A Motorsport.com értesülései szerint az Andretti által a brit Silverstone-ban működtetett gyár továbbra is gőzerővel toboroz új munkatársakat, és céljuk, hogy még az év vége előtt elkészüljön a 2026-os szezonra tervezett versenyautó kasztnija.
Andretti — aki korábban versenyzett a Forma-1-ben és az IndyCar-sorozatban is — világszerte az egyik legsikeresebb motorsport csapatot építette fel, amely több különböző bajnokságban is szerepel. A Forma-1-es szereplésre irányuló törekvései azonban mostanáig kudarcot vallottak: elsőként a Sauber megvásárlása hiúsult meg, majd a saját csapat alapítására vonatkozó terveit is visszautasította az F1 vezetése.
Pedig Andretti pályázatát az FIA eredetileg 2023 októberében jóváhagyta, de a Forma-1 menedzsmentje 2024 januárjában elutasította az amerikai versenyistálló csatlakozási kérelmét. A visszautasítást azzal indokolták, hogy a csapat várhatóan nem lenne versenyképes, és nem adna hozzáadott értéket a bajnoksághoz. Ez komoly csapás volt az Andrettire nézve, különösen annak fényében, hogy az F1 szereplésre szánt bázist már felépítették Silverstone-ban — azzal a céllal, hogy akár 2025-ben elinduljanak.
Az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem korábban támogatását fejezte ki az új csapatok érkezése iránt, azonban nemrégiben meglepő módon azt tanácsolta az Andrettinek, illetve motorpartnere, a Cadillac anyavállalatának, a General Motorsnak, hogy inkább vásároljanak meg egy meglévő csapatot, ahelyett, hogy 11. istállóként próbálnának bekerülni.
Bár Michael Andretti váratlan távozása az Andretti Globals éléről felkavarta az állóvizet, belső források szerint ez nem az F1-es pályázat kudarcának következménye, és a csapat továbbra is azon dolgozik, hogy 2026-ban ott lehessen a rajtrácson. A jelenlegi tervek szerint az Andretti-üzem továbbra is teljes gőzzel működik, és hetente átlagosan hét új munkatársat vesznek fel. Jelenleg több mint 260 fő dolgozik teljes munkaidőben a projekten.
A csapat jelenleg napi 16 órát dolgozik a kölni szélcsatornában, kihasználva, hogy még nem vonatkoznak rájuk az F1-es tesztkorlátozások. Olyan alkatrészek fejlesztésén dolgoznak, mint az orrkúpok és a felfüggesztési rendszerek, amelyek már átestek az FIA által jóváhagyott törésteszteken. Továbbá, a csapat a 2026-os szabályozásoknak megfelelő felfüggesztések, fékrendszerek és bukókeretek fejlesztésén is dolgozik. Egy fontos mérföldkő lehet, ha még január előtt elkészül az első kasztni – megelőzve számos riválisukat.
Andretti jelenleg abban bízik, hogy az FIA és a Forma-1 vezetése felülvizsgálja korábbi döntést, és végül engedélyezik, hogy 11. csapatként csatlakozzanak. Andretti visszalépésével látszólag kivonta magát a projektből, miután csapatára és személyére sok kritika zúdult a Forma-1 más csapatfőnökeitől. Az új vezető, Dan Towriss révén a csapat célja, hogy 2028-ra a General Motors gyári csapatává váljanak, méghozzá saját motorral.
Kérdéses, hogy Andretti neve nélkül a csapat képes lesz-e egy újabb próbálkozást tenni a Forma-1-es bemutatkozásra, és hogy a királykategória vezetése végül engedélyt ad-e számukra a 2026-os csatlakozáshoz.
Nemrégiben lapunk is beszámolt arról, hogy az Amerikai Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma vizsgálatot indított, amiért elutasították az Andretti F1-be való csatlakozási kérelmét.
Az F1-Insider szerint az amerikai vizsgálóbizottságnak bizonyítékai vannak arra, hogy a Forma-1 jelenlegi csapatai a vezetőséggel összejátszva próbálták ellehetetleníteni az Andretti megérkezését. Úgy hírlik, egy WhatsApp-csoport üzeneteiről van szó, amelyekben Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója, valamint néhány csapatfőnök beszélgetései szerepelnek, melyek az állítólagos összejátszást bizonyítják.
Egyedi ajánlat az F1VILÁG.HU olvasóinak: 5000 Ft értékű üdvözlőbónuszt írunk jóvá Tippmixprós számládon! Ne maradj le: lépj be vagy regisztrálj, és használd az F1VILAG5000 bónuszkódot! Kattints ide a részletekért!