Megérkeztek a résztvevők, és már javában zajlik az FIA Motorsport Világtanács rendkívüli ülése Párizsban, ahol arról fognak dönteni, hogy milyen büntetést kapjon a Renault, amely nem csak a csapat, de a Forma-1 jövőjére is kihatással lehet.
Megérkeztek a résztvevők, és már javában zajlik az FIA Motorsport Világtanács rendkívüli ülése Párizsban, ahol arról fognak dönteni, hogy milyen büntetést kapjon a Renault, amely nem csak a csapat, de a Forma-1 jövőjére is kihatással lehet.
A francia alakulatot azzal vádolják, hogy Nelsinho Piquet a vezetőség utasítására törte össze autóját a tavalyi Szingapúri Nagydíjon, hogy az ezzel előidézett biztonsági autós fázissal, Fernando Alonso kezére játssza a győzelmet.
A Renault a múlt héten közleményében jelezte, hogy nem fogja vitatni a vádakat a mai meghallgatáson, illetve megerősítette, hogy az ügyben érintett két vezető, Flavio Briatore csapatfőnök, és Pat Symonds főmérnök azonnali hatállyal elhagyta a csapatot.
Mindez nyilvánvalóan enyhítő körülmény lesz a tárgyaláson, azonban a csapat semmiképpen nem úszhatja meg büntetés nélkül az esetet, hiszen a sportkódex szerint az alkalmazottak és versenyzők tetteiért a csapat is ugyanúgy felelős, mint maguk az érintett felek.
A The Guardian helyi tudósítójának jelentése szerint Fernando Alonso, és Nelsinho Piquet is részt vesz a mai tárgyaláson, illetve jelen van az idősebbik Nelson Piquet, az F1 kereskedelmi jogait igazgató Bernie Ecclestone, illetve a Renault részéről Bernard Rey sportigazgató, és Jean-Francois Caubet sajtófőnök – ám Briatore mégsem jött el.
A tárgyalás ezekben a percekben is zajlik, az ítélethirdetésre pedig az előzetes tervek szerint valamikor a délutáni órákban kerül sor. A legrosszabb, ami történhet, hogy a Renault-t teljesen kizárják a bajnokságból, ám erre – a csapat múlt heti lépései után – igen kicsi az esély.
A legvalószínűbb, hogy a francia alakulatot kizárják a tavalyi bajnokságból, és egy nagyobb pénzbüntetést szabnak ki rá, hasonlót, mint 2007-ben a McLarenre, miután beigazolódott, hogy a brit csapat bűnös a kémügyben.
Azonban egy relatíve enyhébb büntetés sem garantálja, hogy a Renault az év végén nem hagyja el a Forma-1-et, hiszen az ügy miatt komolyan sérülhet a cég jó hírneve, nem beszélve arról, hogy egyelőre az anyagi háttér sem biztosított.
Az ING év végi kivonulásával, még nincs főszponzora a csapatnak a jövő évre, és minden bizonnyal húzóversenyzőjét, Fernando Alonsót is elveszíti, akinek sokak szerint már szerződése van a Ferrarival.
“Úgy gondolom, hogy mérlegelnünk kell” – mondta Ecclestone a meghallgatás előtt. “Amit tettek, az nagyon súlyos. Erre nem lehet mentség, de gyorsan reagáltak, és megszabadultak a vádlottaktól, ezt pedig mindenképpen figyelembe kell vennünk.”
Az FIA vélhetően azt is javasolni fogja, hogy a két szakembert – Briatore és Symonds – jó ideig tiltsák el mindennemű tevékenységtől a motorsportban, amennyiben valóban bűnösnek találják őket az ügyben.
A helyzetet komplikálja, hogy több pilóta és csapat jövője is nagyban függ attól, hogy mi történik a Renault-val. A Williams a hírek szerint a franciák egységeire pályázik, így ha a cégóriás a távozás mellett döntene, akkor a grove-i bázisú gárda nehéz helyzetbe kerülne.
A Red Bull Racing jelenleg a Renault motorjait használja, így nekik is más beszállító után kellene nézniük, és ha nem sikerülne egyezséget kötniük a Mercedes-Benzzel, akkor csak a Cosworth menthetné meg őket az egységes erőforrásaival.
A versenyzői piac is az ítéletre vár, mert Alonso, Kimi Raikkönen, és Robert Kubica jövője is nagyban függ a Renault-tól.
A sport egykori világbajnoka, Niki Lauda még a múlt héten elmondta, hogy az FIA-nak nem szabad kesztyűs kézzel bánnia a francia alakulattal, csak azért mert félő, hogy egy esetleges súlyos büntetés miatt elhagyja a Forma-1-et.
“Ha mindez igaz, akkor ez volt a sport történetének legsúlyosabb esete” – mondta az osztrák szakember a Daily Mailnek. “Csak egy eset van, ami megközelíti ezt, mikor Michael Schumacher leparkolta autóját az időmérőn Monacóban, hogy meghiúsítsa Fernando Alonso utolsó gyorskörét.”
“Azonban még ez sem hasonlítható ehhez az esethez. Igen, a McLaren két évvel ezelőtti kémügye is nagyon súlyos volt, de a mérnökök mindig is megbeszélték egymás között a technikai adatokat.”
“Ez viszont teljesen új. Ez a valaha okozott legsúlyosabb kár. Az FIA-nak keményen fel kell lépnie, és meg kell büntetnie a Renault-t, hogy visszaállítsa jó hírnevét.”