A decemberi Race of Champions (RoC) rendezvényen kiválóan teljesített az év végén nyugdíjba vonult Forma-1-es pilóta, akivel az esemény egyik csendesebb pillanatában tudtunk beszélni.
A decemberi Race of Champions (RoC) rendezvényen kiválóan teljesített az év végén nyugdíjba vonult Forma-1-es pilóta, akivel az esemény egyik csendesebb pillanatában tudtunk beszélni.
A kérdéseket időrendi csoportra bontottuk, a kezdeti Williams évektől a McLarenen és a Red Bull-on át a jövőbeni tervekig.
Sajnos az idei szabályokról szóló kérdésekre már nem jutott idő, mert el kellett mennie és bemutatót tartania a brazil versenyen használt, búcsú-fényezéses fehér alapszínű Red Bull autóval.
Kicsivel később – mondhatom váratlanul – a Race of Champions versenyen bejutott a döntőbe is, így minden esély elszállt arra, hogy a szabályokról is megtudjuk a véleményét.
A Williamsnél Ayrton Senna tragikus halála után kaptál lehetőséget, hogy tesztpilótából végre versenyzői ülésbe kerülhessél. Milyen érzés volt így autóba ülni?
David Coulthard: Ez egy szörnyű és mindenkit sokkoló baleset volt. A legnagyszerűbb F1-es pilóta halt meg, ráadásul azon a tragikus hétvégén elvesztettünk egy másik pilótatársunkat is Roland Ratzenberget. De én ekkor még fiatal voltam, és amikor fiatal vagy, nem gondolsz arra, hogy veled is megeshet hasonló baleset. Megkaptam a lehetőséget a Williams csapattól, és csak arra próbáltam koncentrálni, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsam, bemutatva, hogy kiérdemeltem a versenyzői ülést. 15 éves f1-es karrierem arra utal, hogy ez sikerült is.
Milyen volt a kapcsolatod Sennával?
David Coulthard: Ayrton figyelemreméltó ember volt, mindig is felnéztem rá. Néhány szezon előtti teszten együtt dolgoztunk, ahol sok időt szánt rám, és arra, hogy segítsen mindenben. Megbeszéltük a beállításokat, azt hogy mit várhatunk el az autótól, és ezt hogyan érhetjük el. Figyelte, amikor és ahogyan teszteltem az autót, és kiértékeltük a visszajelzéseimet.
Tudsz valamit arról, hogyan történt a baleset?
David Coulthard: Senki sem tudja biztosan megmondani, hogy miért történt a baleset. Nagyon szerencsétlen baleset volt, hiszen ha a felfüggesztés nem áll bele a sisakba, akkor Ayrton még ma is élne, mivel egyéb komolyabb sérülést nem szenvedett.
Damon Hillt milyen pilótának tartod? Milyen volt vele a kapcsolatod, mint csapattárs?
David Coulthard: 10 év korkülönbség van közöttünk. Ő már akkor családos ember volt, én pedig csak egy fiatal srác. Remek pilóta, keményen megdolgozott azért, hogy bekerüljön a Forma1-be. A kapcsolatunk nem igazán nevezhető hatalmas barátságnak, másfél évig voltunk csapattársak, aztán átmentem a McLarenhez.
A McLarenes időkre rátérve, mit éreztél, amikor Mika Hakkinent több alkalommal is el kellett engedned, csapatutasításra?
David Coulthard: Sajnos nem volt más választásom. A csapat tagja voltam, a csapat meghozta döntést, és kiadta az utasításokat. Természetesen ez nem volt jó érzés. Azonban mindig annyira nyilvánvalóan adtam át a helyemet, hogy mindenki egyértelműen lássa, megnyerhettem volna a versenyt. Mika remek pilóta, nyert két bajnokságot is. Nekem 9 szezonom volt a McLarennél, nem éreztem magam mindig teljesen kényelmesen, talán ezért sem sikerült mindig tökéletes munkát végeznem.
Úgy tűnik, hogy a csapat mindig jobban támogatta a finn pilótákat. Miért lehet az, hogy Mika és Kimi is előnyt élvezett veled szemben?
David Coulthard: Igen, mindig jó kapcsolata volt a csapatnak a finnekkel. Ha újra élhetném az életem, talán más döntéseket hoznék. De sajnos ezt nem tehetjük meg, akkor és ott kell dönteni, sokszor nem is neked. Sajnos egyszer sem sikerült bajnokságot nyernem, pedig jó esélyeim voltak.
Ezek után miért csak a 2004-es szezon végén döntöttél úgy, hogy elhagyod a McLarent?
David Coulthard: Azért, mert annak ellenére, hogy folyamatosan kerestem, nem találtam jobb lehetőséget. Természetesen olyan csapathoz szerettem volna menni, ahol az autó versenyképes. Talán ha a Ferrarinál lett volna lehetőség… de számomra nem volt.
A Red Bullnál az időmérő edzéseken nem teljesítettél túl jól. Ez főleg a versenytaktika miatt volt?
David Coulthard: Nem, az igazat megvallva az időmérő edzésen való jó teljesítés soha sem volt az erősségem, mindig is jobban teljesítettem a futamon. Nem tudom, hogy miért van ez.
Mi a különbség a két csapat között, a légkör mennyivel másabb a Red Bullnál?
David Coulthard: Mind a két csapat brit, csak a tulajdonos különbözik. A McLarennek számos partnere és szponzora van, míg a Red Bullnak csak néhány. Nagyon élvezem a közös munkát a Red Bull csapattal, remekül együttműködtünk eddig is, és remélhetőleg a továbbiakban is.
Elég sok baleseted volt az utóbbi szezonban, mi lehet ennek az oka?
David Coulthard: Ha nem teljesítesz jól az időmérő edzésen, akkor a mezőny hátsó részéből kell indulnod. Itt mindig több esély van a hibázásra. Volt pár hibám nekem is, de párszor ártatlan voltam.
Az utolsó versenyed nem sikerült úgy, ahogyan tervezted. Mindkét Williams neked ütközött, ami miatt már az első körben be kellett fejezned a versenyt.
David Coulthard: Igen, ez igaz, de nem volt mit tennem. Nem volt jó érzés így befejezni forma-1-es pályafutásomat. Mindent megpróbáltam, de ez nem az én versenyem volt. A Brazíliában használt autó most itt van velem, és nemsokára megyek vele pár búcsúkört a nézők tiszteletére.
Gondolod, hogy Sebastian Vettel sikeres lesz a Red Bullal a következő szezonban?
David Coulthard: Sebastian hatalmas tehetség és nagyszerű pilóta. A jövője nagyban függ az autótól is, amit vezet. A Red Bullt könnyű vezetni, jó autó. Elég hasonló a STR-hez, mivel végül is egy karosszéria, csak a motor és a szerelők különböznek. Szerintem ki fogja hozni magából a legtöbbet, és én is megpróbálom segíteni ebben.
Mi volt a fő ok, hogy a visszavonulás mellett döntöttél?
David Coulthard: Főleg azért döntöttem úgy, hogy befejezem a versenyzést, mert úgy éreztem, hogy annál többet már nem tudok elérni, mint amit már eddig sikerült a 15 évnyi f1-es karrierem során. A Red Bull talált egy ifjú tehetséget, nekem meg valahol azt kellett mondanom, hogy “elég”. Talán a döntés része volt, hogy más lehetőségem nem nagyon volt. Jó kapcsolatot építettem ki a Red Bull csapattal, így folytatni fogom a munkát, mint tanácsadó, valamint szerződésem van a BBC-vel kommentátorként. Ez egy jól felépített forgatókönyv, és így legalább maradhatok az F1-ben, amit annyira szeretek, és az életem része.
Milyen szerepkört fogsz betölteni a Red Bullnál?
David Coulthard: Felhasználom a tapasztalataimat, melyeket az F1-ben töltött évek során szereztem. Segítem a csapat és a pilóták munkáját, és amire szükségük van, majd kiderül, hogyan tudom a leghatékonyabban segíteni a csapatomat.
Hogyan tudod majd összehangolni ezt a tevékenységet a BBC állással?
David Coulthard: Eléggé elfoglalt leszek, de a két tevékenység teljesen megfér egymással. Mivel a Red Bull vezetésének a munkájában nem veszek majd részt, így több időm marad.
Ha ugyanúgy el fogsz utazni minden futamra, akkor hogy marad időd a családodra?
David Coulthard: A versenyhétvégéből csak 17-18 van, az év többi hétvégéjét tölthetem a családommal. Mindenképpen több szabadidőt szeretnék, amit velük tölthetek.
A családra rátérve, hogyan érzed magadat apaként a “playboy”-ként jellemzett életed után?
David Coulthard: Nagyszerű érzés, ez az, amire mindig is vágytam, de eddig sohasem találkoztam olyan nővel, mint Karen. Ő az igazi lelki társam, és most a kisfiúnkkal együtt nagyon boldogok vagyunk. Az élet szakaszokból áll. Az egyik lezáródott azzal, hogy visszavonultam az aktív versenyzéstől, egy másik kezdetét vette Karen megjelenésével az életemben.
Mikor fogtok összeházasodni?
David Coulthard: Amikor lesz rá időnk, hogy megszervezhessük. Talán jövőre [2009], ha lesz időnk a sok egyéb teendő mellett, de az elmúlt időszakban egyikünknek sem volt. Karen dolgozott, én utaztam, versenyeztem, és nem akartuk csak úgy bepasszírozni két futam közé ezt a fontos eseményt.
Láttam, hogy Dayton is itt van most veletek. El fogjátok vinni a versenyekre mint Montoyáék?
David Coulthard: Nem, semmiképpen sem olyan gyakran, mint ők, de azért néha magammal szeretném vinni.
Szeretnéd, ha ő is autóversenyző lenne?
David Coulthard: Csak azt szeretném, hogy egészséges és boldog legyen. Ha a versenyzés teszi boldoggá, és ezt szeretné csinálni, akkor megteheti. Ha mást akar csinálni, akkor tegye azt, mindaddig, amíg boldogan és sokáig él. Csak ez a fontos.
A szülőktől is függ, mert ők viszik el a gyerekeket először a gokart pályára 5-6 évesen.
David Coulthard: Igen, mindenképpen. De ezen még nem gondolkoztunk.
Óvatosabban vezetnél apaként?
David Coulthard: Amikor versenyautót vezetsz, nem igazán gondolsz erre, mert csak az autóra fókuszálsz. Máson nincs idő gondolkodni.
Tervezed, hogy más szériákban is elindulsz? Lehetett hallani, hogy a Rally, DTM is szóba jöhet?
David Coulthard: Nem, egyelőre nem tervezek hasonlót. A következő szezonra már bőven van elfoglaltságom, azután pedig majd meglátjuk.
Esetleg újra a LeMans szériában?
David Coulthard: Nem, már 1993-ban versenyeztem ott, az elég volt. Sok elfoglaltságot kíván, és erre nincs most szükségem. E pillanatban nagyon boldog vagyok, és egy új szakasz kezdődik az életemben. Ha ismét versenyezni akarok, majd megnézem mik a lehetőségek.
Később, a döntő utáni sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy David szívesen vezetné Sebastien Loeb rali- autóját, mint ahogy Loeb is tesztelte a barcelonai teszten novemberben a Red Bullt. Loeb támogatta az ötletet, feltéve ha ismét megkaphatja egy teszt erejéig a F1-es Red Bull-t. Az üzlet, hogy megköttetett-e, hamarosan kiderülhet. Abban azonban már most megegyeztek, hogy ismerve DC újabban agresszív kissé autózúzó vezetési stílusát, semmiképpen sem kellene azt a tesztet erdős területen megejteni.