Watson mintegy 25 évnyi Forma-1-es tapasztalattal rendelkezik, a ’90-es évek első felében a Benetton tesztcsapatánál dolgozott szerelőként, majd 1998-ban a Hondánál tevékenykedett. Ekkortájt már jól ismerte Jos Verstappent, kinek fiával, Maxszal 2015-ben volt lehetősége együtt dolgozni, amikor Franz Tost jobbkezeként tevékenykedett a Toro Rossónál.
A tapasztalt szakember most egy interjúban beszélt arról, véleménye szerint Jos Verstappen rendkívül fontos szerepet játszott fia pályafutásának alakulásában.
“Jos belekódolta Maxba, hogy az első dolog, amit meg kell tennie, hogy megsemmisíti a csapattársát” – magyarázta Watson a holland Formule 1 magazinnak, majd beszélt arról is, az idősebb Verstappennel nagy öröm volt együtt dolgozni.
“A Hondánál ismertem meg egészen jól Jost. A jerezi teszt után be kellett állítanunk az autót a Monacói Nagydíjra. Jost megkértük, hogy maradna-e egy kicsit tovább, hogy megcsinálja a bejáratást hétfőn. ‘Semmi probléma’ – mondta. Egy ponton aztán odajött hozzám és azt mondta, ‘Graham, kétségkívül te vagy a legjobb szerelő, akivel valaha együtt dolgoztam’. ‘Jesszus, Jos’ – válaszoltam, ‘ez nagyon kedves tőled’. Azt mondta, komolyan mondja, és megveregette a hátam. Aztán elsétált, mint ahogy én is. Később aztán Jos visszatért, beült az autójába, és be akarta csatolni az öveit. És mi történt? A biztonsági öv túl rövid volt. ‘Hogy a pokolban lehetséges ez?’ – gondoltam magamban. ‘Bocs, Jos’ – mondtam, ‘ki kell száálnod. Az övek túl rövidek’. Meglepetten rám nézett és azt mondta: ‘Emlékszel, mit mondtam korábban? Nos, ezennel visszavonom ezeket a szavakat’.”
“Aztán észrevettem, hogy Jos szándékosan csomót kötött rájuk, hogy rövidebbek legyenek! A garázsban persze mindenki majd’ meghalt a röhögéstől. Sok ilyesmi történt, ilyen ember Jos. Hogy őszinte legyek, egyetlen rossz pillanatra sem emlékszem, öröm volt együtt dolgozni vele. Egy igazi harcos volt, semmitől sem félt. Akárcsak Max. A személyiségüket tekintve elég hasonlóak, habár Max azért egy kicsit más. Azt tudjuk, mennyire agresszív versenyzőként. Emberként nem. Max nagyon jól tudja, mit akar: nem akar m ásodik lenni. Amikor nálunk kezdett, még csak egy tinédzser volt, egy gyere. De amit már akkor mutatott… Lenyűgöző volt.”
“Amikor először tesztelte a zautót Jerezben, a bokszutca falán ültem és beszélgettem vele. Fotósok voltak mindenütt. Akkor vettem észre, milyen az, amikor folyamatosan kamerák mutatnak rád. Megkérdeztem Maxot, ’17 éves vagy és fotósok követnek folyamatosan. Ez vár rád életed hátralévő részében az F1-ben, milyen?’. Ő belenézett a szemembe és azt mondta: ‘Ez csak akkor lesz így, ha elég jó vagyok’. Ez volt a válasza.”
Watson azt mondja, Jos Verstappen egyértelműen megtanította a fiának azt, hogy mennyire fontos maga köré építenie a csapatát – ehhez pedig az szükséges, hogy megsemmisítse a csapattársát.
“Szerintem az, amit Max határozottan átvett az édesapjától versenyzőként, hogy megkap mindent, amire szüksége van. Mert általában csak egy esélyed van. Szerintem Jos érezte, hogy Michael Schumacher jobb anyagból van gyúrva, és ő a kedvezményezett. Az volt a benyomásom, hogy Jos ezt nehezen fogadta el, hiszen ő maga is egy tehetséggel megáldott versenyző volt. Flaviónak [Briatore] erős köteléke volt Michaellel – úgy sportszakmai szempontból, mint emberileg. Ezért is gondolom azt, hogy Jos már nagyon hamar belekódolta Maxba, hogy az első dolog az, hogy meg kell semmisítened a csapattársadat. És ezt láthattuk is tőle az elmúlt években. Én amai napig úgy gondolom, Jos nem kapott fair bánásmódot a Benettonnál. Ez részben hozzájárult ahhoz, hogy Max nagyon jól ismeri a sport ezen aspektusát. Nincs szüksége jobb eszközökre, ugyanolyan felszerelésekre van szüksége. A tehetség majd gondoskodik a többiről.”
“Ezt már Max első évében azonnal láttam, amikor Carlos [Sainz] volt a csapattársa. Mindkettejüket jól ismertem, de tudtam, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy beül az autónkba, ő lesz a nagykutya. Nem kellett játszmákat űznie, vagy politizálnia, mert hihetetlenül gyors. ‘Megteszek mindent, amit tudok, hogy segítsem a csapatot előrébb jutni, ti pedig követni fogtok engem’. Gyakorlatilag ezt mondta a ténykedésével. És végül követni is akarod őt, mert a siker sikert szül, az emberek pedig ezt akarják.”
“Mi Maxot támogattuk a csapatunkban, mert azt akartuk, hogy sikeres legyen. Mindannyian láttuk, mennyire jó volt már akkor. A véleményem szerint Max kivételes, mint Ayrton Senna és Michael Schumacher. Ezek a srácok megérkeznek a Forma-1-be, és azonnal otthagyják a lábnyomukat a sportban. Ha pedig van egy ilyen versenyző a csapatodban, hogy a bánatba ne támogatnád őt mindennel, amivel csak tudod?”
“Jos 2015-ben nagyon érintett volt Max pályafutásában, még akkor is, amikor Max a következő évben a Red Bullhoz került. Ez olykor kicsit megnehezítette a dolgokat házon belül, de nekem nem volt sok problémám ezzel. Mert ismétlem, miért ne akarnál egy olyan srácot, mint Max a csapatodban? Azt gondolom, voltak olyanok a csapatunknál, akiknek nehezebb dolguk volt ezzel. Jos nagyon direkt, vagy fekete, vagy fehér. Biztosítani akarta azt, hogy Max semmilyen formában sem kerül hátrányba, és mindig kiállt a fia érdekeiért. Elvégre egy 17 éves srácról volt szó, nem egy érett férfiről.”
“Mindeközben pedig Carlos Sainz édesapja egy törtető és sikeres ralibajnok volt, aki ugyanezt csinálta. Hogy voltak a rivalizálások a két apuka között? Ha volt is, én nem láttam. Mindketten a legjobbat akarták a fiaiknak, ami teljesen logikus. Carlos szintén nagyon tehetséges, látok hasonlóságokat kettejük között. De azt gondolom, Maxnak egy kicsit jobb a természetes sebessége. Jos szintén gyors volt, nem ismert félelmet, de hiányzott az az apró dolog, ami előnybe hoz egy versenyzőt a csapattársával szemben. Maxnál nem hiányzott.”
“A te csapatod kell, hogy legyen, neked kell lenned annak az embernek, aki körül forog minden. Meggyőződésem, hogy ezt látjuk Maxnál: előbb győzd le a csapattársad, aztán nyerd meg a címet!”
A Toro Rosso egykori csapatmenedzsere arról is beszélt, mi a különbség Lewis Hamilton és Max Verstappen között.
“Lewis nagyon tehetséges, de túl sok dologban van benne, amiért az emberek azt gondolják, ‘Forma-1-es versenyző ő, vagy sem?’. Lewis Hamilton egy brand, Max Verstappen egy F1-es versenyző. Nem azt mondom, hogy amit Hamilton csinál, az rossz, de nem olyan kocka, mint Max. Amikor a hozzá hasonló srácok nem az autóban ülnek, akkor a szimulátorban, vagy egy gokartban. Mindig próbálnak javítani magukon.”