minden jól alakul, a Spyker nem fogja tudni megelőzni csapatát. A Super Aguri azonban biztonságban érezheti magát, ugyanis ha esetleg komolyabb anyagi gondjai merülnének fel, Audetto akár azt is meg tudja beszélni Ecclestone-nal, hogy több pénzt kapjon csapata a 2008-as televíziós jogokból befolyt bevételekből, ami nem lenne egyedülálló az F1 történetében, hiszen hasonló esetre volt már példa Eddie Jordan kapcsán.
TORO ROSSO: Vajon a csapat a különválásért küzd?
Bár az anyacég, a Red Bull Racing is függetlennek mondható, egyesek szerint a milliárdos Mateschitz úrral a háta mögött az energiaital-gyárosok is legalább olyan komoly anyagi háttérrel és erőforrásokkal rendelkeznek, mint a nagyok. Az üzletember ugyan elárulta, csekkfüzete nem végtelen, nem jelent számára komolyabb problémát kifizetni a Renault motorokat, és a sztártervező, Adrian Newey szolgálatait.
A Toro Rosso a Red Bull birodalom részét képezi, de ennek ellenére sokszor hallani arról, hogy a csapatot eladásra bocsátják, mivel a társtulajdonos, Gerhard Berger vonakodik attól, hogy saját pénzéből költekezzen, hiszen ez nem is volt része az eredeti tervnek.
A Berger és Mateschitz közötti kapcsolat egészen egyedülálló, hiszen mindketten szenvedélyesen szeretik a motorsportokat. Mateschitz, mint a gárda tulajdonosa rengeteg hasznos információt kap Bergertől, aki egyúttal a tapasztalatait is megosztja a csapattal, amit cserébe irányíthat.
A csapat jövő évi felállása eldőlt. Sebastian Vettel mellett a Champ Car többszörös világbajnoka, Sebastien Bourdais indul majd, aki akár több amerikai támogatót is magával hozhat, nem is beszélve többéves tapasztalatáról, amivel az ifjú Vettel egyelőre még nem büszkélkedhet.
Egyes értesülések szerint a GP2-es csapattulajdonosa, Nicolas Todt – bahreini befektetőkkel közösen – beszállhat a csapatba, ami érthető is lenne valahol, hiszen ő felelős Bourdais európai karrierjéért. Az sem elképzelhetetlen, hogy a Ferrari ügyvezetőjének fia kivásárolja Bergert a csapatból.
Sokan pedig már arról beszélnek, hogy a Toro Rosso, mint a Ferrari B csapata száll majd harcba ellenfeleivel a jövő évben.
(Szabó Andrea/Faludi Zoltán)