A Hungaroringen megrendezett 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíj a 13 milliárd forintos bevétel mellett 6 milliárd forintos reklámértéket jelentett az országnak.
A Hungaroringen megrendezett 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíj a 13 milliárd forintos bevétel mellett 6 milliárd forintos reklámértéket jelentett az országnak.
Noha sokan mondogatták eddig, hogy a Formula 1 magyarországi futama csak viszi a pénzt, a most elkészült tanulmány alapján kiderült, ennek pont az ellenkezője igaz. Az idei, július 31-én, a Hungaroringen megrendezett 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíj kis híján 20 milliárd forintot hozott az országnak, amiből 13 milliárd konkrét bevétel. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója úgy véli, feketén-fehéren kiderült, megéri az országnak F1-es futamot rendezni.
– Sokáig és sokan kételkedtek abban, hogy Magyarországnak igenis megéri Formula 1-es futamot rendezni. A most elkészült tanulmány Ön szerint végleg pontot tehet e kétkedésre?
Gyulay Zsolt: – Tíz esztendő után nemrég újra elkészült az a több mint százoldalas tanulmány, amely azt volt hivatott kimutatni, vajon az immár 26. alkalommal megrendezett Magyar Nagydíj nyereséget vagy veszteséget termel a hazai gazdaság számára, milyen befolyással van a magyar GDP-re a száguldó cirkusz mogyoródi viadala. Vizsgálta a Hungaroring Sport Zrt. tevékenységét, hogy a cég mennyi alvállalkozót foglalkoztat, mennyi nézőt lát vendégül, milyen a hotelek kihasználtsága a verseny időszaka alatt, az F1-es közönség összetételét, és azt, hogy a hazánkba érkező turisták átlagosan mennyit költenek. Nos, egyértelműen kiderült, szó sincs ráfizetésről, hisz például az idei futam kis híján 20 milliárd forint bevételt jelentett Magyarország számára.
– Az említett összeg pénzben realizálódott, vagy ennél azért összetettebb a számítás?
Gyulay Zsolt: – Ez a hatalmas összeg természetesen nem mind mérhető pénzben, hisz például a televíziós közvetítéseket megközelítőleg száz millióan látták, közben folyamatosan feltűnt a képernyőn a pályára két ponton ingyen felfestett „Visit Hungary logó”. Ha ennek a televíziós reklámértékét kiszámoljuk, akkor megközelítőleg hatmilliárd forint értékű országimázs hírverést kapott az ország világszerte. Ugyanakkor 6.3 milliárd forint volt az összbevételből az adó- és járulékbevétel.
– A gazdasági recesszió illetve a lengyel Robert Kubica sérülése miatt tartani lehetett attól, hogy a 2011-es magyar versenyre jóval kevesebben fognak kilátogatni, mint korábban. Ráadásul idén nem volt éppen nyári meleg július utolsó hétvégéjén…
Gyulay Zsolt: – Noha az időjárás egyáltalán nem kedvezett az idei futamnak, a 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíj négy napja alatt 200 ezren kilátogattak a Hungaroringre. A csütörtöki bokszlátogatás alkalmával 35, a pénteki két szabadedzésen 45, szombaton 55, míg a vasárnapi futamra 65 ezren voltak kíváncsiak a magyar verseny eseményeire. A jegyvásárlási adatokból az is kiderült, hogy a belépők közül a célegyenesre ráfordító kanyarnál található Red Bull tribünre szóló jegyeit száz százalékosan sikerült értékesíteni, míg a másik két legnépszerűbb hely a nézőtéren a Silver 7 és 8 volt, ahol közel 98 százalékos az eladási mutatónk.
– Miként oszlott meg a futamra kilátogatók aránya a magyar és a külföldi szurkolók között?
Gyulay Zsolt: – A mogyoródi pályára kilátogató szurkolók mintegy 80 százaléka külföldi – elsősorban német, holland, olasz és brit –, akik közül a jelentős többség nemcsak kizárólag a futam idejére érkezett Magyarországra, hanem a kedvező nyári időpont miatt a szabadságuk egy részét is Magyarországon töltik, ezzel is emelve a hazai turisztikai bevételeket.
– Amikor átvette a Hungaroring Sport Zrt. irányítását, bejelentette, a pálya hasznosítását visszaveszik saját hatáskörbe. Milyen sikerrel végzik ezt a feladatot?
– Gyulay Zsolt: A Hungaroring az idén saját kezébe vette a pályahasznosítást, ennek köszönhetően ez évben növelte is a bevételeit, és az a célunk, hogy több, nagy tömegeket vonzó rendezvényekkel sikerüljön nullszaldósra kihozni a működésünket. Büszkék lehetünk a tanulmányban olvasható mutatókra, és az a célunk, hogy a Hungaroring az egyéb más sportesemények, rendezvények segítségével egész évben jól és eredményesen működjön. Éppen ezért nagy öröm a számunkra, hogy a túraautó-világbajnokság mezőnye, köztük Michelisz Norberttel, jövőre megint visszatér hozzánk. A 2012-es verseny már nem lesz ingyenes, hiszen a jogdíjat, ami töredéke az F1-es jogdíjnak, ki kell fizetnünk, és nem szeretném ennek terhét kizárólag az állam vállára rakni. De ígérem, olyan konstrukciót dolgozunk ki a szurkolók számára, ami abszolút a magyar pénztárcákhoz fogja igazítani a belépők árait.