Sir Frank Williams úgy gondolja, hogy igenis vissza kell hozni a hibrid rendszert a Forma-1-be, mert azzal nem csak fokozni lehetne az izgalmakat, hanem el is lehetne hallgattatni a környezetvédőket, és a sajtót.
A Williams istálló névadója, és résztulajdonosa, Sir Frank Williams úgy gondolja, hogy igenis vissza kell hozni a hibrid rendszert a Forma-1-be, ugyanis azzal nem csak fokozni lehetne az izgalmakat, hanem el is lehetne hallgattatni a környezetvédőket, és a sajtót.
„Mindig is azt gondoltam, hogy a Forma-1-nek szüksége van egy totemre, hogy elkerüljük a sajtó azon nem együttműködő tagjainak a figyelmét, akik nem követik elég aktívan az eseményeket” – mondta a csapatvezető.
„A totem szót használom, de elmondom, mit értek ez alatt. Ez egy elég rossz szó, mert a KERS egy igen fontos dolog a károsanyag-kibocsátás szempontjából, és energiát takarít meg.”
„Drága, technikailag bonyolult, és nem egyszerű a kifejlesztése, de előbb vagy utóbb komoly fenyegetésnek lesz kitéve a Forma-1, éppen amiatt, hogy nem tesz eleget a környezetért, jóllehet a motorsportok királykategóriájának tartja magát.”
A kinetikus energiatároló-rendszer rövid életű volt, legalábbis eddig, hiszen tavaly vezették be, és bár az idei szabályok lehetővé tennék a használatát, egyik autóban sem található meg, ugyanis a csapatok megegyeztek abban, hogy anyagi okok miatt mellőzik a rendszert.
A tavalyi bajnokságban a Ferrari, a McLaren, illetve a Renault és a BMW használta a rendszert, ám utóbbi kettő menet közben leállította annak fejlesztését, mondván az csak a pénzt viszi, és amúgy sem jelent olyan nagy előnyt annak használata a versenyeken.
Ezt bizonyítja az is, hogy a Red Bull és a Brawn volt harcban a bajnoki címért, pedig egyikük autójában sem volt KERS rendszer.
Williams azonban úgy gondolja, hogy a technológia már annyira kiforrt, hogy annak mellőzése komoly hátrányt jelenthet a jövőben.
„Ha három csapatnak van KERS rendszere, és a többi hétnek nincsen, akkor azok, akik nem használják, komoly hátrányban vannak, és jóval kisebb az esélyük arra, hogy megnyerjék a bajnokságot” – folytatta a szakember, aki szerint csak úgy lenne értelme a rendszer újbóli bevezetésének, ha azt kötelezővé tennék.
A Williams istálló a többiekkel ellentétben nem elektronikus, hanem lendkerekes rendszerrel kísérletezett a tavalyi évben, ám a csapatfőnök elmondta, hogy ezt el kell felejteniük, mert a tankolás betiltásával még kevesebb a szabad hely a karosszéria alatt a nagy tank miatt.
„Nem tudjuk használni a saját KERS rendszerünket, mert az lendkerekes, és elég nagy helyet igényel, és az egyedüli pozíció, ahova tehetjük, az a versenyző mögött van” – magyarázta.
„Ha pedig a tank kétszer-háromszor nagyobb, mint két évvel ezelőtt volt, és be akarod tenni a KERS-t az autódba, akkor hosszabb kasznit kell építened, mint egy londoni busz.”
A csapatok már javában tárgyalnak
A múlt héten a csapatvezetők összeültek Malajziában, hogy átbeszéljék, miként lehetne izgalmasabbá és látványosabbá tenni a versenyeket a jövőben. A megbeszélés fő témája a hibrid rendszer újbóli bevezetése volt, ami megosztotta a csapatokat.
Többen azért ellenzik a rendszert, mert annak kifejlesztése rengeteg pénzt vinne el, azonban nem kizárt, hogy egy külsős beszállító látja majd el a mezőnyt a jövő évtől, ami megoldást jelentene erre.
A Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn azonban elmondta, hogy óvatosan kell bánni a rendszer ismételt bevezetésével, ugyanis első körben meg kell bizonyosodni arról, hogy az valóban fokozza-e az izgalmakat.
A brit szakember szerint egy erősebb rendszerre lenne szükség, ami valóban komoly előnyt jelent az előzésekkor. Ezt támogatja a Renault főnöke, Eric Boullier is, aki szerint az eddigi 400KJ helyett legalább 800KJ energia tárolására kellene, hogy alkalmas legyen a rendszer.
A csapatvezetők egy dologban azonban egyetértenek, mindenáron nem szabad visszahozni a rendszert, ami a tavalyi évben – opcionális lehetőség lévén – hatalmas kudarcot vallott.