Bár Verstappen és a Red Bull remek formában vágott neki az idei szezonnak, tavasz óta jelentősen leromlott a teljesítményük. Olyannyira, hogy az energiaital-gyárosok elveszítették a vezetést a konstruktőri versenyben a McLarennel szemben, miközben Verstappen előnye 52 pontra csökkent az egyéni tabellán Lando Norrisszal szemben.
A teljesítmény tekintetében az imolai és a miami versenyek jelenthették a fordulópontot, Verstappen viszont a Motorsport.com című internetes lapnak elárulta, már korábban is érzékelték, hogy a jelentősen átszabott autóval többet fognak bajlódni idén.
„Már korán rájöttem, hogy az egyensúly szempontjából az érzés nagyon különbözött a tavalyi autóhoz képest” – magyarázza Verstappen. „Akkoriban az autónk még mindig sokkal gyorsabb volt a többieknél, vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy a többiek akkoriban nem voltak olyan jók. Abban a fázisban még tudtuk kompenzálni a nehézségeinket. Az utána következő versenyeken viszont egyre rosszabb lett a helyzet. Egy ponton az autónk már nagyon nehezen volt vezethető, miközben a többiek valódi előrelépéseket tettek.”
Verstappen többször is kifejtette, hogy úgy érzi, az autó eleje és hátulja már nincs akkora összhangban egymással, ami jelentős eltérést mutat a tavalyi versenygéphez képest. A Milton Keynes-i autóbemutatón, a múlt télen Verstappen elárulta, hogy sokkolták az RB20 tervei, amikor először látta őket, ami most felveti a kérdést, hogy utólag hibának tekinthető-e a koncepcióváltás.
„Nem hiszem, hogy kívülről meg lehetne mondani, mi ment rosszul, így ez nem lényeges” – mondja Verstappen. „Nem az jelenti a problémát, hogy az autó hogyan néz ki kívülről.”
Verstappen megjegyzései arra utalnak, hogy a Red Bull problémái legalább részben az autó padlólemezéhez kapcsolódnak. A padlólemez nem várt következményei sok csapat számára okoztak fejfájást a jelenlegi szabályok alatt. A Mercedes két évig küzdött a talajhatású autókkal, míg a Ferrarinál a nagy sebességű pattogás tért vissza a barcelonai padlólemez-frissítéssel.
„Úgy tűnik, bonyolultabb, mint azt mindenki gondolná” – ismeri el Verstappen. „Még a McLaren is visszatart egy új padlólemezt, mert nem teljesen biztosak benne. Az új fejlesztések sokkal érzékenyebbek, mint a korábbi szabályok alatt.”
„Ez egy nagyon nehéz téma, de sokkal bonyolultabb jól eltalálni, mint a régi autóknál” – ismeri el Verstappen, miközben annak nem tulajdonít olyan nagy jelentőséget, hogy a Red Bull egy, a II. világháború után épült szélcsatornát használ.
„Igaz, hogy elég régi szélcsatornánk van, de az idei szezonig minden rendben volt vele. Néhány dolgot egyszerűen nehéz megérteni. Ezt látod a többi csapatnál is, kivéve a McLarent. Minden csapatnak megvoltak a maga problémái, beleértve azokat is, akik modern szélcsatornával dolgoznak. Szerintem rendkívül nehéz mindent tökéletesen finomhangolni, vagy pontosan a megfelelő adatokat kinyerni. Ez sok tényezőn múlhat a szélcsatornában vagy azon, hogyan kapcsolódnak az adatok a pályán gyűjtött értékekhez.”
A Red Bull csapata a bakui Azeri Nagydíjra egy kis mértékben módosított padlólemezzel érkezett, ám Verstappen abban bízik, hogy ez a konkrét fejlesztés a megoldás kezdete lehet.
„Igen, jobban éreztem magam. Ez már egy jó lépés volt számunkra. Úgy gondolom, most jó irányba haladunk, de időbe fog telni. Nem lehet egy-két hét alatt megfordítani valami ilyesmit. De úgy gondolom, hogy a csapat is elégedett volt azzal, amit Bakuban látott.”
Bár ez egyelőre még nem elég ahhoz, hogy versenyt nyerjenek Norris és a McLaren ellen, de a Red Bull egy újabb fejlesztési csomagot visz majd az október végén esedékes Amerikai Nagydíjra, Austinba. A legújabb fejlesztések mértéke és hatékonysága még nem ismert, de Verstappen bízik abban, hogy a szezon legrosszabb időszaka – amelynek abszolút mélypontja a katasztrofális monzai verseny volt – már mögötte van.
„Igen, őszintén szólva úgy gondolom. Remélhetőleg innentől kezdve továbbra is jó lépéseket tehetünk előre.”
Nyitókép: Tóth Zsombor