Az elmúlt évtized során egyre nagyobb tendencia lett, hogy a biztonságra hivatkozva a legtöbb versenypályán leaszfaltozták a bukótereket. Csakhogy a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA) és a Forma-1-et rengeteg kritika érte emiatt, elsősorban azért, mert a versenyzőket semmi sem tántorította el attól, hogy szélesebben vegyenek egy-egy kanyart — és olykor már komikus és követhetetlen jelenetek játszódtak le akkor, amikor a versenybírók egymás után törölték a pilóták köridejeit pályaszélesítés miatt.
A biztonság persze továbbra is elsődleges, de úgy tűnik, az F1-nek Imolában sikerült megtalálnia az arany középutat, hiszen a leaszfaltozott bukótereket sok helyütt kavicságyak váltották, ami bizony a versenyzőket is kihívások elé állítja.
A Forma-1-es Emilia-Romagna Nagydíj időmérője után az F1VILÁG.HU kérdezte Verstappent, Norrist és Piastrit arról, mennyire volt nehéz alkalmazkodni a változtatáshoz. A versenyzők kivétel nélkül örömmel fogadták a kavicságyak újbóli alkalmazását.
„Egy kicsit megnehezíti a dolgokat, mert nagyobb a kockázat, de mindenhol vannak pályahatárok. Szóval mindig van kockázat, még ha a kockázat kicsit más is” — mondta lapunk kérdésére a McLaren ifjú versenyzője, Oscar Piastri. „Van, hogy a kavicságyba végzed, teljesen tönkreteszed a kört vagy az autót. Máskor kicsit kiszélesíted a pályát, de úgy is tönkreteszed a körödet. Ez egy kicsit másfajta kockázat.”
„Azzal, hogy az FIA pénteken változtatott a fehér vonalakon, tudjuk, hogy nem kell aggódnunk amiatt, hogy a pályán vagyunk-e vagy sem. Pontosan tudjuk, hogy bent vagyunk-e vagy kint. És szerintem számunkra ez elégedettséget okoz, és könnyebb a dolgunk. Szóval szerintem ez egy jó változtatás volt éjszaka.”
„De igen, természetesen itt a következmény kicsit nagyobb, mint más helyeken. Tudom, hogy azt mondtam, hogy a következmények többé-kevésbé ugyanazok, de ha a falban lennék most, akkor nem hiszem, hogy ugyanezt mondanám! Mindenesetre szerintem számunkra ez egy üdvözlendő dolog. A kínai is egy nagyon hasonló példa volt. Ott is több kavicságy volt, és nagyon elégedettek voltunk vele. Szóval szerintem más pályákon is szívesen látnánk ezt.”
Max Verstappen már korábban is többször beszélt arról, ő a maga részéről nagyon kedveli az old-school pályákat, az aszfaltozott bukóterek helyett pedig szerinte sok helyen kellene kavicságyakat használni, hiszen azok elrettentik a versenyzőket attól, hogy szélesen vegyenek egy-egy kanyart. Az F1VILÁG.HU kérdésére a háromszoros világbajnok méltatta az imolai aszfaltcsíkot.
„Igen, őszintén szólva, szerintem nagyszerű” — mondta a sóderágyak kapcsán „Tudod, hogy büntet, ha szélesen fordulsz. És ahogy Oscar is mondta, nem kell néznünk, hogy a fehér vonalon belül van-e a gumi, vagy sem, mivel az FIA szélesebb vonalakat festett fel.”
„És őszintén szólva, ez egy fantasztikus pálya. Bárcsak 24 ilyen lenne a naptárban. Sok pályára megyünk, amelyek nem igazán izgalmasak számomra. De ez hihetetlen. Egy időmérős kör során ez pont olyan, amilyennek lennie kell. Van néhány old-school pálya, amelyek még mindig a naptárban vannak, és mindig nagyon izgalmasak. És ez az, amibe beleszerettem, amikor elkezdtem versenyezni és F1-et nézni. Szóval igen, több ilyen kellene.”
A McLaren másik versenyzője, Lando Norris ugyanakkor megemlítette, egy kicsit furcsának tartja, hogy most ismét egyre több helyen kerülnek kavicságyak a bukóterekbe.
„Úgy érzem, mintha csak visszatérnénk ahhoz, ami hat-hét évvel ezelőtt volt. Nem tudom, miért. Leaszfaltozták őket. Azt mondták, hogy lehetetlen, hogy valaha is visszatérjünk ehhez a megoldáshoz, és most csak visszatérünk hozzá” — mondta a brit versenyző.
„De ahogy Max mondta, tény, hogy nem kell a fehér vonalakon gondolkodnunk. Amikor próbálsz vezetni, és próbálod nézni, hol van a fehér vonal a gumidhoz képest, és találgatni, az olyasmi, amin nem kellene gondolkodnunk. Szóval ez inkább a versenyzőn múlik, hogy vállalja-e a kockázatot és elkötelezi-e magát a kanyar mellett, különösen egy ilyen pályán. Kockázat és nyereség — erről szól itt a dolog. És minden pályán könnyű megtalálni a határt, túllépni a határt, majd lassan visszaépíteni azt. Kevésbé jelent kihívást.”
„Szóval szerintem attól még izgalmasabb lenne — bármennyire is nem vagyok a legnagyobb rajongója a sprintversenyeknek —, az az egy szabadedzés. Úgy nagyobb kihívás lenne minden versenyző számára, hogy megtalálják a határt anélkül, hogy túl nagy hibát követnének el. Szóval igen, remélem, hogy ez lesz az irány több versenypályán is. De Imola mindig egy különleges pálya volt, szóval itt mindig jobbak leszünk.”