A Mercedes brit versenyzője még az Osztrák Nagydíj előtt beszélt arról, szerinte a Red Bull dominanciájának megakadályozása érdekében a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) és a Forma-1-nek közbe kellene lépnie, és be kellene iktatnia egy olyan szabályt, mely lényegében megtiltja a nagy előnyben lévő csapatoknak, hogy korán elkezdjenek dolgozni következő évi versenyautójukon.
„Amikor 100 pontos előnyben vagy, nem igazán kell sokat fejlesztened az autódat. Korábban elkezdhetsz dolgozni a jövő évi autón. A költségplafon idejében ez azt jelenti, hogy az idei pénzt el tudod költeni a jövő évi autóra” – mondta a hétszeres világbajnok. „Ha viszont lenne egy dátum, ha például mindenki tudná, mikor lehetne elkezdeni a fejlesztéseket, senki sem kerülne előnybe. És akkor igazi verseny lenne abban a rövid időben.”
„Ez talán segítene mindenkit abban, hogy közelebb kerüljön a következő évben. Persze lehet, hogy tévedek. De valaminek változnia kell. Amikor mi világbajnoki címeket nyertünk, mi is korábban kezdhettünk [dolgozni a következő évi autón], mint bárki más.”
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner ugyanakkor ellenzi a javaslatot, szerinte eleve nehéz lenne ellenőrizni azt, ráadásul az F1 története azt mutatja, hogy a mezőny elkezd kiegyenlítődni, ha békén hagyják a szabályokat.
„Hamilton nyilván személyes tapasztalatból beszél” – mondta az Osztrák Nagydíj helyszínén, Spielbergben a média képviselőinek, köztük az F1Világ.hu munkatársainak Horner. „Szerintem hihetetlenül nehéz lenne ellenőrizni. Hogy a fenébe tudnánk azt mondani, hogy ’oké, augusztus 1., mehetünk?’. Hogyan gátolnánk meg embereket abban, hogy elkezdjenek gondolkodni, vagy éppen dolgozni a jövő évi autókon?”
A brit szakember rámutatott, a Forma-1-ben jelenleg is van egy jól működő hendikeprendszer, mely lényegében pont erre lett kitalálva: azok a csapatok, melyek jobban szerepelnek, kevesebb időt tölthetnek el szélcsatornás fejlesztésekkel.
„Van egy hendikeprendszer a Forma-1-ben a szélcsatornás tesztekre vonatkozóan. Franz [Tost – az AlphaTauri csapatfőnöke] majdnem kétszer annyi időt tölthet el a szélcsatornában, mint mi. És ez jelentős hendikep.”
„Az Aston Martin is elkezdi majd érezni ennek hatásait, mivel az év felénél újraszámolják a dolgokat. Nekünk pedig továbbra is nagyon bölcsen meg kell fontolnunk, hogy mit viszünk be a szélcsatornába.”
„Szóval lesz hatása a dolognak – és ez a rendszer évekkel ezelőtt nem létezett még. Tehát most látni fogjuk működés közben, és azt gondolom, a legfontosabb dolog a stabilitás – ezt pedig a Forma-1 történelme is demonstrálja. Ha nem szórakozunk a szabályokkal, az mindig konvergálódást generál.”
„És látható is, hogy ez a kiegyenlítődés már elkezdődött. Mire eljutunk 2025 végére, feltehetően minden csapat azonos szinten lesz, és aztán megint összekuszáljuk az egészet, és nekiugrunk 2026-ban.”