A Forma-1 sportigazgatója, Ross Brawn a minap egy interjúban elárulta, mindent megtesznek azért, hogy a jövőben megszabaduljanak a versenyzőket sújtó rajtbüntetésektől, azok ugyanis manapság túlságosan nagy hatással vannak a versenyzésre – a szakember a DRS-ről sincs jó véleménnyel.
Mióta a Forma-1-ben elterjedté vált, hogy egy adott erőforrásnak vagy váltóműnek bizonyos élettartamot kötelezően ki kell bírnia, a versenyzőknek meg kellett barátkozniuk a gondolattal, hogy önhibájukon kívül rajtbüntetést kaphatnak.
Stoffel Vandoorne például nem kevesebb, mint 65 rajthelyes büntetést kapott a legutóbbi Belga Nagydíjon, Ross Brawn pedig a Motorsport.com-nak nyilatkozva nemrég azt mondta, muszáj kitalálniuk valamit.
„Gyűlölöm, hogy technikai problémák miatt kell, hogy befolyásoljuk a versenyzést” – mondta a szakember. „Tudom, hogyha egy autó tönkremegy technikai hiba miatt, azzal is befolyásoljuk a versenyt, de szerintem a rajongók megértik.”
„De azt elfogadtatni egy rajongóval, hogy a hőse azért van a mezőny végén, mert ki kellett cserélni a motort, nem tesz jót a sportágnak. Muszáj megoldást találnunk erre vagy egy másféle büntetésformával, vagy pedig a büntetések teljes eltörlésével.”
Brawn azt mondja, a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) már egyeztetnek a kérdésről, de elismerte, hogy nem könnyű megoldást találni.
A szakember mindazonáltal nagyon bízik abban, hogy legkésőbb 2021-re, az új motorformula idejére már elő tudnak állni valamivel.
„Az FIA-val közösen dolgozunk azért, hogy lássuk, van-e jobb megoldás, és reméljük, hogy az új motorral és az új szabályokkal már jobb lesz a helyzet. Lehet, hogy mr korábban is be tudunk vezetni valamilyen jobb megoldást, mert jelenleg ez rendkívül népszerűtlen a Forma-1-ben.”
„Az egyik dolog, ami felmerült, hogy konstruktőri pontok levonásával lehetne büntetni az efféle dolgokat. És lehetnek más diszkrétebb büntetések is. A motorokra vonatkozóan volt korábban a zsetonrendszer, és az igazából nem volt rossz. Kicsit bonyolult lett, de egy időre meg lehet vonni azokat…”
„A rajtbüntetések nagyon népszerűtlenek, és muszáj jobb megoldással előállnunk.”
[tie_full_img][/tie_full_img]
Ahogy a rajtbüntetésektől, úgy a DRS-rendszertől is megszabadulna Brawn – noha az megosztja az F1 rajongótáborát.
„Jobb megoldásra van szükség. Az előzéseket segíti elő, és amire nekünk igazán szükségünk van, az az, hogy az autó megfelelően tudják követni egymást szélárnyékban, és előzni tudjanak.”
„Szóval szerintem a megoldás – és ezen a programon már el is kezdtünk dolgozni –, hogy olyan autókat tervezünk és fejlesztünk, melyek szoros versenyt tudnak vívni egymással. Egy mai Forma-1-es autót teljesen arra optimalizáltak, hogy egyedül körözgessen. Amikor a csapatok elmennek a szélcsatornába és megalkotják CFD-programjukat, hogy fejlesszék az autót, azt teljesen izoláltan teszik. Ha tehát odateszünk melléjük egy másik autót, akkor a versenygép már nem működik.”
„Azt gondolom, amint sikerült másmilyen tervezésű autókkal előállni – céljaink szerint 2021-re –, akkor már olyan versenygépeink lesznek, melyeknek nem lesz szükségük a DRS-re.”
„Azt gondolom, a rajongók nagyszerű előzésekre vágynak, nem pedig gombonyomásos előzésekre.”