A Johnnie Walker szervezésében kedd délután megrendezett “Soha ne igyál, ha vezetsz” mottóra hallgató rendezvényen az ORFK szóvivő osztályának vezetője, Dr. Garamvölgyi László r. dandártábornok válaszolt lapunk kérdéseire.
A Johnnie Walker szervezésében kedd délután megrendezett “Soha ne igyál, ha vezetsz” mottóra hallgató rendezvényen az ORFK szóvivő osztályának vezetője, Dr. Garamvölgyi László r. dandártábornok válaszolt lapunk kérdéseire.
Sikerült-e már a magyar rendőrségnek a huszonkét év alatt egyszer is valamelyik Forma-1-es pilótát gyorshajtáson kapnia?
Dr. Garamvölgyi László: Nem, nem volt ilyen eset. Egyszer volt valami legenda, hogy valaki gyorsan vezetett, de nem történ semmi ilyesmi.
Se szállító személyzetet, senkit?
Dr. Garamvölgyi László: Nem, nem történt ilyen. Huszonkét éve van Magyarországon Forma-1, minden jól begyakorlott, és flottul megy.
Pár hete kiemelte Bernie Ecclestone is, hogy itt működik a legjobban együtt a rendőrség a nagydíj szervezőségével…
Dr. Garamvölgyi László: Szerencsére kezdetektől fogva a futam mindig augusztusban van. Egy ilyen rendezvénynek elsősorban a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság a rektora, utána a Rendészeti Biztonsági Szolgálat és a Budapesti Rendőr-főkapitányság következik. Tehát mindig van egy felelős, ez jelen esetben a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság. Egy nagyon összeszokott csapat működik együtt. A szervezésben a rendőrség részéről soha nem voltak itt problémák.
Elárulja nekünk, hogy a legenda szerint ki volt az, aki gyorsan hajtott, netán ittasan?
Dr. Garamvölgyi László: Nem árulom el, mert nem volt igaz. Nem is Forma-1-es versenyzővel kapcsolatban merült fel ez a kérdés, azt hiszem, hogy egy nyugat-európai hírügynökség adta ki, hogy az illető ittasan vezetett, de ennek semmi nyoma nem volt. Egyébként én dolgoztam vele két napot, hogy kiderítsem, ráadásul régen vége volt a Forma-1-nek, valamikor augusztus végén röppent fel ez a hír. Azonban, hogy a versenyzők és a személyzet gyorsan vezet, az nagyon sokszor előfordul.
Forma-1-es versenyen személyesen volt már kint?
Dr. Garamvölgyi László: 1986-ban kezdődött, akkor még nem voltam, később sajtófőnök lettem, és éveken keresztül jártam ki. Ma viszont már nem látogatom a versenyeket. Szerencsére már nincsenek olyan hírértékű események, ahogy anno a prostitúció, amit nekünk kellene kommunikálni, de tulajdonképpen én ennek csak örülök.
Kedvence van-e esetleg az idei mezőnyből, vagy az elmúlt évek mezőnyeiből?
Dr. Garamvölgyi László: Aki igazán közel állt hozzám, az Ayrton Senna volt. A stílusa, emberi nagysága lenyűgöző volt, de jelenleg nincs kedvencem. Ha lett volna igazi kedvencem, akkor Baumgartner Zsoltot nevezném annak, én nagyon szurkoltam neki. Személyesen is ismerem őt, sajnos igazából nem sikerült neki az Forma-1, pedig ez egy hatalmas reklám lenne Magyarországnak Ez a világcirkusz, amit Forma-1-nek hívnak, majdnem olyan, mint egy labdarúgó világbajnokság, azzal a különbséggel, hogy a földrészeket bejárja, és majdnem hogy teljes naptári évig tart. A labdarúgó világbajnokság és az olimpiák pedig négyévente kerülnek megrendezésre, akkor valóban odafigyel mindenki arra a néhány hétre, de utána már nem, mert befejeződik.
Ha már Senna, idén itt lesz a ringen az unokaöccse Bruno a GP2-ben. A fiatalemberről mi a véleménye?
Dr. Garamvölgyi László: Nem ismerem őt. Hallottam és olvastam is róla sok internetes portálon. De úgy nem ismerem. Nekem Ayrton Senna volt a kedvencem, sajnos meghalt. Hatalmas egyéniség volt, azt lehet mondani. Szerintem hasonlóan nagyszerű figurája volt a sportnak Jody Scheckter, de mindig megjelennek újabb tehetségek, látjuk a finneknél is, vagy a németeknél, olaszok ugye rendszeresen, de az érdekes, hogy Brazíliában generációkon keresztül tudnak ilyen tehetségeket felkutatni. Ezt lehet mondani, hogy a foci után a második az autóversenyzés Brazíliában.
Ha már feszegetjük az örök rejtélyt, a Senna dossziét… Kinyomozhatónak gondolja-e esetleg a dolgot utólag, mint tette azt anno a József Attila felderítetlen öngyilkosságának nyomozása esetében?
Dr. Garamvölgyi László: Én ezt sajnálom a legjobban egyébként. Nem jó ez a körülmény a családnak sem, de a sportágnak, mint Forma-1-nek sem, önmagában nem jó, ha egy klasszikus baleset, ahol nem merül fel semmilyen mulasztás, szándékosság, arról ne is beszéljünk. Több könyv jelent meg, ami csak a halálával foglalkozik, de engem nem csak a magyarok érdekelnek.
Annak idején nagyon sok információval rendelkeztem, mert éppen 1994. május elsején mutatták be a Renault Lagunát. Ő pedig a Williams Renault-nál versenyzett, és hivatalból itt volt az európai vezető, aki sok információt tudott érthető módon ezzel kapcsolatban mondani. Nem merült fel gyilkosság. Döbbenetes gyász volt, de én nem hallottam akkor, hogy esetleg bűncselekmény történt volna. Ugye ma már mindenféle híresztelések vannak, de ezekkel nem foglalkoztam, és azt elismerem, hogy tisztázatlanok. Nagyon sok olyan részlet van, amit jó lenne tisztázni, de ennyi idő távlatában már nem is foglalkoznék ezzel.
Köszönjük az interjút!