Az ötlet először az F1 Bizottságának legutóbbi ülésen merült fel, ahol a sorozat vezetői és a csapatfőnökök arról beszélgettek, hogyan lehetne több lehetőséget adni a fiatal versenyzőknek. A jelenlegi szigorú tesztelési korlátozások miatt ugyanis úgy érzik, hogy a kezdő pilóták nem olyan felkészültek, mint korábban, amikor több kilométert tehettek meg az autókkal.
Korábban szóba került egy másik ötlet is, amely szerint egyfajta szabadkártyás belépést biztosítanának az újonc pilótáknak egyes F1-es futamokra. Ezt az elképzelést azonban elvetették, mivel nincs lehetőség harmadik autó indítására. Emellett logikátlannak tűnt, hogy jelenlegi sztárokat lecseréljék viszonylag ismeretlen újoncokra.
Egy másik javaslat szerint több szabadedzési lehetőséget kellene biztosítani a kezdő versenyzők számára, azonban egy új, kissé merészebb ötlet is felmerült: egy szezon utáni sprintverseny megrendezése.
Az elképzelés szerint egy ilyen sprintversenyt a decemberi szezonfinálét követő kedden, az Abu Dhabiban rendezendő egynapos teszt után tartanák meg. A jelenlegi szabályok szerint a csapatoknak két autót kell használniuk az Abu Dhabi teszten: az egyik autót kezdő pilóták számára kell biztosítani, akik legfeljebb két nagydíjon vettek részt, míg a másik autóval a következő évi gumikat tesztelnék egy jelenlegi pilóta segítségével.
Az F1 Bizottság következő, szeptemberi ülése előtt a sportigazgatókat arra kérték, hogy mérlegeljék, mennyire megvalósítható ez az ötlet, és hogyan lehetne beilleszteni a szabályok keretei közé – mivel ehhez változtatni kellene a sportág reguláin.
Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója az Olasz Nagydíj előtt nyilatkozva kifejtette, szerinte az ötlet segíthetne a fiatal tehetségek fejlődésében.
„Van egy projekt az asztalon, nevezetesen a fiatal versenyzők számára egy sprintverseny szervezésének lehetősége Abu Dhabiban” – mondta Domenicali. „Azon gondolkodunk, hogyan adhatnánk a fiataloknak lehetőséget a teszt során, hogy ne csak vezethessenek, hanem versenykörnyezetben is bizonyíthassanak. Ez biztosan segítené a felkészülésüket a következő lépésre. Szeptember végéig részletesen megvitatjuk, hogy mennyire megvalósítható ez az ötlet.”
Egy sprintverseny megrendezése az abu dhabi teszt után ugyanakkor hatalmas logisztikai kihívást jelentene mind a csapatok, mind a szervezők számára – biztosítani kell ugyanis az időmérési rendszereket, a biztonságot, a hivatalos személyzetet, valamint a csapatok személyzetét is. Az sem világos, hogyan közvetítenék ezt a sprintversenyt a televízióban – esetleg a közvetítési jogokkal rendelkező TV-társaságok segítségével, vagy az F1 saját csatornáin mutatnák be.
Ha az ötlet támogatásra talál, akkor az hatalmas lehetőséget jelentene azoknak a fiatal pilótáknak, akik jogosultak a részvételre, és jövőre már helyük is van a csapatoknál. Az érkező Haas-pilóta, Oliver Bearman és az Alpine újonca, Jack Doohan is részt vehetne, csakúgy mint a Mercedes versenyzője, Andrea Kimi Antonelli, aki valószínűleg George Russell csapattársa lesz 2025-től.
Ugyanakkor viszont az idei évre talán már túl késő lenne megszervezni egy ilyen versenyt, ez azonban nem jelenti azt, hogy az ötlet ne térhetne vissza 2025-ben. Domenicali egyébiránt úgy gondolja, hogy a sprintversenyek alapvetően sikeresek az F1 számára, és hangsúlyozta azon véleményét, hogy a jövőben több sprintversenyt kellene rendezni, bár szerinte erre csak 2026-tól kerülhet sor.
„A jövőben lehetőség van arra, hogy növeljük a sprinthétvégék számát, de 2025-ben még nem” – mondta. „Egyre nagyobb az érdeklődés, de nyilvánvalóan nem választhatunk olyan megoldást, mint amit a MotoGP tett, ahol minden hétvége sprintverseny. Úgy gondolom, van lehetőség a sprintversenyek számának növelésére, és az év végéig megvitatjuk ezt.”