Az FIA nyilvánosságra hozta, hogy a McLaren főmérnöke, Mike Coughlan és a Ferrari szakembere, Nigel Stepney között fennálló “folyamatos” kapcsolat vezetett ahhoz, hogy a Motorsport Világtanács a sport történetének eddigi legsúlyosabb büntetésével sújtotta a brit alakulatot.
Az FIA nyilvánosságra hozta, hogy a McLaren főmérnöke, Mike Coughlan és a Ferrari szakembere, Nigel Stepney között fennálló “folyamatos” kapcsolat vezetett ahhoz, hogy a Motorsport Világtanács a sport történetének eddigi legsúlyosabb büntetésével sújtotta a brit alakulatot.
A 14 oldalas dokumentum, melyet a Belga Nagydíj pénteki második edzésének idején hozott nyilvánosságra a szövetség, pontosan leírja, miért döntött a kiszabott büntetés mellett a Motorsport Világtanács.
Ahogy arra számítani is lehetett, az új bizonyítékoknak köze van a McLaren tesztpilótája, Pedro de la Rosa és a világbajnok Fernando Alonso között lezajlott e-mail váltásokhoz, illetve a Coughlan és Stepney között fennálló SMS kapcsolathoz.
Egy bizonyos e-mailben, melyből csak részleteket közölt a szövetség, de la Rosa információkról beszélt, melyek Stepney-től származnak.
Március 21-én de la Rosa egy e-mailt küldött Coughlannek, amely többek között a következőket tartalmazta:
“Hi Mike, ismered a Vörös Autók súlyelosztását? Fontos lenne tudunk, hogy azt kipróbálhassuk a szimulátorban. Előre is köszönöm, Pedro.
Utóirat: Holnap a szimulátorban leszek.”
Coughlan szöveges üzenetben válaszolt a felkeresésre, melyben részletes adatokat közölt, ám végül ezeket a beállításokat nem próbálták ki a szimulátorban.
Március 25-én de la Rosa levelet küldött Alonsónak ezekről a beállításokról, melyre a kétszeres világbajnok a következőket válaszolta: “Meglepő a súlyelosztás, nem tudom, hogy száz százalékosan megbízható-e, de egy biztos, figyelemreméltó.”
De la Rosa így válaszolt Alonso levelére: “A Ferrariról érkező információk mind megbízhatóak. Egykori főmérnöküktől, Nigel Stepney-től származnak – nem tudom, most mi a posztja. Ő volt az, aki Ausztráliában elmondta, hogy Kimi a 18. körben áll majd ki. Jó barátja Mike Coughlannek, aki a mi főtervezőnk. Neki mondta ezeket.”
A bizonyítékok de la Rosától származtak tehát, aki a hajlékony szárnyakról, aerodinamikai egyensúlyról, guminyomásról, a Ferrari fékrendszeréről, illetve a boxtaktikáról levelezett.
Továbbá az FIA jelentéseket kapott az olasz rendőrségtől, a Coughlan és Stepney között lebonyolított telefonbeszélgetésekről, illetve SMS váltásokról.
“Összesen 288 SMS, és 35 telefonhívás zajlott le Coughlan és Stepney között 2007. március 11. és 2007. július 3. között” – állt a jelentésben.
A Motorsport Világtanács a következőket találta:
– Coughlan sokkal többet tudott annál, mint azt korábban elismerte, és hónapokon keresztül folyamatosan fogadta az információkat.
– A birtokában lévő információkat terjesztette a McLaren csapaton belül.
– A McLaren csapaton belül terjesztett információk nem csak a titkos technikai információkat, hanem a Ferrari sport stratégiájával kapcsolatos információkat is magában foglalta.
– Mr. De la Rosa olyan titkos információkat kért és fogadott, melyről tudta, hogy törvényellenesek, és utalt arra, hogy a Ferraritól származó információkat ki szeretnék próbálni a szimulátorban.
– A titkos információkat megosztotta Mr. Alonsóval.
– Feltételezhető, hogy néhány McLaren munkatárs felhasználta a Ferraritól származó információkat saját tesztjeinél. Ha ezt mégsem tette meg, annak csakis az volt az oka, hogy nem volt meg az ahhoz szükséges technikai háttér.
– Coughlan munkaköréből kifolyólag olyan helyzetben volt, hogy a ferraris titkos ismeretében könnyedén javíthatott csapata teljesítményén.