Jóval gyakrabban csúszkálnak majd keresztbe 2014-ben a Forma-1-es versenyautók, mint azt a versenyzők előzetesen várták volna, legalábbis az első előszezoni tesztből ezt a konklúziót lehet levonni.
Jóval gyakrabban csúszkálnak majd keresztbe 2014-ben a Forma-1-es versenyautók, mint azt a versenyzők előzetesen várták volna, legalábbis az első előszezoni tesztből ezt a konklúziót lehet levonni.
A nyomatékosabb V6-os turbómotorok már eleve más vezetési stílust követelnek meg a versenyzőktől, mint az elmúlt években használt V8-asok, hiszen a kanyarok kijáratainál sokkal könnyebben kipörögnek a hátsó kerekek.
A jerezi teszt során azonban a versenyzők arról számoltak be, az autó hátuljával – főleg a hátsó gumik hőmérsékletével – jóval nehezebb bánni, mint azt várták – ez pedig a jelentős szabályváltozásoknak tudható be.
A hátsó gumik hőmérsékletét nehéz a megfelelő működési tartományban tartani, ráadásul azok az eszközök, melyek az elmúlt években segítették őket ebben a tekintetben – például a befújt diffúzorból származó hő, a lágyabb gumikeverékek, vagy a nagy hátsó féktárcsák –, idén már nem használhatók.
2014-re jelentősen lecsökkent az autók aerodinamikai hatékonysága, a Pirelli is keményebb keverékeket szállít a csapatoknak, a forró kipufogógázok ráadásul nem a gumik közelében áramolnak – emiatt pedig a hátsó abroncsok könnyen kieshetnek a megfelelő működési tartományból. Ha ez megtörténik, gyakorlatilag megszűnik a tapadás, a versenyzők pedig elkezdhetnek ide-oda csúszkálni.
„Tényleg sokat küszködtünk azzal, hogy üzemi hőmérsékleten tartsuk a gumikat” – nyilatkozta a Sauber versenyzője, Adrian Sutil.
„A bokszból kifelé jövet, az első körben volt a legjobb a helyzet, de aztán az abroncsok kikerültek a működési tartományból és kőkemények lettek.”
„Olyan volt, mintha jégen vezetnék, szóval ilyen körülmények közepette nagyon nehéz kontrollálni a motor nyomatékát. Sokszor kipörögtek a hátsó kerekek, emiatt pedig kiszámíthatatlanná vált az autó.”
Habár a jerezi teszten tapasztalt hőmérséklet alacsonyabb volt, mint az a szezon során várható, Sutil szerint a látottak előrejelzik, a versenyzőknek lesznek problémáik az előttünk álló idényben.
„A hűvösebb helyszíneken biztos, hogy ez komoly gond lesz majd. Elveszítettük a kipufogó fújó hatását, most pedig láthatjuk, mennyire támaszkodtunk erre a múltban. Most egyetlen szárnyunk van hátul, a leszorítóerő jóval kisebb, emiatt pedig gyengébbek a kigyorsítások.”
A Caterham versenyzője, Kamui Kobayashi 2012-ben versenyzett utoljára a Forma-1-ben, amikor a befújt diffúzorok hatása a legjelentősebb volt.
„Azt kell mondanom, sokkal kevesebb a leszorítóerő, mint korábban, és azt hiszem, a hátsó gumik a ennek a befújó hatásnak köszönhetően egész jól működtek anno” – mondta a japán tehetség.
„Korábban elég könnyű volt üzemi hőmérsékletre hevíteni a hátsó gumikat, hiszen nagy volt a hő, most viszont egyáltalán nincs. Még a fékerő elosztásnál sem használjuk annyira a hátsó fékeket, szóval nincs nagy hőmérséklet a hátsó gumik esetében. Ezért vár ránk sok munka, rengeteget kell dolgoznunk ezen.”
A williamses Felipe Massa szerint a 2014-es idény bőven tartogat kihívásokat, az új versenygépekkel pedig sokkal nehezebb lesz összebarátkozni, mint az elmúlt esztendőkben.
„Azt hiszem, idén jóval több csúszkálást látunk majd, hiszen kisebb a leszorítóerő, és nagyobb a nyomaték” – nyilatkozta a brazil.
„De őszintén szólva soha nem jó, ha az autó keresztbe csúszkál. Időt veszítünk vele, szóval meg kell tanulni olyan simán vezetni, amennyire csak lehet.”
Massa szerint mindazonáltal a gyakoribb kerékkipörgés elősegítheti a hátsó gumik felmelegítését.
„Amikor kipörögnek a kerekek, fel is melegszenek” – mondta a Williams versenyzője.