Heikki Kovalainennel közvetlenül az Ausztrál Nagydíj előtt beszélgettünk az előttünk álló idényről, a téli felkészülés nehézségeiről, de szóba került Robert Kubica balesete, valamint első – és mindmáig egyetlen – győzelmének helyszíne, a Hungaroring is.
Ötödik forma-1-es szezonjának vág neki Ausztráliában a Team Lotus versenyzője, Heikki Kovalainen.
A finn tehetség korábban olyan neves istállóknál is megfordult, mint a Renault vagy a McLaren-Mercedes, idén pedig eltökélt célja, hogy utat mutasson a Forma-1 mezőnyéhez tavaly csatlakozott Lotusnak az első pontok megszerzéséhez.
Heikki Kovalainennel közvetlenül az Ausztrál Nagydíj előtt beszélgettünk az előttünk álló idényről, a téli felkészülés nehézségeiről, de szóba került Robert Kubica balesete, valamint első – és mindmáig egyetlen – győzelmének helyszíne, a Hungaroring is.
Tudnál nekünk mondani valamit az új autóról? Mik a legfőbb különbségek az új konstrukció és a tavalyi versenygép között? Heikki Kovalainen: Elsősorban az, hogy ez egy igazi versenyautó. Tavaly kompromisszumokat kellett kötnünk, mivel nagyon rövid idő állt rendelkezésünkre, idén viszont esélyünk volt arra, hogy egy igazi, jól kiegyensúlyozott autót építsünk, ami lehetőséget ad számunkra ahhoz, hogy előrelépjünk a rajtrácson.
A Lotus egyike volt az új csapatoknak a tavalyi évben, így értelemszerűen az istálló sokat tanult a 2010-es szezon során. Csapatként jobb formában várhatjátok az új szezont? H.K.: Mindenképpen – mostanra minden darab a helyére került, ellentétben a tavalyi évvel, amikor mindent folyamatosan építettünk fel idény közben, tehát készen állunk a jövőre.
A februári kollektív tesztek során mindössze 850 kilométert tettél meg és a csapatnak problémái is voltak az autóval. A legutóbbi, barcelonai tesztsorozaton két napot töltöttél el az autóban és 828 kilométert sikerült futni, tehát közel ugyanannyit, mint egy hónap alatt. Nem aggódsz a megbízhatóság miatt? Feltételezem, az utolsó tesztsorozat rendkívül fontos volt a Team Lotus számára…
H.K.: A csapat összesen 4000 kilométert felett teljesített. Mindenki aggódik a megbízhatóság miatt, de csak akkor tudjuk kijavítani a problémákat és továbblépni, ha azonosítottuk őket. Egy megbízható autót nem tudsz gyorsabbá tenni, de egy gyors autót megbízhatóvá fejleszthetsz, és mi erre összpontosítottunk februárban, és a tesztidőszak letelte után is.
Idén lehetőség van arra, hogy a csapatok használják a kinetikus energia-visszanyerő rendszert (KERS). Mit gondolsz, azok az istállók, melyek beépítik ezt autóikba, előnyben lesznek?
H.K.: Majd kiderül – az igazság az, hogy a súly tekintetében a KERS amolyan hendikepet jelent, viszont addig nem derül ki, hogy profitálhatnak-e belőle, amíg nem találkozunk éles versenykörülményekkel.
A Lotus használni fogja a hibrid rendszert a szezon későbbi szakaszában?
H.K.: Lehetséges. Ha szükséges lesz, akkor igen.
Mikor érkezik az első komolyabb fejlesztési csomag?
H.K.: Az első a Török Nagydíjra, de lesznek újításaink Spanyolországra, illetve a szezon későbbi szakaszára is.
Beszéljünk egy kicsit a Pirelli abroncsairól! Megtennéd, hogy összehasonlítod az idei keverékeket a tavaly használtakkal?
H.K.: Azt gondolom, mindenki tisztában van az idei abroncsok gyors degradálódásával. Sokkal jobban kopnak, mint a Bridgestone gumijai, de ezt tudtuk és ennek megfelelően dolgoztunk. Magán a show-n egyértelműen javítani fognak az idei keverékek, de majd kiderül, mennyi munka kell ahhoz, hogy kellőképpen vigyázzunk rájuk a versenyek során.
2011-ben ötödik forma-1-es szezonodnak vágsz neki. Mit vár tőled a csapat, illetve mit vársz önmagadtól?
H.K.: A legfőbb célok, hogy pontokat szerezzünk és előrelépjünk a középmezőnybe. Ha ezt sikerül két év alatt megvalósítanunk, akkor már elértünk valami fantasztikusat!
Két világbajnok csapatnál is versenyeztél korábban. Mik a legfőbb különbségek egy nagy csapat – mely komoly erőforrásokkal rendelkezik -, illetve egy szenvedélyes kiscsapat között?
H.K.: A különbségek egyre kisebbek. A srácok rendkívüli szenvedéllyel végzik a munkájukat, elkötelezettek és keményen dolgoznak, mint bármely más csapatnál. Viszont a családiasság egyértelműen más. Ez egy nagyon szívélyes munkahely, és azt hiszem, a csapatszellem – mely Tony-nak (Fernandes – csapatfőnök) és Dinnek (Fernandes partnere a csapatban) – fenomenális.
Megvan a Team Lotusban a potenciál, hogy olyan patinás istállóvá váljon, mint amilyen volt a ’60-as, ’70-es években?
H.K.: Talán – nagyon remélem! (nevet)
Bernie Ecclestone nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy az unalmas versenyeken a szervezőknek mesterségesen fel kellene áztatniuk a pályát. Mit gondolsz erről?
H.K.: Úgy gondolom, mindig muszáj megvizsgálni új ötleteket, hogy a sportág továbbra is látványos maradjon. De bármi is történjék ennek érdekében, mi elfogadjuk azt. Különben is: szeretem az esőt és a vizes pályákat…
Mi a véleményed Robert Kubica balesetéről? Szerinted visszatérhet még az idei szezonban?
H.K.: Azt nem tudom, hogy még idén látjuk-e őt, de az tény, hogy mindannyiunknak nagyon hiányzik és a legjobbakat kívánjuk neki. Ő egy remek barát és remélem, hogy jól halad a felépülése.
Melyek a kedvenc pályáid az idei versenynaptárban?
H.K.: Szeretem Monacót, Suzukát és Spát – a versenyzők pályáit. Azt hiszem, mindenki ugyanezt mondaná. Ezek azok a helyszínek, ahol igazán meg kell mutatnod, mit tudsz,és a határon kell vezetned az autód.
Mondanál néhány szót a Hungaroringről? 2008-ban győztél nálunk. Milyen emlékeket őrzöl arról a versenyről?
H.K.: Nyilvánvalóan az a verseny egyike a legszebb emlékeimnek, szóval imádom. Nehéz előzni, de ez mindenkit ugyanúgy érint. Az ország maga nagyszerű, remek hely a versenyzéshez és minden évben alig várjuk már, hogy oda utazzunk.
És mit kell tudnunk a melbourne-i versenypályáról?
H.K.: Elsősorban azt, hogy ez még csak az első verseny lesz, szóval bármi megtörténhet! Egy utcai pályáról beszélünk, melynek állapota folyamatosan javul a hétvége során, így a leggyorsabb kört csak akkor lehet összedobni, ha az aszfalt megfelelően felgumizódott.
Milyen eredményt vársz az első futamtól?
H.K.: Majd meglátjuk – talán egy pont? Nagyon bízom benne!