Karácsonyra élményautózást ajándékozni az F1-rajongó családtagnak, barátnak nagy ötlet, de fontos, hogy vegyünk figyelembe néhány szempontot, amikor kiválasztjuk a csomagot.
Szinte még a mai napig szenzációnak számít, ha az utcán meglátunk egy Mustangot, egy Ferrarit vagy egy Dodge-ot: lefotózzuk, elküldjük a haveroknak, mert még különlegességnek számít – vagy egyszerűen csak azért, mert nem mindennapos dolog.
Él néhány tévképzet az élményautózásról: ez csak a kiváltságosok tehetik meg, a gazdagok köröznek saját autóikkal, drága a pályabérlet, vagy sokan csak szimplán amiatt aggódnak, hogy ki fog nekik ott segíteni.
Sokan nem tudnak róla, de ma már elérhető áron van lehetősége bárkinek arra, hogy vezessen egy igazi versenyautót, vagy egy olyan sportautót, amiről pár éve még csak álmodozott, vagy fotón mutogatta a barátainak.
De mire figyeljünk, ha karácsonykor ilyen ajándékot szeretnénk vásárolni szeretteinknek? Nagy Norbi, a WTCR-ben versenyző Zengő Motorsport pilótája mesélt nekünk arról, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni, amikor élményautózást választunk.
1. Melyik autó legyen?
Természetesen ez az első és legfontosabb kérdés – ha van egy álomautó, nyilván ne is gondolkodj tovább, ennek fog leginkább örülni a megajándékozott, ha viszont filózol, akkor érdemes figyelembe venni olyan szempontokat is, hogy mennyire gyakorlott sofőrről van szó, vagy milyen az érdeklődési köre.
Ha kevésbé rutinos vezetőről van szó, a Ferrari lehet a legjobb választás, az ugyanis szinte nem enged hibázni, hihetetlenül stabil autó – ez persze fokozatilag befolyásolható, általában az instruktor, Norbi által.
Ha pedig F1-rajongóról van szó, hát akkor mindenféleképp vegyük számításba a formaautó-vezetést – erről aztán hetekig fog áradozni a megajándékozott!
2. A pálya sem mindegy
Az ÉlményPláza kínálatában például 3 féle pálya közül választhatnak a vásárlók (ha nem utcai élményvezetést szeretnének): a DRX Ringen, az Euroringen és a Hungaroringen van lehetőség a körözésre. De mit kell tudni ezekről a pályákról?
„A DRX Ring Kiskunlacházán azért jó, mert nincs komoly, épített pálya, ahol a vonalvezetésre is nagyon kell figyelni” – mesélt Norbi. „Itt bóják vannak, így sokkal jobban tudnak figyelni az autóra. Jobban tudnak figyelni arra, hogy milyen ereje van, mekkorát lehet fékezni, kanyarodni. Aki viszont már kicsit járatosabb az autóvezetésben, vagy esetleg szimulátorozott sokat, annak sokkal nagyobb élményt tud nyújtani egy épített pálya, mint az Euroring – és nyilván a Hungaroring a legnagyobbat, itt a legnagyobb a tempó.”
3. Mi a cél?
Hogy örüljön, nyilván. Na de mégis?! Az autót szeretné megismerni? Száguldani? Kihozni a gépből a maximumot? Megtapasztalni a gyorsulás torokszorító élményét? Nem mindegy! Vegyük például a Dodge Challenger HellCatet, ami egy 707 lóerős izomautó.
„A legtöbb amerikai izomautó 4-500 lóerő között mozog, és a HellCat az azért egy kiugró dolog a maga 707 lóerejével. Nem véletlen, hogy ezek csak automata váltóval jönnek ki, olyan nyomaték, olyan lóerő van ebben, ami széttépné a manuális váltót, ha olyan ülne benne, aki még életében nem vezetett ilyen erős autót. Ezt le kell tudni kezelni” – mesélt Norbi az autóról.
„A Dodge-nál nagyon sokan választják a gyorsulós csomagot, amikor nem rendesen a körpályán megyünk, hanem megállunk a kifutópálya elején, majd padlógáz, és ezt a 400 métert legyorsuljuk” – folytatta a 23 éves pilóta, majd arról is mesélt, hogy a HellCat az egyetlen olyan utcai forgalomba helyezhető autó, amely meg tudja emelni az elejét a rajtnál, ám ezzel kár is próbálkoznia annak, aki kipróbálja az autót. „Persze ehhez optimális körülmények kellenek: olyan hőfokú gumi, olyan hőfokú aszfalt, slick gumik. Mi utcain használjuk, ezzel az elejét nem tudjuk megemelni, de akkor is hihetetlen, hogy ez egy Ferrarit is megver gyorsulásban.”
4. A megajándékozott személyisége
Az élményautózás célja, hogy valóban örök életre szóló élmény legyen, azonban a felelősség óriási. Az instruktorok, ahogyan Norbi is, mindenben segítenek a sofőröknek, azonban a versenypálya óriási önfegyelmet kíván. A nagy számok törvénye alapján pedig bizony vannak olyanok, akik megpróbálják túllépni az autó határait.
„Indulás előtt van 1-2 percem, mielőtt elindulunk, így ekkor kell kiismernem az adott embert, hogy ő most nagyon félénk, vagy nagyon bátor” – mondta Norbi. „Kicsit pszichológia az egész, van, akit bátorítani kell, van, akinek meg mondani kell, hogy figyelj, ez nagyon drága autó, nincs rajta biztosítás, nem szeretnél sokat fizetni – és én is ott ülök.”
5. Körök mennyisége
Az élményautózás ára természetesen függ attól, hogy hány kört szeretnél ajándékozni és melyik pályán. Az biztos, hogy 1-2 kör arról szól, hogy a sofőr megismerje a pálya vonalvezetését és az autót, majd ezután jöhet az, amikor valóban odalép a gáznak, és élvezi a sebességet, így, ha már ilyen élményről van szó, érdemes ennél több kört ajándékozni, hiszen nem minden nap fog az ember egy szuperautót vezetni.
Egy megfelelő választással szó szerint életre szóló élménnyel lepheted meg szerettedet karácsonyra – ha kedved kaptál, nézz körül az ÉlményPláza oldalán, ahol bogarászhatsz a csodaautók között.
Vagy inkább nyerj egy Ferrari élményvezetést! Most erre is lehetőséged van, részletekért kattints!