A száguldó cirkusz mezőnyét nagy meglepetésként érte az elmúlt napokban, amikor megérkeztek a versenyhelyszínre, hogy a sanghaji versenypálya felülete olyan, mintha nemes egyszerűséggel lefestették volna. Azóta persze kiderült, szó sincs erről, csupán egy bitumenes felületkezelést alkalmaztak a versenypályán, az azonban jelentősen megváltoztatta a tapadási viszonyokat az aszfaltcsíkon.
Magát az eljárást nem most alkalmazták, a pályát pedig azóta már több versenysorozat révén használták is, így ez a bizonyos réteg az ideális ívről jórészt lekopott, az aszfaltfelület más részein viszont szemmel láthatóan megmaradt.
Miközben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) minden esetben értesíti a Forma-1 csapatait az adott pályát érintő változásokról, a fent említett felületkezelésről nem tájékoztatták őket — sem a kizárólagos gumiszállítót, a Pirellit.
Sőt, a Pirelli általában mérnököket is küld egy adott versenyhétvége előtt a pályára, hogy feltérképezze a pályaviszonyokat, ezúttal azonban az olasz gumigyártónak erre nem biztosítottak lehetőséget.
„Semmiféle jelzést nem kaptunk, szóval bennünket is meglepett” — mondta az F1 főmérnöke, Simone Berra. „Szerdán vettük észre, amikor a szokásos pályainspekciót végeztük, és teljesen egyértelmű volt, hogy ez a felület teljesen más, mint a korábbi.”
Úgy tudni, a problémát a csapatfőnökök pénteki értekezletén is megvitatták Niels Wittich versenyigazgató jelenlétében, aki állítólag elismerte, ő tisztában volt azzal, hogy elvégezték a munkálatokat a pályám, ám nem érezte szükségesnek közölni azt a csapatokkal, hiszen nem egy olyan változtatásról van szó, mely jelentős hatással van a teljesítményre, és a homologizációs eljárás során sem volt szükség semmiféle változtatásra.
Bár attól talán nem kell tartani, hogy hasonló problémák merülnek majd fel a hétvége további részében, mint 2020-ban, Törökországban, az F1 főmérnöke szerint a jövőben mindenképpen oda kell figyelni erre.
„Szerintem az FIA-t kellene megkérdezni erről, de nem olyan változtatásról van szó, ami miatt újra kell homologizáltatni a pályát, vagy ami miatt ellenőriznie kellett volna az FIA-nak” — mondta Berra. „A kínai pálya menedzsmentje végezte, és megtehették anélkül, hogy bárkit is értesítettek volna.”
„Nem a világ vége, hiszen az első edzésen a pálya tapadási szintje javult néhány kör után, és aztán a versenyzők teljesíteni tudták az edzést. Viszont a jövőben az FIA szerintem egy kicsit szorosabban megpróbál majd együtt dolgozni a pályával, hogy értesüljön az efféle információkról.”
Magát a pályát egyébként a tervek szerint nyáron teljesen újraaszfaltozzák.