Mi lesz a rajtfelállás, ha ma sem lesz F1-es időmérő Brazíliában? - F1VILÁG.HU

Mi lesz a rajtfelállás, ha ma sem lesz F1-es időmérő Brazíliában?

HIRDETÉS
Vasárnap pótolják a Forma-1-es Sao Pauló-i Nagydíj szombaton elmaradt időmérőjét — de mi történik akkor, ha esetleg ma sem sikerül lebonyolítani a kvalifikációt? Eláruljuk!
AUTóDROMO JOSé CARLOS PACE, BRAZIL - NOVEMBER 01: Charles Leclerc, Ferrari SF-24 during the Brazilian GP at Autódromo José Carlos Pace on Friday November 01, 2024 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Zak Mauger / LAT Images)

A száguldó cirkusz mezőnyét a szombati sprintfutamon még kedvező időjárási körülmények fogadták, a magyar idő szerint 19 órára tervezett időmérőt azonban elmosta az eső, így azt vasárnapra kellett halasztani. Az új menetrend szerint a kvalifikációt ma, 11 óra 30 perctől tartják meg, és mivel vasárnapra is esőt jósolnak a meteorológusok, a futam kezdési időpontját is másfél órával előrébb hozták, így az magyar idő szerint 16 óra 30 perckor startol.

De mi történik akkor, ha az időjárás nem lesz kegyes vasárnap sem az F1-hez, és nem tudják lebonyolítani az időmérőt? Nos, furcsa módon konkrét válasz nincs a kérdésre, hiszen a Forma-1 2024-es Sportszabályzatában egész egyszerűen nincs definiálva, mi alapján határozzák meg a rajtsorrendet egy sprintfutamos hétvégén, amennyiben az időmérőt nem sikerül megtartani.

Hogy miért, az nem világos, a 2025-ös évre azonban már orvosolták a sportszabályzatot, annak 42.1-es cikkelye ugyanis kimondja, hogy amennyiben a kvalifikációt nem lehet megtartani, „a verseny rajtrácsát az egyéni pontállás alapján határozzák meg”. Ezt a módosítást az F1 Bizottságának múlt havi ülésén hagyták jóvá, ám úgy hírlik, túl későn ahhoz, hogy már az idei szabálykönyvbe is belekerüljön.

Mégis van két olyan szabályozás, amely esetlegesen foglalkozhat azzal a forgatókönyvvel, amikor nincs időmérős eredmény – bár egyik sem egyértelmű abban, hogy ténylegesen az időmérő hiányában kialakított rajtrács helyzetét szabályozza.

A 39.4b cikkely például egy olyan helyzetet ír le, amikor a versenyzők „nem kvalifikáltak.” Ez vonatkozik minden olyan versenyzőre, aki „nem ért el időt az Q1-ben vagy SQ1-ben, vagy ha az összes körét törölték.” A szabályok kifejtik, hogy az ilyen versenyzők besorolása „az alapján történik, ahogyan a harmadik szabadedzésen (vagy ha sprinthétvége esetén az első szabadedzésen) rangsorolták őket.”

Ez a szabály azért is érdekes, mivel sokféleképpen értelmezhető. Az egyik nézőpont szerint, ha az időmérőt törlik, mert minden versenyző idő nélkül maradt a Q1-ben  akkor senki „nem kvalifikált”, így egy sprinthétvégén a az első edzés sorrendje alapján döntenék el a rajtfelállást. Ez azt jelentené, hogy a nyitóedzés leggyorsabbja, Lando Norris kerülne a pole pozícióba – míg Max Verstappen a 15. helyre kerülne a rajtrácson, mielőtt további öt hellyel hátrasorolnák motorcsere miatt.

Ez az értelmezés azonban nem mindenki által elfogadott, mivel van egy olyan nézőpont, amely szerint, ha az időmérő elmarad, de volt a sprintkvalifikáció első szakaszát megtartották, akkor a 39.4b cikkely szó szerinti értelmében azok a versenyzők, akik futottak egy kört a sprint időmérőn, „kvalifikáltak.”

Ebben az esetben a 42.3 cikkely lép életbe, amely szabályozza, hogyan alakítják ki a rajtrácsot. Ez a szabálypont kimondja: „Azok a kvalifikált versenyzők, akik 15 vagy kevesebb kumulatív rajtbüntetést kaptak, ideiglenes rajthelyet kapnak, amely az időmérős vagy a sprintidőmérős besorolásuk és a rajtbüntetéseik összegéből áll.”

Ebben az esetben ez úgy értelmezhető, hogy a kvalifikált versenyzők rajtsorrendje a sprintidőmérő eredményei alapján történik. Ez azt jelentené, hogy Oscar Piastri kerülne a pole pozícióba a vasárnapi versenyen csapattársa, Lando Norris előtt, Verstappen pedig a negyedik helyre szorulna.

Hirdetés

A szabályok értelmezésével kapcsolatos vitát azonban felülírja a Nemzetközi Sportkódex: a 2019-es Japán Nagydíjon ugyanis kialakítottak egy forgatókönyvet, amikor fennállt annak a veszélye, hogy nem tudják meghatározni a rajtrácsot hasonló körülmények között, amikor az időmérőt szombaton törölték az eső miatt, és vasárnapra halasztották.

Abban az esetben, ha az időmérőt nem tudták volna megtartani, a versenybírók közleménye szerint kvalifikáció nélkül alakították volna ki a rajtrácsot. A stewardok megjegyezték, hogy „a Forma-1 szabályzata nem tartalmaz útmutatást ezzel kapcsolatban”, ehelyett a a Nemzetközi Sportkódex 11.9.3b cikkelye alapján kapták meg a jogot arra, hogy eldöntsék, hogyan alakítják ki a rajtrácsot.

A Nemzetközi Sportkódex ezen pontja teljes felhatalmazást ad a versenybíróknak a „kiegészítő szabályok módosítására” – ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy eldönthetik, hogyan alakítják ki a rajtrácsot. Akkor úgy döntöttek, hogy a szuzukai második szabadedzés időeredményei alapján történik ez meg, mivel az volt az utolsó értékelhető szakasza a hétvégének, a szombati napot ugyanis teljesen elmosta az eső.

Amennyiben Brazíliában vasárnap sem tartják meg az időmérőt, akkor ismét a versenybírók dönthetnek majd, és valószínűleg a sprintidő eredménye alapján alakítják ki a mai futam rajtsorrendjét. Hozzá kell ugyanakkor tenni, nincs semmi akadálya annak, hogy bármilyen egyéb kritériumot válasszanak.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Mi lesz a rajtfelállás, ha ma sem lesz F1-es időmérő Brazíliában?
Piastri: Hibáztam, de a tempónk sem volt jó
Jos Verstappen: A Maxot kritizálók most egy ideig befogják a nagy szájukat!
Alonso: Össze kell szednünk magunkat a szezon utolsó versenyeire
Verstappen: Majdnem szétvertem a garázst, de végül nyertem!

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!