A gumikban, illetve vezetési stílusában látja küszködésének legfőbb okait a Red Bull Racing ausztrál versenyzője, Mark Webber, aki az idei szezonban ismét képtelen felvenni a harcot világbajnok csapattársával, Sebastian Vettellel.
A gumikban, illetve vezetési stílusában látja küszködésének legfőbb okait a Red Bull Racing ausztrál versenyzője, Mark Webber, aki az idei szezonban ismét képtelen felvenni a harcot világbajnok csapattársával, Sebastian Vettellel.
A rutinos versenyző a 2013-as szezont követően végleg búcsút int a Forma-1-nek, ám ahhoz, hogy mindezt stílusosan tegye, alaposan össze kellene kapnia magát.
Webber idei szezonja ugyanis kísértetiesen hasonlít a 2011-es bajnoki évadra: mindezidáig 117 ponttal gyűjtött kevesebbet, mint márkatársa, Vettel, és állítása szerint ennek okait a gumikban, illetve más technikai dolgokban kell keresni.
Az eddig eltelt 13 versenyhétvége mérlege igencsak egyoldalú: Webber 13:0 arányban kapott ki csapattársától az időmérőkön, győznie ráadásul nem sikerült még, miközben az éllovas Vettel már 7 elsőséget is begyűjtött idén.
Webber 2011-ben hasonló arányú vereséget szenvedett a német világbajnokkal szemben, hiszen csupán egyszer tudott nyerni, míg Vettel tizenegyszer. A Red Bull ásza akkor 392 egységet gyűjtött, szemben Webber 258 pontjával.
2010-ben és 2012-ben az ausztrál sokkal jobb mérleggel zárt, elmondása szerint pedig ebben a technika is komoly szerepet játszik.
A Red Bull 2011-es versenygépe, az RB7-es ugyanis sok szempontból nagyban hasonlít az idei, RB9-es modellre – mindez annak köszönhető, hogy Adrian Newey és mérnöki gárdája idén ugyanazt a hatást érte el a kipufogórendszerrel, mint két évvel ezelőtt, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) betiltotta a befújt diffúzorok használatát.
A mérnökök persze továbbra is mindent megtesznek azért, hogy a lehető leghatékonyabban használják ki a diffúzor és a kipufogógázok közti interakciót, mindez azonban megfelelő vezetési stílust is igényel.
A Red Bull motorpartnere, a Renault a motor megfelelő programozásával próbálja elősegíteni az autó teljesítményének növelését, ráadásul meglehetősen rövid váltóáttételekkel operál a csapat, emellett azonban a pilótának is alaposan ki kell vennie a részét a munkából. Márpedig ez Vettelnek sokkal jobban megy, mint rutinos csapattársának.
„A 2012-es versenygép mondhatni egy normál versenyautó volt” – mondta Webber az Auto Motor und Sport című német szaklapnak, majd elismerte, tényleg nagy a hasonlóság a Red Bull idei, illetve két évvel ezelőtti modellje között.
„2011-ben csak az időmérőn voltam lemaradva Sebastiantól. Ennek nyilván ahhoz volt köze, hogy az ő vezetési stílusa jobban feküdt az autónak. A versenyeken meglehetősen hasonló teljesítményre voltunk képesek – nagyon sok leggyorsabb kört futottam.”
Webber kifejtette, idén a Pirelli abroncsaival is rendkívül nehéz boldogulni, remek példa erre a legutóbbi, szingapúri versenyhétvége, amikor is az edzéseken az ausztrál képes volt tartani a riválisok tempóját a közepes keverékkel, a szuperlágy gumikkal azonban körönként fél másodpercet veszített.
„Nem mindig könnyű megérteni ezeket a gumikat. Ha nem a megfelelő működési tartományban használod őket, sok időt veszítesz.”
„A közepes keverékű abroncsokkal jó volt az egyensúly, tényleg sikerült a legtöbbet kihoznom az abroncsokból. De amit a lágyabb keverékre váltottunk, nehézzé vált az autó irányítása.”