Kétszázötven nappal a 40. Magyar Nagydíj rajtja előtt megtelt élettel a Hungaroring paddockja – amely teljesen más képet mutatott, mint amilyet a televízióból ismerünk: valójában egy hatalmas építési területet látunk azon a helyen, ahol máskor a Forma-1-es csapatok kamionjai parkolnak, és végzik elképesztően izgalmas munkájukat.
Az időkapszula elhelyezésének alkalmával jó néhány érdekes részletet megtudhattunk a Hungaroringen zajló fejlesztési program jelenlegi szakaszáról. Gulyás Gergely kiemelte, 2026-ban lesz a Hungaroring negyvenedik születésnapja, addigra teljes körű felújításon esik át a létesítmény, ugyanakkor a legendás versenypálya eredeti nyomvonala megmarad.
„Az ehhez kapcsolódó közbeszerzési eljárások eredményeiről az elmúlt évben tájékoztatást adtunk. Ugyanazon anyagi keretek között zajlik a beruházás, tehát a rendelkezésre álló keretösszegnek és tartalékkeretnek elegendőnek kell lennie az építkezés befejezéséhez” – mondta Gulyás Gergely. Hozzátette, az elmúlt években a teljes hétvégére kivetítve több, mint 300 ezres közönséget vonzott a helyszínre a Magyar Nagydíj, amely az ország egyik legnagyobb sport és turisztikai eseménye, így a magyar turizmus egyik legnagyobb bevételét eredményezi minden évben az esemény.
„Az építkezés nem lesz akadálya annak, hogy jövő nyáron is meg tudjuk rendezni a Formula 1-es futamot, igaz, számos ideiglenes megoldással. Az itt zajló építkezés ugyanakkor példamutató és időszerű, a határidők betartására mind a kivitelező, mind pedig a miniszterelnökség figyel” – mondta Gulyás Gergely.
Gyulay Zsolt arról beszélt, hogy feszített tempóban zajlott az építkezés és annak finanszírozása is, ez a hazai építőiparban is mérföldkőnek tekinthető: „Az elmúlt tizenöt évben négyszer hosszabbítottunk szerződést, először még Bernie Ecclestone-nal, aztán a Liberty Mediával. Volt egy 2016-os, később egy 2021-es, majd egy 2026-os és legutóbb egy 2032-ig érvényes hosszabbítás. Ezeknek a tárgyalásai során nagyjából 101 milliárd forintot spórtoltunk meg, ennek a nagy része most remélhetőleg be fog épülni ennek a felújításnak a során” – fogalmazott az elnök-vezérigazgató. Gyulay Zsolt elmondta, hogy a főbejárat, a műveleti operatív központ, valamint az új irodaház átadás előtt van, a jövő nyári futamon ezek már aktívak lesznek. Kifejtette, a soron következő Magyar Nagydíj lesz a legizgalmasabb, mivel az építkezés közben, annak szüneteltetésével kell megrendezni az eseményt.
„Addigra szerkezetkész lesz a főépület, és a fedett főlelátó is áll majd, a legnagyobb rizikót az jelenti majd, hogy a versenyirányítási központ és a sajtóközpont ideiglenes megoldással áll majd rendelkezésre” – mondta. Gyulay Zsolt közölte, hogy az állandó lelátókra szinte az összes jegyet eladták már, sőt, elkezdték az ideiglenes lelátókra szóló belépők értékesítését is. A tavalyihoz képest számszerűen körülbelül öt százalékkal kevesebb jegyet adtak el a hasonló időszakban, ugyanakkor bízik benne, hogy a jövő nyári versenyhétvége is teltházas lesz a Hungaroringen.
A kedden elhelyezett időkapszulába egy 1986-os és egy friss Nemzeti Sport került bele, előbbiben az első magyarországi F1-es futam tudósítása, utóbbiban pedig a felújítás állapotáról írt cikk olvasható. Az újságok mellett a régi főépület egy darabja, valamint egy porcelándísz is található a kapszulában, amelybe a Gyulay Zsolt által írt és a létesítmény jövőbeli elnökének címzett, 2064-re szóló, személyes hangvételű levél is helyet kapott.
A kivitelező konzorcium részéről Juhász Zoltán, a Market Építő Zrt. műszaki igazgatója osztott meg kulisszatitkokat a megjelent újságírókkal.
„Egy olyan kivételes pillanatnak lehetünk ma a részesei, amely érdemben meghatározza a jövő magyar motorsportját, egyúttal szentesíti annak gazdag hagyományait is – mondta Juhász Zoltán. – A Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. számára hatalmas megtiszteltetés és egyben inspiráló szakmai kihívás a Hungaroring átalakításán dolgozni. Nem kevesebbet vállaltunk, mint azt, hogy a pálya és a Formula 1-es versenyek színvonalához méltó ütemet diktálunk a kivitelezésben is, amivel garantáljuk, hogy a következő futamok professzionális lebonyolításához minden feltétel adott legyen. Mindannyian tudjuk, hogy egy ekkora beruházás nemcsak technikai felkészültséget, hanem kivételes csapatmunkát és szervezést is igényel – a Bayerrel való együttműködésünk valamennyi itt felsorolt értéket a magáénak tudhatja.”
Elhangzottak érdekes adatok többek között arról, hogy a területen jelenleg 564 fő dolgozik, hogy a főépület alapozásakor lefúrtak 641 db cölöpöt, a főlelátó esetében pedig 730 db cölöpöt. Bedolgoztak 20.885 m3 betont és 4.793 tonna betonacélt. A főépületben 2 km védőcsövet építettek be míg a főlelátó épületébe 3 km betonba süllyesztett védőcsövet, a versenyirányítási rendszer részeként pedig 8 km kültéri alépítményként földárokba telepített védőcsövet helyeztek el. A megmozgatott föld mennyisége a bevágásnál 99.800 köbméter, a töltés építésénél 33.875 köbméter.