A brit szakember sohasem volt vándormadár típus, mindig is jobban szerette a nyugodt építkezést. A March/Leyton House istállótól elsősorban a pénzügyi háttér megingása miatt távozott, hogy aztán a Williamsnél 6 évet, a McLarennél 9, a Red Bullnál pedig – eddig – 15 szezont húzzon le. Emlékszik még valaki, hogyan került az energiaitalos csapathoz?
Szerencsére Newey igen, és erről is be is számol a nagy nemzetközi sikert aratott könyvében (How to Build a Car). 2005-ben a McLaren másodikként végzett a csapat vb-n, a Newey által tervezett (Mercedes motoros) MP4-20 ismét egy jól sikerült autó lett. A sztártervező mégis elfogadta az abban az évben csupán az összetettbeli 7. helyet megszerző Red Bull ajánlatát – és 2013-ra az osztrák csapatból már négyszeres világbajnokot faragott.
„2005-ben a Red Bull még kevésbé ismert márkának számított, leginkább gördeszkások meg hódeszkások reklámozták – idézte fel Newey. – A vezérpilótájuknak abban az évben David Coulthardot választották, akinek azért kellett távoznia a McLarentől, mert nem volt olyan gyors, mint Kimi [Räikkönen]. Viszont még mindig az egyik legjobbnak tartották, akinek a tapasztalata sokat ért a Red Bullnak. DC javasolta azt Christian Horner csapatfőnöknek, hogy ha sokra akarják vinni, akkor meg kell szerezniük Adriant.”
HORNER ÉS MARKO KÖRNYÉKEZTE MEG
Horner a „véletlen találkozás” taktikájával cserkészte be Newey-t. Szóba elegyedett vele a boxutcában, aztán a feleségével, Marigolddal együtt meghívta az új Star Wars film monacói premierjére. Newey bealudt a filmen, viszont gyanakodni kezdett, hogy Horner nemcsak barátságból invitálta őt a moziba.
Ez be is bizonyosodott, amikor Silverstone-ban az erős német akcentussal beszélő Red Bull-tanácsadó, Helmut Marko is átnyújtotta neki a névjegyét. „Hívjon fel” – mondta neki szűkszavúan az osztrák, és már faképnél is hagyta. Newey arra gondolt, hogy izgalmas dolog van készülőben, még ha egy fiatal start-up csapatról is van szó.
Egy héttel később már a Bluebird Club privát helyiségében ült Horner és Coulthard társaságában, akik hamar meggyőzték arról, hogy csatlakoznia kell a projekthez. A piszkos anyagiakról akkor még nem esett szó, sőt a pénzkérdés még a Red Bull salzburgi főhadiszállásán sem került terítékre. Newey titokban találkozott Dietrich Mateschitz-cel, az energiaital-márka egyik alapítójával, akitől csak a második megbeszélésükön merte megkérdezni, hogy mekkora fizetést szánnak neki.
SOKALLTÁK A BÉRIGÉNYÉT
A tervező megbeszélte a feleségével, hogy annyit fog kérni, amennyit a McLarennél keresett. Nos, ezt az osztrákok egyáltalán nem fogadták kitörő örömmel. „Menjen inkább haza” – javasolta Mateschitz vagy Marko, de aztán a vezér felhívta Gerhard Bergert. „Gerhard, itt van nálunk Salzburgban Adrian Newey, de nagyon sokat kér. Mit tegyünk?” – szögezte az ex-versenyzőnek a kérdést Mateschitz.
Bergernek sikerült meggyőznie a Red Bull-főnököt, aki ezután – becsületére váljék – nem is húzta tovább az időt, hanem Newey tenyerébe csapott. A tervező a Kínai Nagydíj után jelentette be a döntését Ron Dennisnek, a McLaren csapatfőnökének, aki megpróbálta húzni az időt, hátha az egyik legjobb szakembere meggondolja magát. De a Red Bull nem lacafacázott, hanem az ő engedélye nélkül is megtette a hivatalos bejelentést – a többi pedig már történelem.