A Forma-1 versenyzői és csapatai egyöntetűen egyetértenek abban, hogy a 2014-es évre növelni kellene az autók minimális súlyhatárát, hogy ne kerüljenek hátrányba a nehezebb versenyzők.
A Forma-1 versenyzői és csapatai egyöntetűen egyetértenek abban, hogy a 2014-es évre növelni kellene az autók minimális súlyhatárát, hogy ne kerüljenek hátrányba a nehezebb versenyzők.
A pletykák szerint Nico Hülkenberg szerződtetését azért nem vette még csak fontolóra sem a McLaren, mert a német versenyző magasabb, és ezáltal nehezebb az átlagnál, az új, 1,6 literes V6-os turbómotorok érkezésével pedig ez komoly hátrány lehet jövőre.
Hülkenberg Koreában újságíróknak nyilatkozva elárulta, szeretnék, ha jövőre tovább emelnék a versenyautó minimális súlyhatárát.
„Azt gondolom, hasonló volt a helyzet 2009-ben, amikor bevezették a kinetikus energia-visszanyerő rendszert (KERS), a versenyzőknek pedig veszíteniük kellett súlyukból” – mondta a Sauber versenyzője.
„Sajnos ilyen vagyok – magas, és ebből kifolyólag nehezebb is, de nem én vagyok a legnehezebb a versenyzők között.”
„Nem igazán tudom irányítani a dolgot, de a minimum súlyra vonatkozó előírásokat talán meg lehetne változtatni, így igazságosabb lenne a dolog a különböző súlyú versenyzők számára. Tényleg komoly előnybe kerül egy versenyautó a súlyelosztás révén, ha a versenyző 10-15 kg-mal könnyebb.”
Amikor Hülkenberget arról kérdezték, az ügyet megvitatják-e a versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) következő ülésén, így felelt: „Szerintem fel fog merülni, igen. Biztos vagyok benne.”
A GPDA igazgatói pozícióját betöltő Jenson Button szerint is meg kell vizsgálni a helyzetet.
„Ez elég nagy probléma, és nem tudjuk, jövőre mennyire lesz rossz a helyzet, de elég komoly lehet” – fogalmazott az angol.
„Minden évben ballasztokkal kezdünk, az év előrehaladtával pedig egyre több súlyt rakunk az autóra, hiszen folyamatosan érkeznek új alkatrészek. A jövő év elején viszont nem nagyon lesznek ballasztok az autón, a helyzet pedig csak rosszabb lesz az év előrehaladtával.”
„Márpedig ez a nehezebb versenyzőket sújtja majd, és elég sportszerűtlen azt mondani, hogy «fogyj néhány kilót!», hiszen közülünk néhányan egyszerűen már nem tudunk több súlyt veszíteni.”
„Nem látom okát annak, miért ne lehetne megemelni 10 kg-mal a minimális súlyhatárt. Akkor nem lenne büntetve a fél mezőny jövőre. Ez lenne a legegyszerűbb, és még versenyzői karriereket is megmenthetne.”
Egyetértenek a versenyzőkkel a Forma-1 csapatfőnökei is: Christian Horner, a Red Bull első embere elárulta, az új motorok érkezésével valóban nagyobb hátrányba kerülhetnek a nehezebb pilóták, ezért fontolóra kellene venni a szabálymódosítást.
„Elméletben ez minket nem nagyon érint, hiszen két, meglehetősen könnyű versenyzőnk lesz, de egy olyan versenyző mindenképp hátrányba kerülhet, mint amilyen Mark [Webber], vagy Hülkenberg” – nyilatkozta a szakember.
„Márpedig ez tényező lehet akkor, amikor egy versenyző leigazolásáról kell dönteni, ami semmiképpen sem jó. Nem kellene bűnhődnie azért, mert egy kicsit magasabb.”
„A motor tartozékai, és hűtési igénye miatt nehezebb lesz, a súlyhatár emelését pedig valóban fontolóra kellene venni.”
A McLarent irányító Martin Whitmarsh szerint biztonsági kérdéseket is felvethet a kialakult helyzet, hiszen a csapatok mindent megtesznek majd azért, hogy spóroljanak a súllyal.
„Való igaz, hogy a súly most nagyobb kihívást jelent majd. Beszéltem már más csapatfőnökökkel, hogy megkérdezzem, elérik-e a súlyhatárt, vagy sem” – magyarázta Whitmarsh.
„Ha nem, és van egy 80 kg-hoz közelítő versenyződ, akkor nehéz helyzetben vagy. Elég egyszerű a képlet – minden 10 kg egy másodperc egyharmadát jelenti.”
„A tervezőcsapatokon is komoly nyomás van, hogy spóroljanak a súllyal. Ilyenkor pedig elképzelhető, hogy a biztonság is veszélybe kerül.”
A Forma-1-es versenyautóknak jelenleg legalább 642 kg-ot kell nyomniuk, jövőre pedig a sportot irányító testület 690 kg-ban határozta meg a versenygépek minimális súlyhatárát.