A neves szakember 2006-ban csatlakozott az energiaital-gyárosok F1-es csapatához, miután korábban a Williamsnek és a McLarennek is világbajnok versenyautókat tervezett. A sikerek pedig a Red Bullnál sem maradtak el: 2010 és 2013 között négy konstruktőri és négy egyéni világbajnoki címet szereztek Sebastian Vettel vezetésével, 2021-ben pedig Max Verstappen első vb-trófeáját gyűjthette be az általa megálmodott versenyautóval, azóta pedig a Red Bull verhetetlennek bizonyul a Forma-1-ben.
Jó ideje lehetett már hallani arról, Newey az elmúlt időszak botrányos eseményei, illetve a Red Bullnál zajló hatalmi harcok miatt távozhat az osztrák istállótól, ezt pedig ma hivatalosan is bejelentette a Milton Keynes-i csapat.
A Red Bull hivatalos közleménye szerint a szakember a Forma-1-es tervezési munkálatoktól visszalép, ám az idei szezon végéig segíti az istállót, és bizonyos versenyekre el is utazik a folytatásban is. Newey az istálló tájékoztatása szerint 2025 első negyedévében hagyja majd ott a Red Bull Techology Groupot, a következő hetekben pedig továbbra is a Red Bull RB17-es hiperautójának fejlesztésén dolgozik, melyet júliusban mutatnak be Goodwoodban.
Hogy Newey hol folytatja, azt egyelőre nem erősítették meg, sajtóhírek szerint azonban jó eséllyel a Ferrarihoz szerződik majd, ahol együtt dolgozhat Charles Leclerc-rel, valamint a csapathoz 2025-ben csatlakozó Lewis Hamiltonnal.
„Már gyermekkorom óta az volt az álmom, hogy gyors autókat tervezzek” — fogalmazott a tervezőlegenda. „Célom volt, hogy mérnök legyek a Forma-1-ben, és szerencsés vagyok, hogy ezt az álmot valóra válthattam. Majdnem két évtizeden át nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy kulcsszerepet játszhattam a Red Bull Racing fejlődésében, amely kezdetben újoncként indult és több bajnoki címig jutott. Úgy érzem, most jött el az ideális pillanat, hogy átadjam a stafétát másoknak és új kihívásokat keressek magamnak. Egyelőre az RB17 fejlesztésének végső szakasza zajlik, így a csapattal töltött időm hátralevő részében erre koncentrálok. Szeretnék köszönetet mondani azoknak a csodálatos embereknek, akikkel a Red Bullnál eltöltött 18 év során együtt dolgozhattam: tehetségükért, elkötelezettségükért és kemény munkájukért.”
„Valódi kiváltság volt, és biztos vagyok benne, hogy a mérnöki csapat készen áll arra, hogy a jelenlegi szabályzat alatt az autó végső fejlesztéséhez szükséges munkát elvégezze. Személyes megjegyzésként szeretnék köszönetet mondani a részvényeseknek, a néhai Dietrich Mateschitznek, Mark Mateschitznek és Chalerm Yoovidhyának, akik támogatásukkal végig mellettem álltak a Red Bullnál töltött időm alatt, valamint Christiannak [Horner], aki nemcsak üzlettársam volt, hanem családom barátja is. Köszönetet mondok továbbá Oliver Mintzlaffnak vezetői munkájáért és Eddie Jordannak, aki közeli barátom és menedzserem.”
A csapatot irányító Christian Horner hozzátette: „Az elmúlt 20 év legnagyobb pillanatai Adrian keze nyomán jöttek létre a technikai részlegen. Víziója és zsenialitása 13 bajnoki címhez segített minket 20 szezon alatt. Kivételes képessége, hogy a Forma-1-en túlmutató koncepciókat alkalmazzon, és ezáltal szélesebb inspirációt hozzon a versenyautók tervezésébe, páratlan tehetsége a változásokhoz való alkalmazkodásban és a szabályok legjövedelmezőbb területeire való összpontosításban, valamint megállíthatatlan győzelmi akarata segítette a Red Bull Racinget abban, hogy még Dietrich Mateschitz elképzelésénél is nagyobb erővé váljon.”
„Mi több, az Adriannel töltött 19 év hatalmas szórakozás volt számomra. Amikor Adrian a Red Bullhoz csatlakozott, már akkor is szupersztár tervező volt. Két évtizeddel és 13 bajnoki címmel később igazi legendaként távozik. Ő a barátom is, és örökké hálás leszek neki mindazért, amit a partnerségünkbe hozott. Az általa hátrahagyott örökség visszhangot fog hagyni Milton Keynes folyosóin, és az RB17-es hiperautó méltó emlékműve és öröksége lesz az itt töltött idejének.”
Newey eredeti szerződése 2025 végéig szólt, ám a Red Bull-lal kötött megállapodásának köszönhetően hamarabb távozhat. Hogy pontosan mennyi felmondási idő után állhat majd munkába másik csapatnál, azt egyelőre nem tudni.
F1Világ.hu tudástár:
Adrian Newey neve fogalom a Forma-1 világában. Mint a sportág egyik legelismertebb tervezője, tíz konstruktőri világbajnoki címhez járult hozzá pályafutása során, és szakmai hozzáállása forradalmi változásokat hozott a versenyautók tervezésében.
Newey F1-es karrierje a 1980-as évek végén indult, de igazi áttörést a Williamsnél ért el az 1990-es évek elején. Ekkor tervezte meg a Williams FW14B modellt, amely az aktív futómű és félautomata váltó révén a Forma-1 történetének egyik leginnovatívabb járművévé vált.
A Williams után a McLaren csapatához csatlakozva további világbajnoki címeket gyűjtött, ahol olyan pilótákkal dolgozott, mint Mika Häkkinen és Kimi Räikkönen. Newey itt is hangsúlyozta az aerodinamikai hatékonyságot, amely alapvetően megváltoztatta a csapat versenystratégiáját és eredményességét.
A Red Bull Racing csapatához 2006-ban történt csatlakozása során érte el a legnagyobb sikereit. Newey által tervezett autók dominálták a sportágat az 2010-es évek elején. Sebastian Vettel négy egymást követő világbajnoki címe közvetlenül az általa tervezett autók kiválóságának tudható be, amelyek az aerodinamikai fejlesztések terén is jelentős újításokat hoztak, különösen a diffúzorok és az első szárnyak területén.
Newey munkája mély nyomot hagyott a Forma-1 technikai fejlődésében. Kivételes képessége, hogy a szabályozási keretek között maximalizálja az autók teljesítményét, példa nélküli a motorsportban. Az általa bevezetett újítások ma is mércét állítanak a versenyautó-tervezés terén, és Newey az egyik legbefolyásosabb személyiségként van számon tartva a modern Forma-1 történetében.
Adrian Newey nemcsak a győzelmek és címek révén vált kiemelkedővé; a mérnöki tudományok iránti szenvedélye és elkötelezettsége is inspirálja a jövő tervezőit. Ahogy a Forma-1 technológiája tovább fejlődik, úgy biztosak lehetünk abban, hogy Newey öröksége még sokáig jelen lesz a sportágban.