Az osztrák istálló még májusban jelentette be, hogy Newey 2025 első negyedévében távozik a csapattól, ezzel lezárva a Milton Keynes-i csapatnál eltöltött 19 éves időszakát. A tervezőlegenda az Aston Martin F1-es csapatánál folytatja jövő márciustól — ezt a múlt hónapban hivatalosan bejelentették a felek.
Newey által tervezett autókkal a Red Bull eddig hét egyéni világbajnoki címet és hat konstruktőri bajnoki trófeát nyert, és a szakember távozása előtt még egy újabb siker is esélyes lehet a csapat számára. Newey hivatalos távozási dátuma 2025. február 28., de már most is hátrébb lépett a Red Bull Forma-1-es projektjétől, és kizárólag az RB17 hiperautóra koncentrál.
Helmut Marko úgy véli, hogy a Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz 2022 októberi halála volt a katalizátora Newey döntésének.
„Természetesen Mateschitz halálával bizonyos változások történtek” – mondta a Red Bull motorsport-tanácsadója az osztrák ORF televíziónak nyilatkozva.
„Ő alapvetően az egyetlen vezető volt. Gyors döntéseket hozott. Karizmatikus vállalkozó volt, aki előrelátó volt, és hajlandó volt kockázatokat vállalni a versenycsapattal. És mindez, természetesen, most megváltozott… A vállalatot és mindent máshogy kellett felépíteni, mert nem lehet még egy ilyen egyéniséget találni, és őt nem lehet egyetlen emberrel helyettesíteni. Ez is része lehet a változásnak.”
„Úgy gondolom, ez volt Newey döntésének fő oka, hogy új kihívást keressen.”
Marko ugyanakkor elismerte, hogy az idény eleji botrány — amely Christian Horner csapatfőnököt érintett — szintén nem segítette a helyzetet. Horner ellen a Red Bull GmbH indított belső vizsgálatot, miután felmerült a gyanú, hogy zaklatta egy női kollégáját — ám a vádakat ejtették, Horner pedig továbbra is betölti csapatfőnöki pozíciót.
„Mondjuk úgy, hogy a Horner-ügy nem segített” – vallotta be Marko. „De belső körökben leültünk, és megállapodtunk abban, hogy össze kell fognunk, és minden területen együtt kell dolgoznunk, hogy megnyerjük ezt a világbajnokságot, és a jövőben is győztes autót biztosítsunk.”
Newey azonban nem az egyetlen kulcsember, aki elhagyja a Red Bullt: Jonathan Wheatley, a csapat sportigazgatója is távozik az idény végén, hogy az Audi F1-es csapatfőnöke legyen. Marko szerint a személyi változások a Forma-1 „megszokott játékának” részei, különösen akkor, amikor egy csapat — ahogy a Red Bull — három egymást követő évben dominál és győz.
„Nyilvánvaló, hogy a dolgozóinkat más csapatok is meg akarják szerezni, ha nyerünk” – magyarázta Marko, majd hozzátette, ami számára különösen zavaró, az az, hogy a rivális csapatok milyen összegeket kínálnak, amit a Red Bull nem tud kompenzálni a költségvetési plafon miatt.
„Ami kicsit meglepő számomra, azok a számok, amiket ajánlanak. Mi mindig küzdünk a költséglimit betartásával. Ezek az alkalmazottak gyakran kétszeres vagy még magasabb ajánlatokat kapnak. Ez azt jelenti, hogy nem tudtuk megtartani néhányukat” – magyarázta.
„Newey 19 évet töltött velünk, Wheatley 17-et. Ők a csapat, a csoport és a siker részét képezték. Fájdalmas, de ha pénzügyi okokból, karrierlehetőségek miatt távoznak, mert nem tudjuk tartani a lépést az ajánlatokkal, akkor ezt el kell fogadnunk.”