Csütörtökön jelentették be hivatalosan, amit a Szingapúri Nagydíj óta már mindenki kész tényként közölt: Daniel Ricciardo távozik a Visa Cash App RB csapatától, helyét pedig Liam Lawson veszi át a 2024-es szezon hátralévő hat versenyhétvégéjére. Mindez azt is jelenti, hogy Ricciardo F1-es pályafutása befejeződik, hiszen 2025-ben sem lesz számára hely a mezőnyben.
Ricciardo a Red Bull juniorversenyzőjeként került a Forma-1-ben, 2014 és 2018 között pedig az energiaital-gyárosok nagycsapatánál versenyzett, ahol 7 győzelmet is szerzett Sebastian Vettel, majd a feltörekvő Max Verstappen mellett. Az ausztrál azonban úgy döntött, új kihívások után néz, és átszerződött a Renault-hoz, majd két sikertelen év után a McLarennél folytatta a versenyzést. Egy győzelmet leszámítva itt sem termett számára sok babér, a wokingiak megváltak tőle, így 2023-ra ülés nélkül maradt. A Red Bull ezt követően dobott mentőövet számára: az energiaital-gyárosok kiscsapatával visszatérhetett az F1-be, ám ahogy a Red Bull motorsport-tanácsadója, dr. Helmut Marko mondja, eltűnt belőle a „gyilkos ösztön”.
„Azt hiszem, az volt a fordulópont a karrierjében, amikor úgy döntött, hogy elhagyja a Red Bull Racinget,” – mondta Marko a Motorsport-Total.com című internetes lapnak. „Ezután sem a Renault-nál, sem a McLarennél nem volt győztes autója. Monzában nyert ugyan, de azok különleges körülmények voltak. Nem tudom pontosan, mi történt, mert ha tudtuk volna, segítettünk volna neki. De a sebesség, és főleg a késői fékezés, majd amikor jobbra vagy balra megy… Az utóbbi években próbálkozott, de már nem volt meg, az a gyilkos ösztön eltűnt.”
Marko szerint Ricciardo azért távozott annak idején a Red Bulltól, mert fenntartásai voltak a Honda-motorjaival kapcsolatban, mint ahogy abban sem volt biztos, milyen pozíciója lesz csapaton belül Verstappen oldaléán.
„Bizonyos fenntartásai voltak a Honda-motorral kapcsolatban, és úgy tűnik, inkább a Renault és Cyril Abiteboul édes szavainak hitt” – magyarázta Marko. „Pénzügyileg nem volt nagy különbség a Renault ajánlata és a miénk között. Azt is mondtam neki: ‘A shoey-k nehezen jönnek össze számodra’. Nem hiszem, hogy sokszor láttuk volna a Renault-t a dobogón.”
„Hozzánk úgy érkezett, hogy 2014-ben 3:0-ra legyőzte Vettelt, és utána Daniil Kvyat néha gyorsabb volt nála, de a szezon során végül őt is kontrollálta. Aztán jött Max, aki egyre erősebb lett, és ez biztosan egyike volt azoknak az okoknak, amiért végül a Renault-t választotta helyettünk.”
Bár mostani menesztését csak csütörtökön jelentették be, Ricciardo már jó ideje tisztában volt a helyzettel — mondja a Red Bull tanácsadója.
„[Az időzítés] különféle tényezőkkel és kötelezettségekkel függött össze” – magyarázta. „Tájékoztattuk, és azt hiszem, a búcsú fellépése az volt, hogy megfutotta a leggyorsabb kört. Ez még mindig megmutatta, milyen potenciál van benne, bár nem folyamatosan és nem azon a szinten, ami igazolta volna, hogy visszatérjen a Red Bull Racinghez, de az egy hibátlan teljesítmény volt.”
„Világosan közöltük vele, hogy jelentősen jobbnak kell lennie Yuki Tsunodánál, és ez csak néhány versenyen sikerült neki, így világos volt, hogy a visszatérő fiú története a Red Bull Racingnél sajnos nem jött össze. Nagyon jól mondta, hogy megbékélt önmagával, és elfogadta a helyzetet. Meglátjuk, mik a tervei a jövőre nézve.”