2026-ban új motorszabályok lépnek életbe a Forma-1-ben: a száguldó cirkuszban továbbra is V6-os erőforrásokat használnak majd, ám nagyobb teret engednek az elektromos hajtásnak, így az új motorok 50 százalékban már ezen technológia révén működnek majd, emellett pedig teljes mértékben fenntartható üzemanyagokat kell használniuk a csapatoknak.
Az elmúlt hónapokban viszont aggályok merültek fel annak kapcsán, hogy a hajtás 50-50 százalékban történő felosztása megfelelő lépés-e a sportág számára, egyes vélekedések szerint még az is elképzelhető, hogy a versenyzőknek hirtelen lassítaniuk kell az egyenesekben, és lefelé váltaniuk az extrém akkumulátorigények miatt. Emiatt pedig például Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azzal a javaslattal állt elő, hogy változtassanak az arányokon.
„Azt gondolom, talán sürgős figyelmet kellene fordítanunk a belső égésű motor által biztosított erő, illetve az elektromos erő arányára, még mielőtt túl késő lenne” – mondta a szakember még júliusban. „Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy nem kreálunk egy technikai Frankeinsteint, ami azt követeli majd meg, hogy olyan szinten kompenzáljunk mozgó aerodinamikai elemekkel, illetve csökkentett légellenállással, mely már hatással lesz a versenyzésre – és nem lesz szélárnyékhatás, vagy éppen DRS.”
Horner szerint nem bonyolult megoldani a helyzetet, elegendő lenne 5 százalékkal eltolni az arányokat, elmondása szerint viszont rendkívül fontos, hogy ne hibázzanak. A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff ugyanakkor Horner szavaira reagálva akkor azt mondta, nem kell vészmadárkodni.
Most az Alpine csapatfőnöke, Bruno Famin szólalt meg a témában a Motorsport.com című internetes lapnak adott nyilatkozatában — szerinte elfogadhatatlan lenne, ha ezen a ponton változtatnának a tervezett motorszabályokon.
„Azt gondolom, mindannyian ugyanaz miatt aggódunk. A Forma-1, az FIA, a csapatok és a motorgyártók dolgoznak azon, hogy megfelelő végleges szabályokat találjunk az autóknak. Ami az energiamenedzsmentet illeti, még dolgozhatunk rajta a következő hónapokban. Nem sietős” — magyarázta a szakember. „Azt viszont el kell mondanom, hogy az erőforrásra vonatkozó technikai szabályok már jó ideje hivatalosak, majdnem másfél éve, és minden motorgyártó keményen dolgozik.”
„Már most nagyon fontos döntéseket hoztak meg azzal kapcsolatban, hogy milyen irányba is akarunk menni, és milyen technológiát akarunk fejleszteni. Nem lenne jó dolog, ha ezen most változtatnánk. Egyértelműen nem elfogadható.”
„De meggyőződésem, hogy a kasztnira vonatkozó szabályokkal megtaláljuk a módját annak, hogy jó autókat és remek sportot kreáljunk.”
Azzal, hogy 50-50 százalékban oszlik majd meg a konvencionális belső égésű hajtás, valamint az elektromos hajtás, a belső égésű motoregység várhatóan 25 százalékkal kevesebb erőt ad majd le, nagyjából 500 lóerő körülit.