A McLaren Mercedes csapatfőnöke, Martin Whitmarsh továbbra is hisz abban, a nehéz idénykezdet ellenére a wokingi gárda képes lesz futamokat nyerni a 2013-as Forma-1-es bajnokság során.
A McLaren Mercedes csapatfőnöke, Martin Whitmarsh továbbra is hisz abban, a nehéz idénykezdet ellenére a wokingi gárda képes lesz futamokat nyerni a 2013-as Forma-1-es bajnokság során.
Az angol istálló kiábrándító formában kezdte az idei szezont, autója ugyanis az évad első két versenyhétvégéjén közel sem volt olyan versenyképes, mint azt a csapat várta.
A McLaren tavaly Jenson Button révén megnyerte a szezon utolsó futamát, a Brazil Nagydíjat, a csapat autója akkor egyértelműen az egyik, ha nem a leggyorsabb volt a mezőnyben.
Martin Whitmarsh alakulata azonban úgy döntött, az idei évre radikálisan változtat annak tervezésén – tette mindezt azért, hogy olyan fejlesztési irányvonalat nyisson meg, melyek megtalálásához az MP4-27-es modell logikus továbbfejlesztésével nem lett volna lehetőség.
„Az emberek azt mondják, ostoba és őrült döntés volt ez, mivel 2012-ben a mi autónk volt a leggyorsabb, és minden, amit tennünk kellett volna, hogy ne kuszáljuk össze a dolgokat” – mondta Whitmarsh az AUTOSPORT című angol szaklapnak nyilatkozva. „Az autóval kapcsolatos döntéseket alapvetően augusztusban és szeptemberben hoztuk meg, és ebben a kontextusban kell vizsgálni a dolgokat.”
„Ez még az 27-es modell év végi utolsó fejlesztései előtt volt. Ez az utolsó év ezen szabályok közepette, szóval feltettük magunknak a kérdést: az MP4-27-es konstrukcióra alapozott 2013-as autó elég jó lenne-e ahhoz, hogy megadja nekünk azt a fejlesztési potenciált, amelyre szükségünk van a szezon során?”
„Ha megnézzük a többi versenygépet, láthatjuk, hogy a fejlesztések mértéke a szezon korai szakaszában elég meredek, de a bizonyos platformok optimalizálásával potenciálisan aszimptotikussá válik. Versenyképesen kezdtünk a 27-es modellel, de aztán ellaposodtak egy kicsit a dolgok. Aztán sikerült visszakapaszkodnunk, majd újra elvesztünk egy kicsit. Egy ilyen fejlesztési ciklus során egy csapatnak döntenie kell: valóban ez az az alapcsomag, amely kellő fejlesztési potenciállal rendelkezik a 2012-es szezon második felére, illetve 2013-ra?”
Whitmarsh elismerte, komoly problémákba ütköztek az idei versenygép fejlesztése során, és már az előszezoni teszteken látszott, nem lesz könnyű dolguk a radikálisan új konstrukcióval.
„Elvesztettük a helyes utat az új autó fejlesztése során, és végül egy olyan versenygépet építettünk, melynek teljesítménye nem elég jó. Túlságosan is pengeélen táncol, és sajnos el kell fogadnunk ennek következményeit. A teljes működési tartományban szükség van megfelelő aerodinamikai teljesítményre, és ez az a terület, ahol elvesztünk.”
„Voltak aggályaink Ausztrália előtt, viszont egy csoport intellektuális szakértő vesz körül bennünket a csapatnál, akik racionalizálják és megmagyarázzák az okokat, de nem mindig értenek egyet. Néhányan elismerik a problémát, míg mások inkább tagadják. Ez egy megszokott emberi természet. De a pénteki szabadedzésen elkerülhetetlenül kiderül az igazság.”
A McLaren MP4-28-as versenygépének tervezésében kulcsszerepet kapott Paddy Lowe technikai igazgató, aki azonban már nem vesz részt aktívan az autó fejlesztésében, miután az idei szezont követően távozik az istállótól, és a Mercedesnél folytatja pályafutását.
„Paddy még az autó bemutatójának napján is a gyárban volt, majd utána még 1-2 hétig keményen dolgozott. A jelenlegi helyzetünk viszont nem hozható összefüggésbe az ő távozásával” – magyarázta Whitmarsh. „Folyamatosan ott volt a fejlesztés során, de persze nem jó, hogy nem támaszkodhatunk rá a hibaelhárítás fázisában. Rendkívül nagyra tartom Paddy-t. 22 évvel ezelőtt toboroztam őt, és hosszú ideje együtt dolgoztunk vele. Voltak nagyszerű és sötétebb pillanataink is, és szeretném, ha csak a pozitívumokra emlékeznénk.”
„Nem szeretnék belemenni semmiféle vádaskodásba, és azokat hibáztatni, akik már nincsenek a fedélzeten. Tény, hogy Paddy érintett volt a koncepcióban, az autó születésében és fejlesztésében, és nagyon örülnék, ha visszakapnánk őt, és segítene kiküszöbölni a problémákat.”
A McLaren csapatfőnöke kifejtette, úgy érzi, a legutóbbi versenyhétvégén, Malajziában sikerült előrelépéseket tenniük, és egyre jobban értik az MP4-28-as versenyautót.
„Malajziában minden egyes alkalmat, amikor az autó elhagyta a garázst, friss kísérletként használtunk. Kipróbáltunk néhány szokatlan konfigurációt és módosítottunk az autón. Ami mindenképp jó dolog, hogy sikerült némi előrelépést tenni teljesítmény tekintetében, de ami sokkal fontosabb, hogy sikerült jobban megértenünk az autót.”
„Minden, amit tehetünk, hogy racionálisak maradunk, megvizsgáljuk az adatokat és felismerjük, hogy ez az autó nem elég jó – kreatívnak kell lennünk, szorgalmasnak, és közösen kell dolgoznunk azért, hogy minden egyes versenyhelyszínen gyorsabbá tegyük a versenygépet.”
„Ha sikerül gyorsabb ütemben fejlődnünk, mint riválisainknak, akkor megelőzhetjük őket. Ilyen egyszerű.”
„Az autónak még vannak alapvető problémái, ez pedig azt jelenti, hogy bőven van még benne potenciál. Ez sokkal kényelmesebb pozíció annál, mint amikor minden tökéletesen optimalizált, minden egészségesen áramlik az autó körül, az mégis lassú. Lehetne sokkal rosszabb is a helyzet.”
Nem ez az első alkalom, hogy a McLaren bakot lő a tél fejlesztések során: 2009-ben a csapat komoly hátrányból vágott neki a Forma-1-es bajnokságnak, néhány leleményes istálló ugyanis a technikai szabályok kiskapuit kihasználva komoly előnyre tett szert.
„2009-ben a dupla diffúzorral kapcsolatos szabályértelmezés egy egyszeri eset volt azok számára, akik kihasználták azt. Oly’ sokáig mélyen érintett voltam a technikai szabályok értelmezésében, és, ha valaki odajött volna hozzám, és azt mondta volna, hogy ezt a dolgot kell tenni, akkor nemet mondtam volna. Nagyon szokatlanok voltak a körülmények.”
„Továbbra sem hiszem, hogy engedni kellett volna a dupla diffúzorokat. Nem sűrűn adtam hangot a véleményemnek akkoriban, mert tiszteletben kellett tartanunk azt, hogy az FIA minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy jó munkát végezzen. De ahogy a McLaren hibázhat, úgy a többi szervezet is.”
„A 2011-es év a befújt diffúzorokról szólt. Van némi hasonlóság, mert akkor is túl sokat kockáztattunk, viszont szerencsések voltunk, hogy sikerült korán felzárkóznunk, és az utolsó percben 2,5 másodpercet visszanyertünk az Ausztrál Nagydíjig. Idén nagyon nagy kockázatot vállaltunk az extrém innovációval.”
Whitmarsh elmondta, továbbra is szentül hiszi, hogy csapata képes felállni a padlóról, és ismét a győzelmekért harcolhat majd a száguldó cirkuszban.
„Úgy tűnt, Malajziában jobban álltunk – sikerült előrelépéseket tennünk. Olyan csapatok elé tudtunk kerülni, melyek szintén nem hülyék, és keményen dolgoznak azért, hogy legyőzzenek minket.”
„Hogy hiszem-e, hogy fel tudunk állni a padlóról, és versenyeket nyerünk idén? Természetesen. Hogy könnyű-e futamot nyerni a Forma-1-ben? Nem. Körülbelül 100 győzelmet éltem itt át, de egyik se volt könnyű. El kell szigetelnünk magunkat a kritikáktól, leszegett fejjel kell dolgoznunk és megoldásokat találnunk.”