Sokat csúszkálnak majd idén a versenyzők - F1VILÁG.HU

Sokat csúszkálnak majd idén a versenyzők

HIRDETÉS

Jóval gyakrabban csúszkálnak majd keresztbe 2014-ben a Forma-1-es versenyautók, mint azt a versenyzők előzetesen várták volna, legalábbis az első előszezoni tesztből ezt a konklúziót lehet levonni.


Jóval gyakrabban csúszkálnak majd keresztbe 2014-ben a Forma-1-es versenyautók, mint azt a versenyzők előzetesen várták volna, legalábbis az első előszezoni tesztből ezt a konklúziót lehet levonni.

A nyomatékosabb V6-os turbómotorok már eleve más vezetési stílust követelnek meg a versenyzőktől, mint az elmúlt években használt V8-asok, hiszen a kanyarok kijáratainál sokkal könnyebben kipörögnek a hátsó kerekek.

A jerezi teszt során azonban a versenyzők arról számoltak be, az autó hátuljával – főleg a hátsó gumik hőmérsékletével – jóval nehezebb bánni, mint azt várták – ez pedig a jelentős szabályváltozásoknak tudható be.

A hátsó gumik hőmérsékletét nehéz a megfelelő működési tartományban tartani, ráadásul azok az eszközök, melyek az elmúlt években segítették őket ebben a tekintetben – például a befújt diffúzorból származó hő, a lágyabb gumikeverékek, vagy a nagy hátsó féktárcsák –, idén már nem használhatók.

2014-re jelentősen lecsökkent az autók aerodinamikai hatékonysága, a Pirelli is keményebb keverékeket szállít a csapatoknak, a forró kipufogógázok ráadásul nem a gumik közelében áramolnak – emiatt pedig a hátsó abroncsok könnyen kieshetnek a megfelelő működési tartományból. Ha ez megtörténik, gyakorlatilag megszűnik a tapadás, a versenyzők pedig elkezdhetnek ide-oda csúszkálni.

„Tényleg sokat küszködtünk azzal, hogy üzemi hőmérsékleten tartsuk a gumikat” – nyilatkozta a Sauber versenyzője, Adrian Sutil.

„A bokszból kifelé jövet, az első körben volt a legjobb a helyzet, de aztán az abroncsok kikerültek a működési tartományból és kőkemények lettek.”

„Olyan volt, mintha jégen vezetnék, szóval ilyen körülmények közepette nagyon nehéz kontrollálni a motor nyomatékát. Sokszor kipörögtek a hátsó kerekek, emiatt pedig kiszámíthatatlanná vált az autó.”

Habár a jerezi teszten tapasztalt hőmérséklet alacsonyabb volt, mint az a szezon során várható, Sutil szerint a látottak előrejelzik, a versenyzőknek lesznek problémáik az előttünk álló idényben.

Hirdetés

„A hűvösebb helyszíneken biztos, hogy ez komoly gond lesz majd. Elveszítettük a kipufogó fújó hatását, most pedig láthatjuk, mennyire támaszkodtunk erre a múltban. Most egyetlen szárnyunk van hátul, a leszorítóerő jóval kisebb, emiatt pedig gyengébbek a kigyorsítások.”

A Caterham versenyzője, Kamui Kobayashi 2012-ben versenyzett utoljára a Forma-1-ben, amikor a befújt diffúzorok hatása a legjelentősebb volt.

„Azt kell mondanom, sokkal kevesebb a leszorítóerő, mint korábban, és azt hiszem, a hátsó gumik a ennek a befújó hatásnak köszönhetően egész jól működtek anno” – mondta a japán tehetség.

„Korábban elég könnyű volt üzemi hőmérsékletre hevíteni a hátsó gumikat, hiszen nagy volt a hő, most viszont egyáltalán nincs. Még a fékerő elosztásnál sem használjuk annyira a hátsó fékeket, szóval nincs nagy hőmérséklet a hátsó gumik esetében. Ezért vár ránk sok munka, rengeteget kell dolgoznunk ezen.”

A williamses Felipe Massa szerint a 2014-es idény bőven tartogat kihívásokat, az új versenygépekkel pedig sokkal nehezebb lesz összebarátkozni, mint az elmúlt esztendőkben.

„Azt hiszem, idén jóval több csúszkálást látunk majd, hiszen kisebb a leszorítóerő, és nagyobb a nyomaték” – nyilatkozta a brazil.

„De őszintén szólva soha nem jó, ha az autó keresztbe csúszkál. Időt veszítünk vele, szóval meg kell tanulni olyan simán vezetni, amennyire csak lehet.”

Massa szerint mindazonáltal a gyakoribb kerékkipörgés elősegítheti a hátsó gumik felmelegítését.

„Amikor kipörögnek a kerekek, fel is melegszenek” – mondta a Williams versenyzője.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Sokat csúszkálnak majd idén a versenyzők
Ekkor lesz az F1-es Las Vegas-i Nagydíj időmérője
Leclerc-t tartják a legesélyesebbnek a pole-ra, te megtetted már a téteket? (x)
A Ferrari-főnök szerint furcsa, hogy most rúgták ki az F1-es versenyigazgatót
Piastri: A tempó megvan, de van min javítani

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!