Azeri Nagydíj: Izgalmas csaták várhatók a bakui utcai pályán - F1VILÁG.HU

Azeri Nagydíj: Izgalmas csaták várhatók a bakui utcai pályán

HIRDETÉS
A Forma-1 mezőnye ezen a hétvégén ismét visszatér a lenyűgöző azeri fővárosba, Bakuba, ahol a világ legjobb versenyzői mérik össze tudásukat egy utcai pályán. A 6 km hosszú, híresen kihívásokkal teli aszfaltcsík 2017 óta ad otthont az Azeri Nagydíjnak, 2016-ban pedig Európa Nagydíj néven szerepelt a versenynaptárban.
BAKU, AZERBAIJAN - APRIL 30: The FIA Safety Car leads Sergio Perez of Mexico driving the (11) Oracle Red Bull Racing RB19 on track during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on April 30, 2023 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

A pálya különleges kombinációja a szűk kanyaroknak és a hosszú egyeneseknek, ez pedig különösen izgalmassá teszi a versenyeket. Az egyik legikonikusabb részét a pályának a 8-as és 9-es kanyarok jelentik, melyek a bakui óvároson haladnak át, ahol a pálya legszűkebb pontja mindössze 7,6 méter széles. Ez az utcai versenypálya komoly kihívást jelent a mezőny számára, ahol a stratégia és a bátorság egyaránt fontos szerepet játszik.

Charles Leclerc, a Ferrari monacói versenyzője, az utóbbi években remekelt Bakuban, legalábbis egy körön: ő tartja a pálya körrekordját is, amelyet 2019-ben állított fel 1 perc 43,009 másodperccel. Három alkalommal is megszerezte a pole pozíciót itt, (2021, 2022, 2023), így ő indulhatott a legtöbbször az élről ezen a pályán.

A győzelmek tekintetében Sergio Perez a bakui pálya egyik legnagyobb specialistája. A mexikói versenyző eddig kétszer, 2021-ben és 2023-ban is győzelmet aratott itt, míg 2022-ben csapattársa, Max Verstappen nyerte meg a versenyt.

Az Azeri Nagydíj különleges körülményei miatt az előzések mindig nagy szerepet kapnak. A 2023-as verseny során összesen 50 előzést láthattunk, ami azt jelzi, hogy a bakui pályán a versenyzőknek mindig adódik lehetőségük arra, hogy helyezkedjenek. A pole pozíció megszerzése itt nem feltétlenül garantálja a győzelmet, különösen azért, mert az 1-es kanyar féktávjáig mindössze 141 méter a távolság az első rajtkockából, ami a legrövidebb szakasz a versenynaptárat tekintve.

A stratégiáknak is kulcsfontosságú szerepe van a versenyen, hiszen a boxutcában töltött idő jelentős hatással lehet a futam végkimenetelére. Egy átlagos bokszkiállás 19,8 másodpercet vesz igénybe, ami magában foglalja a 2,5 másodperces megállási időt. A versenyeken gyakran előfordulnak biztonsági autós vagy virtuális biztonsági autós periódusok, amelyek tovább bonyolíthatják a stratégiai döntéseket. A statisztikák szerint 57% az esély arra, hogy megjelenik a Safety Car a futam során, míg a VSC valószínűsége 29%.

Az elmúlt évek pole pozíciósai Bakuban:

– 2023 – Charles Leclerc (Ferrari)
– 2022 – Charles Leclerc (Ferrari)
– 2021 – Charles Leclerc (Ferrari)
– 2019 – Valtteri Bottas (Mercedes)
– 2018 – Sebastian Vettel (Ferrari)

Az elmúlt évek győztesei Bakuban:

– 2023 – Sergio Perez (Red Bull)
– 2022 – Max Verstappen (Red Bull)
– 2021 – Sergio Perez (Red Bull)
– 2019 – Valtteri Bottas (Mercedes)
– 2018 – Lewis Hamilton (Mercedes)

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Azeri Nagydíj: Izgalmas csaták várhatók a bakui utcai pályán
Élnek a bajnoki álmok, de Leclerc szerint nagy a nyugalom a Ferrarinál
Verstappen szerint nincs még veszve a konstruktőri cím a Red Bullnak
Norrist egy hétig emésztették a Brazíliában történtek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!