Mint azt kedves olvasóink észrevehették, két héttel ezelőtt elindítottuk olvasói rovatunkat, melynek keretén belül az F1világ.hu magazin munkatársa, Érsek Zsolt minden héten válaszol az olvasók kérdéseire.
Mint azt kedves olvasóink észrevehették, két héttel ezelőtt elindítottuk olvasói rovatunkat, melynek keretén belül az F1világ.hu magazin munkatársa, Érsek Zsolt minden héten válaszol az olvasók kérdéseire.
Az elmúlt hetekben rengeteg kérdés érkezett (bár bevalljuk őszintén, azok többsége technikai jellegű volt, így azokat a jövőben az info@f1vilag.hu e-mail címen tegyék fel olvasóink).
A kérdések közül kettőt választottunk ki a héten, ezeket tesszük most közzé.
Ha Neked is van kérdésed, ne habozz, tedd fel nyugodtan!
Kedves Zsolt!
Mostanában beleástam magam az F1 történelmébe, és néhány dolog nem világos. Valahol olvastam, hogy az állandó rajtszámokat 1974-ben vezették be. Ezt szeretném, ha megerősítenéd, vagy megcáfolnád.
Ez abszolút igaz.
Régebbi versenyeken láttam,hogy éveken keresztül csapatok ugyanazzal a számokkal versenyeztek (pl. Williams 5-6), érdekelne, mikor hozták be a mostani számkiosztós rendszert.
A probléma nálam is felvetődött. Hónapokig tartott kikövetkeztetni. Például számos helyen hallom azt a közhelyet, hogy Gilles Villeneuve miatt viselte a Ferrari éveken át a 27-es rajtszámot!? Ez nyilvánvaló tévedés! Ugyanis a rajtszámot NEM választhatta meg egy csapat, azt csak örökölte. A gyakorlat szerint a friss világbajnok átvette az 1-es rajtszámot a volt világbajnoktól, tehát új csapata indulhatott az 1-es és a 2-es rajtszámmal. A tavalyi, eldobott rajtszámot pedig megörökölte a tavalyi bajnokcsapat, tehát csak 2 gárda cserélt egymással rajtszámot. A mezőny összes többi résztvevője nem is tehette! (Ülj neki, szánj rá pár órát, és te is meglátod benne a nyilvánvaló rációt)
Konkrétan: amikor Villeneuve legkáprázatosabban vezetett (1979), a 11-12-es számot viselték a Ferrarik, a Lotusok pedig, mint címvédők az 1-es és 2-es rajtszámot. A Ferrari színeiben Scheckter megszerezte a címet, így 1980-ban már a Ferrari viselte a legkisebb rajtszámokat, a Lotus pedig megörökölte a felszabadult 11-est és 12-est.
1980-ban a Williams ausztrál pilótája, Alan Jones lett bajnok (27-es számmal), ezért ő vehette át az 1-es rajtszámot, éppen a Ferrarisoktól. Ezen a ponton fordult meg a számkiosztás, és attól kezdve volt a Ferrari 27-es és 28-as rajtszámú! Minek utána Ferrari versenyzőnek vb-cím nem jutott, le se cserélhette a 27-est! Először csak akkor sikerült, átmenetileg, amikor Prost világbajnokként odaszerződött, és átvitte magával az 1-es számot (1990-ben). Viszont Senna lett a világbajnok, 27-es rajtszámú McLarenben, a Ferrari átadta neki az 1-est, és megint pont a 27-est kapta cserébe vissza! Ezért futott Alesi 27-es rajtszámmal, és nem Gilles Villeneuve emlékére.
Valaki kérdezte egyszer, hogy az 1984-es Ferrari modellje miért 3-as rajtszámú.
Azért, mert akkor volt egy próbálkozás, hogy eltörlik a hagyományos rajtszám kiosztási szabályt, és a top csapatok kapják a kisebb számokat, de ez ellen a Tyrrell (akié volt a 3-as és 4-es) tiltakozott. Ezért maradt minden a régiben, egészen az utóbbi évekig, amikor is a konstruktőri vb helyezések sorrendjében osztják ki a rajszámokat, kivétel a világbajnok jelenlegi csapata, ami értelemszerűen mindig 1-es és 2-es. 1996-tól a csapat vb végeredménye szerint osztják ki a többi rajtszámot.
A csapat világbajnokságban hogyan számították régen a pontokat?
Régen, bár több autót is indíthatott egy csapat, viszont igazságtalan lett volna lineárisan összeadni a pontjaikat! Ezért csak egyetlen, a legjobb helyezett autó után kapta meg a nevező a konstruktőri pontot.
Pl.1967 Holland GP pontszerzői:
1.Clark (Lotus) 9 pont
2.Brabham (Brabham) 6 pont
3.Hulme (Brabham) 4 pont
4.Amon (Ferrari) 3 pont
5.Parkes (Ferrari) 2 pont
6.Scarfiotti (Ferrari) 1 pont
Mind a hat pilóta pontot kapott, de a csapataik csak így:
Lotus 9 pont
Brabham 6 pont
Ferrari 3 pont
És még egy kérdés: Mikor hozták be azt a szabályt, hogy egy csapat csak 2 autót indíthat a versenyen? Elnézést a sok kérdésért, de egyszerre akartam letudni. Előre is köszönöm
Gábor
Ez “érdekes”, szó szerint! Mert érdek lapult benne. Ugyanis a 70-es évek elején a mezőnyt March autókkal ellátó, feltöltő Max Mosley, Robin Herd, Alan Rees üzletét természetesen rontotta volna, ha korlátozzák az autók számát. Utólag úgy állítja be Mosley, hogy annak idején 12-15 autót számlált volna a mezőny, ha ők (mármint a March) “nem nyújtanak mentőövet”.
1974-től minden csapat 2 autót nevezhetett futamonként. Természetesen ez alól lehetett kibúvót találni, illetve külön engedéllyel harmadik kocsit is nevezni, de annak eredményét nem számították be a végeredménybe. Így éles tesztet futhatott pl. a Renault 1984-ben, Portugáliában, teljes versenytávon a mezőny sűrűjében. A franciák a gyári versenyzőik (Tambay, Warwick) mellett 35-ös rajtszámmal indíthatták Streiffet, afféle fekete lóként.
Tisztelt Érsek Zsolt,
Régóta nem hallottam a legnagyobb F1-es csapatok “önálló akciójáról”, a GPWC-ről. Kis keresés után azt találtam az interneten, hogy a Concorde egyezményt 2012-ig aláírták, de tekintve az idei McLaren botrányt, a büntetés összegét és Flavio Briatore nyilatkozatait, valószínűnek tartom, hogy ők majd ki szeretnének lépni egy jobban fizető sorozatba. Azután érdeklődöm, hogy hallottak-e Önök valamit erről, esetleg a sorozat előkészületei folynak-e.
Köszönettel
Talabér Tamás
Kedves Tamás,
Utoljára 2003-ban volt esély egy forradalomra, amikor Ecclestone meg akarta adóztatni a gazdag csapatokat. Mivel az F1 bevételeiből csak kis részt kapnak azok, akik kifutnak a pályára, és tulajdonképpen létrehozzák a műsorszámot – érthető, ha ezt jogtalannak érzik. Akkor lesz esély ezen változtatni, ha szétrobbantják a jelenlegi Mosley-Ecclestone összefonódást. Egyik az autós szövetség elnöke, másik az F1 diktátora. Minden döntéshez, változtatáshoz az ő beleegyezésük szükséges, sajnos első dolguk volt jó előre bebiztosítani magukat: már rajta ülnek minden kereskedelmi, gazdasági, közvetítési stb. jogon. Az általuk jól bekoptatott érdekcsatornákon áramlik befelé a számlálhatatlan pénz. Miattuk a sport már nem technikaevolúciós, nem egyenesen előre fejlődik, hanem inkább olyan, mint egy tőzsde.
Ecclestone és Mosley lemondatásával lehetne a Formula-1-et drasztikusan megváltoztatni. Egységbe kell tömörülnie a csapatoknak, gyáraknak, és nem hagyni, hogy széthúzást keltsenek közöttük. Akkor lehet kikényszeríteni pozitív változásokat.