A két versenyző a futam hajrájában ütközött össze az osztrák pálya 3-as kanyarjában, miközben az elsőségért csatáztak: a 64. körben bekövetkezett balesetben mindkettejük autója megsérült, ám miközben Norris kénytelen volt kiállni, Verstappen folytatni tudta, és végül az 5. helyen ért célba.
A holland pilóta azt követően is megtarthatta ezt a pozíciót, hogy a versenybíróktól 10 másodperces időbüntetést kapott — amit hozzáadtak a versenyen elért eredményéhez. Most az Ausztriában versenybíróként dolgozó Johnny Herbert beszélt a büntetés kiszabásának körülményeiről.
„Amikor megnéztük az esetet, azonnal lejött, hogy kinek a hibája volt. Maxé” — mondta Herbert a Coin Pokernek. „Az érdekes dolog az, hogy épp Landót büntettük volna akkor, mert négyszer is elhagyta a pálya határait, és szó szerint abban a pillanatban adtunk neki 5 másodperces büntetést, amikor összeütköztek.”
„Épp azzal foglalkoztunk, amikor megtörtént az ütközés, felnéztük, és láttuk a defektet.”
A verseny után a McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella azt mondta, Verstappen keményebb büntetést érdemelt volna, Herbert azonban azt mondja, baleset okozásáért a 10 másodperces büntetés a legnagyobb, amit ki tudnak szabni egy pilótára a verseny közben.
„Ez a legkeményebb büntetés, amit ki lehet szabni az FIA irányelveinek megfelelően, mely alapján mi, versenybírók dolgozunk. A McLaren azt mondta, hogy keményebb büntetés kellett volna, de ezt a játékot játssza minden csapat. Ha valaki felborult volna, vagy lebukfencezett volna a pályáról, nem tudom, hogy az változtatott-e volna a dolgokon.”
„A versenyző leszorítása, vagy baleset okozása volt a lényeg. Ez volt a maximális szankció, amit kiszabhattunk.”
Hozzá kell ugyanakkor tennünk, a a Forma-1 sportszabályzatának 54.3-as cikkelye alapján a versenybírók bokszutca-áthajtásos, vagy 10 másodperces stop-and-go büntetést is kiszabhattak volna, ami jelentősebb időveszteséget okozott volna a holland pilóta számára.
Érdekesség, hogy amennyiben Verstappen áthajtásos vagy stop-and-go büntetést kapott volna, úgy kötelessége lett volna letölteni azt a leintésig, amennyiben a 10 másodperces büntetéshez hasonlóan a 68. körben szabják ki rá. Amennyiben később, úgy a sportszabályzat 54.3-as cikkelyének d pontja előírja, hogy amennyiben a büntetési tételek valamelyikét a verseny utolsó három körében szabják ki, abban az esetben egy áthajtásos büntetés esetén, egy 10 másodperces stop-and-go büntetés esetén 30 másodpercet adnak hozzá a versenyző futamon elért eredményéhez.
Herbert a fenti interjúban valószínűleg arra utalt, hogy a büntetések kiosztásakor igyekeznek következetesek lenni a hasonló incidensek tekintetében, így feltehetően korábbi eseteket figyelembe véve döntöttek a 10 másodperces időbüntetést kiosztásáról…