Alig több mint 1 hónap múlva már Barcelonában róják a köröket a Forma-1 csapatai, az új szezon pedig természetesen néhány új szabályt is hoz magával. Ebben a cikkben górcső alá vesszük a technikai szabályzat legfontosabb változásait.
A szabályváltozások sok esetben azt a célt szolgálják, hogy kiegyenlítettebbé tegyék a Forma-1-es erőviszonyokat, és bátrabb fejlesztésekre ösztönözzék a királykategóriában résztvevő csapatokat. Előfordul persze az is, hogy új technológiát vezetnek be általuk, de olykor arra is jók, hogy esetlegesen felmerülő problémákat orvosoljanak.
A Forma-1-ben résztvevő csapatokra alapvetőek két szabálykönyv vonatkozik: a technikai szabálykönyv értelemszerűen a versenyautókat szorítja bizonyos keretek közé, míg a sportszabályzat azt írja elő, ezeket a csodálatos masinákat pontosan hogyan is kell használni.
[adinserter block=”12″]
A technikai szabályok vonatkozásában van egyfajta különbség a Forma-1, illetve a különböző autósport-sorozatok között: míg más szériákban ezek a regulák azt írják elő a résztvevőknek, hogy mit tehetnek meg, a Forma-1-ben inkább azt, hogy mit nem!
A technikai szabályváltozások számos területet ölelnek fel: mindig vannak olyan előírások, melyek a biztonság növelését hivatottak szolgálni, és persze vannak olyanok, melyekkel kiskapukat zárnak be, vagy a versenyzés minőségén igyekeznek javítani.
Mivel 2017-re jelentősen megváltoztak a Forma-1 aerodinamikai szabályai, a versenyautók még kiforratlannak tekinthetőek – éppen ezért feltételezhető, hogy idén is számos újítást látunk majd a versenygépeken. És persze lesznek olyanok is, melytől az egyszeri F1-rajongó inkább eltekintene.
A Halo
2018-ban minden Forma-1-es versenyautót kötelezően fel kell szerelni a Halo névre keresztelt fejvédő megoldással. Az eszköz a versenyzőket hivatott megvédeni az esetlegesen lerepülő, nagyobb méretű törmelékektől.
A Halo egy szabványos specifikáció, ezért az eszközön magán semmiféle fejlesztési munkát nem kell elvégezniük a csapatoknak – az istállók azonban saját maguk dönthetnek arról, hogy pontosan hogyan is integrálják azt versenyautóikra, és milyen, aerodinamikailag hatékony megoldást alakítanak ki körülötte.
A fejvédő szerkezet nem kis fejtörést okozott a csapatoknak a télen, hatása pedig nem aerodinamikai, inkább strukturális az autóra vonatkozóan – hiszen nagyon komoly terheléses teszteket kell kibírnia.
A Halo bevezetése nemcsak a rajongók, de az F1-es versenyzők körében is megosztó téma: egyes pilóták szerint gyakorlati problémák is lesznek majd az eszközzel (például akadályozhatja majd őket a kilátásban), mások szerint pedig a biztonság növelése érdekében szükséges a bevezetése.
Márpedig a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerint a ’glória’ életeket menthet a jövőben.
+6 kg
Miközben a Halo esztétikusságáról, illetve szükségességéről széles körben folyt a vita, arról nem sok szó esett, hogy az eszköz maga meglehetősen nehéznek bizonyul. Erre persze lehetett számítani, hiszen várhatóan a ’glória’ lesz az F1-es versenyautók legerősebb eleme.
Éppen ezért a 2018-as évre további 6 kg-mal megnövelték az autók minimumsúlyát – mely így már 734 kg lesz. Ez persze nem egyszerűsíti le a csapatok dolgát, már csak azért sem, mert a Halo várhatóan legalább 10 kg-ot nyom majd – és könnyen lehet, hogy még ennél is nehezebb lesz, függően attól, hogy mennyi anyagra lesz szükség ahhoz, hogy a versenyautóra integrálják.
Az F1-es csapatok szempontjából nagyon fontos, hogy olyan autókat építsenek, melyek a minimumsúlyon, de inkább alatta vannak. Ebben az esetben ugyanis könnyebben tudnak játszani a ballasztsúlyokkal. Ráadásul a szezon közbeni fejlesztéseket is igyekeznek úgy alakítani, hogy az extra kilogrammokat minél jobban kompenzálhassák – a szezon első, illetve utolsó versenye közti „delta” pedig általában óriási a fejlesztések tekintetében.
És hiába lesznek nehezek az idei autók, jó eséllyel a 2018-as F1-es szezon lesz a leggyorsabb a királykategória történetében, köszönhetően a sok lóerőnek, a hatékony aerodinamikának, és a minden eddiginél lágyabb gumiknak.
Motorolaj
A technikai szabálykönyv 2018-ban a motorolaj égetésére is külön kitér. A regulák egyértelműen fogalmaznak: hűtésre és kenésre lehet használni őket eredeti funkciójuknak megfelelően, és nem lehet vegyíteni az üzemanyaggal az égés hatékonyságának növelése érdekében.
Hasmagasság
A DRS-rendszer kivételével a mozgatható aerodinamikai elemek használata tiltott a Forma-1-ben, és a különféle aerodinamikai összetevőket mereven rögzíteni kell az autóhoz. Ez azért problémás, mert a karosszéria minden egyes eleme hatással van az autó aerodinamikájára, és terhelés alatt minden egyes elem flexibilis bizonyos mértékben. Az elmúlt évben a csapatok olyan felfüggesztés- és kormányrendszerekkel trükköztek, melyeknek köszönhetően a versenyautók hasmagasságát változtatták a tempósabb kanyarokban.
Az FIA F1-es versenyigazgatója, Charlie Whiting még decemberben küldött ki egy technikai direktívát a csapatoknak. A szakember pontosan tisztában van azzal, a hasmagasság változása kanyarodás közben teljesen normális jelenség, ám az idei évtől kezdve ennek mértéke már nem haladhatja meg az 5 mm-t.
Cápauszony és T-szárny
Az idei szezonban már nem kerülhetnek fel a versenyautókra a különféle cápauszonyszerű motorborítások, illetve T-szárnyak. Az FIA a 2018-as technikai szabálykönyvben ugyanis bezárt egy kiskaput, mely lehetővé tette ezek használatát az aerodinamikai hatékonyság növelése érdekében.
Erőforrások
2018-ban is maradnak az eddig használt V6-os, hibrid erőforrások, ám idén még nehezebb dolguk lesz a csapatoknak, hiszen egy versenyző egy szezonon belül már csak 3 motort használhat fel büntetlenül.