Ez a helyszín különleges kihívásokat rejt, hiszen a tengerszint feletti magasság és a sima aszfalt egyedi megoldásokat kíván a csapatoktól. Íme, néhány fontos statisztikai adat és érdekesség a versenyről:
Az első versenyt 1963-ban rendezték Mexikóban, majd a száguldó cirkusz 2015-ben tért vissza a legendás versenypályára. A versenyt 2021 óta hivatalosan Mexikóvárosi Nagydíjként rendezik meg, ám a legtöbben továbbra is csak Mexikói Nagydíjként hivatkoznak rá. A körrekordot a korábban a Mercedes színeiben versenyző Valtteri Bottas tartja, a legtöbb győzelmet viszont Max Verstappen jegyzi, aki eddig ötször tudott nyerni Mexikóban.
- Első nagydíj: 1963
- Pálya hossza: 4,304 km
- Körrekord: 1 perc 17,774 másodperc, Valtteri Bottas (Mercedes, 2021)
- Legtöbb pole pozíció: Jim Clark (4)
- Legtöbb győzelem: Max Verstappen (5)
Mexikóváros 2200 méteres tengerszint feletti magassága miatt a légnyomás mintegy 20%-kal alacsonyabb, mint a tenger szintjén. Ez különleges kihívást jelent az autók számára, hiszen csökkentett leszorítóerőt eredményez. Érdekesség, hogy a 2016-os futamon Valtteri Bottas a Forma-1 történetének leggyorsabb végsebességét érte el (372,5 km/óra), sőt, a Williams telemetria adatai szerint 373,3 km/órás sebességgel száguldott, mielőtt az első kanyar előtt fékezett volna.
- Pole pozíciótól az első féktávig: 830 méter
- 2023-ban teljesített előzések száma: 121
- Biztonsági autó bevetésének valószínűsége: 43%
- Virtuális biztonsági autó bevetésének valószínűsége: 86%
- Bokszkiállás idővesztesége: 21,86 másodperc
A pálya első felében található kemény fékezési zónák igazán nehezek, és az alacsony leszorítóerő miatt a középső szektor is rendkívül trükkös. Fontos, hogy a versenyzők ráérezzenek, a kerékvetőket mennyire tudják kihasználni a kanyarokban, mert ha túlságosan meglovagolják azokat, az könnyen kibillentheti az autót egyensúlyából.
Az utolsó szektorban, a stadionban található kanyarok lassúnak tűnhetnek, de a tapadás alacsony szintje miatt a versenyzőknek különösen óvatosnak kell lenniük, hogy ne csússzanak a falnak. A pálya utolsó, jobbos kanyarja különösen alattomos, itt könnyen hibázhatnak a versenyzők, és kicsúszhatnak a kiszámíthatatlan tapadás miatt.
A legutóbbi őt Mexikói Nagydíj pole pozíciósai:
- 2023 – Charles Leclerc (Ferrari)
- 2022 – Max Verstappen (Red Bull)
- 2021 – Valtteri Bottas (Mercedes)
- 2019 – Charles Leclerc (Ferrari)*
- 2018 – Daniel Ricciardo (Red Bull)
A legutóbbi őt Mexikói Nagydíj győztesei:
- 2023 – Max Verstappen (Red Bull)
- 2022 – Max Verstappen (Red Bull)
- 2021 – Max Verstappen (Red Bull)
- 2019 – Lewis Hamilton (Mercedes)
- 2018 – Max Verstappen (Red Bull)
(*Verstappen a leggyorsabb volt az időmérőn, de 3 rajthelyes büntetést kapott a sárga zászlók figyelmen kívül hagyása miatt.)
A Pirelli szerint Hermanos Rodríguez versenypálya sima aszfaltja, és az alacsony gumikopása miatt különös figyelmet kell fordítani a stratégiára: „A pálya sima aszfaltja és az alacsony használat miatt a tapadás szintje a hétvége elején igen alacsony, de ahogy egyre több gumit visznek fel a pályára, jelentős pályafejlődés figyelhető meg.”
Mexikóváros tengerszint feletti magassága miatt az autók teljesítménye is csökken, mivel kevesebb aerodinamikai leszorítóerő keletkezik. Ez lehetővé teszi a rendkívül magas végsebességeket, még akkor is, ha a pályakialakítás inkább maximális leszorítóerőt igényel. A leghosszabb egyeneseknél — mint például a célegyenes és a 3-as és 4-es kanyar közötti szakasz — a gumik hőmérséklete gyorsan csökken, így a versenyzőknek különösen óvatosnak kell lenniük a fékezésnél, hogy elkerüljék a blokkolásokat.
A versenystratégia általában egykiállásos, de a tavalyi futamon a mezőny nagy része három garnitúra gumit használt a verseny alatt bekövetkezett biztonsági autós és piros zászlós szakaszok miatt.
Már csak öt versenyhétvége van hátra a 2024-es szezonból, és a világbajnoki harc továbbra is nyitott. A csapatok közti erőviszonyok folyamatosan változnak, különösen az élmezőny és a középmezőny között, így izgalmas hajrára számíthatunk.
Max Verstappen — aki legutóbb, Austinban megnyerte a sprintversenyt — visszanyerheti formáját, miután a Red Bull teljesítménye kissé visszaesett az utóbbi időszakban. A McLaren már megelőzte a Red Bullt a konstruktőri tabellán, de az Amerikai Nagydíj versenyén a Ferrari volt az erősebb, Leclerc és Sainz domináltak, és közelebb kerültek a Red Bullhoz a csapatok versenyében.
Lando Norris — aki az austini versenyen büntetést kapott — reméli, hogy Mexikóban jobb eredményt ér el, míg a Mercedes célja, hogy visszanyerje következetességét, miután Austinban Hamilton kiesett, Russell pedig csak 6. lett.
A középmezőny harca is élesedik: a Haas jelenleg két ponttal előzi meg az RB csapatát a 6. helyért folyó versenyben, míg a Williams próbálja megtartani előnyét az Alpine-nal szemben. Minden versenyhétvége döntő fontosságú tehát a szezon végéig…