A brazil Luciano Burtira valószínűleg kevesen emlékeznek, hiszen a most 46 éves ex-pilóta mindössze 15 futamon vett részt a Forma–1-ben, mégpedig 2000-ben és 2001-ben, a Jaguar és a Prost istállók színeiben.
A karrierjét egy óriási baleset tette emlékezetessé a 20 évvel ezelőtti Belga Nagydíjon. A kerek évforduló kapcsán kereste meg őt a Motorsport.com oldal, hogy egy folyton aktuális témáról, Spa-Francorchamps biztonságáról kérje ki a véleményét.
Burti 2001-ben a Prost versenyzőjeként a Jaguart vezető Eddie Irvine-nal viaskodott, amikor a két autó összekoccant, a brazil kocsijának első szárnya pedig beszorult az első kerekek alá. Burti így nyílegyenesen, fékezés nélkül, 300 km/h sebességgel rongyolt bele a Blanchimont kanyarnál lévő gumifalba.
Mindenki a legrosszabbtól tartott, hiszen a gumifal szabályosan maga alá temette a kék versenygépet. A pilóta elvesztette az eszméletét, de – csodával határos módon – arcsérülésekkel és agyrázkódással megúszta az esetet.
Mindezzel együtt a belga aszfaltcsík legveszélyesebb pontjának máig az Eau Rouge kanyarkombinációt tartják. Két évvel ezelőtt ott vesztette életét Anthoine Hubert egy Forma–2-es versenyen, illetve pár hete Jack Aitken is hatalmas (de szerencsés kimenetelű) karambolba keveredett a hírhedt emelkedő tetején.
„Természetesen le lehet állni a versenyzéssel Spa-ban. De én nem szeretném, ha a Forma–1 csak Abu Dhabi-ban vagy a Paul Ricard-on szerepelne, ahol teljes gázzal nyomhatod, és nem történik semmi. A sport része a kockázat, olyan nincs, hogy 200 km/h felett maximális biztonsággal repeszthetsz” – mondta ki Burti azt, ami alighanem sok nézőnek is a véleménye.
A belga pályával kapcsolatos viták éppen Aitken esete, a GT World Challenge legutóbbi történései miatt lángoltak fel újra. Pedig Michael Masi, az F1 versenyigazgatója nem sokkal korábban jelentette ki, hogy Spa biztonsága megfelelő.
Burti szerint a belga, vagy akár az olasz, a monacói és a hasonló kihívást jelentő pályák a Forma–1 DNS-éhez tartoznak. Éppen az a szép és izgalmas bennük, hogy rögtön megbüntetik a hibázást.
„Ha gyalog végigsétálsz az Eau Rouge-on, láthatod, hogy milyen. Nincs hely arra, hogy megnöveljék a bukóteret. El kell tehát dönteni, hogy kikerülöd egy új vonalvezetéssel, vagy fúrsz alá egy alagutat. Semmi mást nem tehetsz” – jelentette ki kerek-perec a brazil.