A Magyarországon kirobbant botrány, és heves szócsaták, valamint a jól megérdemelt három hetes nyári szünet után, a Forma-1 Isztambulba veszi az irányt, hogy megkezdhesse a szezon tizenkettedik állomásának helyet adó Török Nagydíjat.
A Magyarországon kirobbant botrány, és heves szócsaták, valamint a jól megérdemelt három hetes nyári szünet után, a Forma-1 Isztambulba veszi az irányt, hogy megkezdhesse a szezon tizenkettedik állomásának helyet adó Török Nagydíjat.
A Török Nagydíj helyszínéül szolgáló Isztambul Park komoly feladat elé állítja a versenyzőket és a technikát egyaránt. Ugyanis egyike azon kevés pályának, ahol a versenyzők az óramutató járásával ellentétes irányban köröznek, amely igencsak megterheli a szervezetet, különösen a nyakizmokat. Nem is beszélve arról, hogy a jobb első abroncsok a szokásosnál nagyobb terhelést kapnak, amire a Brodgestone mérnökeinek fokozottan kell figyelniük.
A török pálya hosszú, gyors egyeneseit, lassú, trükkös kanyarok tarkítják, köztük a hírhedt nyolcas ív, ahol sokan búcsúztak már az elmúlt években. A pálya közepes leszorító erőt igényel, ám a lassú kanyarok száma miatt az alacsony leszorító is szóba jöhet, így a versenyzőknek nem egyszerű az íveken tartani az autót.
A csapatok és versenyzők általában szeretik az isztambuli pályát, jóllehet nem egyszerű megfelelően beállítani az autókat a török ringre. Mivel a pilóták más és más íveket használnak, több hely is kínálkozik az előzésre, így akár még egy gyengébb rajthelyről is elképzelhető a felzárkózás.
Visszapillantó – Török GP (2006)
A Ferrari komoly hibát követett el, Schumacher akár hat pontra is megközelíthette volna Alonsót a világbajnokságban, ezzel szemben a spanyol pilóta tizenkét pontra növelte előnyét a hétszeres világbajnokkal szemben, miután Massa megszerezte pályafutása első győzelmét Alonso és Michael előtt.
Schumacher időmérőn elkövetett hibája, illetve a váratlan biztonsági autós periódus mindent megváltoztatott. A Ferrari abszolút esélyesként érkezett a Török Nagydíjra, ám a végén Alonso ünnepelhetett. Michael az időmérő edzés második etapjában futott idejével könnyedén megszerezhette volna a pole pozíciót, ám az időmérő utolsó felvonásában hibázott az első kanyarban, így csak Massa mögött a második helyet kaparintotta meg.
A Ferrari versenyzői megtartották pozícióikat, és egymás mögött haladtak a győzelem felé, ám Liuzzi váratlanul megpördült, és autója a pályán ragadt, mely miatt beküldték a biztonsági autót, ami igencsak megbolondította a versenyt. Massa hajtott ki elsőként tankolni, így a közvetlenül mögötte haladó Schumachernek várnia kellett a szerelőkre, mely lehetővé tette Alonso számára, hogy elmenjen riválisa mellett.
Bár Schumacher az utolsó körökben mindent megtett annak érdekében, hogy megelőzze Alonsót, a spanyol pilóta nem hagyta magát, és tovább növelte előnyét ellenfelével szemben. A két világbajnok szinte egyszerre hajtott át a célvonalon, de Alonso örülhetett a második helynek.
Button a negyedik pozícióban landolt, míg Fisichella felzárkózott a hatodik helyre de la Rosa mögé, miután az első kanyarban elkerülvén az Alonsóval való ütközést, megpördült. Kubica továbbra is remekül ment, fantasztikusan harcolt, hihetetlen kemény előzéseket mutatott be, ám végül egy kör hátrányban csak a tizenkettedik helyen végzett. Mindezek ellenére már akkor sejteni lehetett, nem várat sokat magára az első dobogós helyezése…
Török GP - végeredmény (2006): Poz Pilóta Csapat Idő 1. Massa Ferrari (B) 1h28:51.082 2. Alonso Renault (M) + 5.575 3. M.Schumacher Ferrari (B) + 5.656 4. Button Honda (M) + 12.334 5. de la Rosa McLaren-Mercedes (M) + 45.908 6. Fisichella Renault (M) + 46.594 7. R.Schumacher Toyota (B) + 59.337 8. Barrichello Honda (M) + 1:00.034
Időjárás
A meteorológusok előrejelzései szerint az egész hétvégére kánikula (32 fok) várható, így a csapatoknak komoly figyelmet kell fordítniuk a motorok hűtésére, miközben a gumikopás mértékét is monitorozniuk kell. A pálya hőmérséklete akár az 50 fokot is elérheti, így a gumik üzemi hőfokon tartása komoly feladat lesz.
És ez még nem minden. Egész hétvégére szeles időt mondanak, ami szintén megnehezíti a csapatok dolgát. Bár a széllökések iránya változatlan lesz – az előrejelzések szerint – a határon autózó versenyzőknek nem lesz egyszerű feladat pályán tartani az autójukat.
Stratégia
Nagyon úgy tűnik, hogy szinte mindenki a két kiállásos stratégiával operál majd. A gumikopás mértéke miatt az egy kiállásos stratégia valószínűtlen, míg a három kiállás is hátrányt jelenthet, hiszen ebben az esetben nagyon agresszívan kell támadni, és rengeteget kell előzni a pályán, ami még Isztambulban sem egyszerű feladat.
Következtetés
Visszatérve a közepes leszorító erőt igénylő pályákhoz, a Ferrari előnyben lehet riválisaival szemben, és Massa, illetve Raikkönen jó eséllyel pályázik a győzelemre. A bajnokság élén álló McLaren is versenyképes lehet Törökországban, feltéve, ha a vezetésnek sikerül rávennie pilótáit arra, hogy a kakaskodás helyett inkább legyenek egymás segítségre, nem úgy, mint a Hungaroringen.
A BMW Sauber továbbra is a harmadik legerősebb csapatként várhatja a hétvégi viadalt, ám versenyzőinek csak akkor lesz reális esélye felkerülni a dobogóra, ha az egyik élcsapatnál gondok adódnak. A Renault, a Williams és a Toyota csatázhat a maradék pontszerző helyekért.